Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: 0005 efter November 16, 2020, 20:20:44
-
Jeg har et spørgsmål, hvor dybt skal tværslæden ind ved udvendig mm gevind med 1,5 stigning,jeg er med på at den udvendige diameter er fast, eks en 20mm bolt med 1,5 mm stigning er det så 1,5mm der skal skæres i dybden? jeg benytter platter på stålholderen med 1,5 mm stigning
-
Ja man skærer normalt stigningen i dybden
Samme princip når du borer et hul for efterfølgende at skære gevind.
Der trækker du også stigningen fra, og får derved hul diameter som skal bores.
-
Du skal trække stigning fra diameter, som er 0,75 gange 2. Så skal dit hul være 18,2. husk at sætte fortsætteren på 60 så bruger du tværslæden til at køre fri med
-
Jeg mente 18,5. Taste fejl
-
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)
-
Der står en masse guldkorn om emnet på :http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/gevindskaering-med-hm-profilplatter.aspx (http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/gevindskaering-med-hm-profilplatter.aspx)
(Har lige rettet linket, så det er trykbart. :)Mvh Søren )
-
Hej
Husk tværslæden skal i 55 grader, når der laves Whithworth gevind.
-
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)
Ja det er faktisk altid lidt mere. 
Vil du måske komme med en forklaring på hvorfor at det er sådan. Bare for os mindrebegavede
-
Hej
Husk tværslæden skal i 55 grader, når der laves Whithworth gevind.
Tværslæden kan normalt ikke stilles i grader 
Mener du ikke forsætter slæden?
Og så halvdelen af de 55? (Skråt stillet)
-
Uups, godt nogle er vågne. Jo fortsætter slæden.
De 27,5 grad (det halve af 55 grader) bliver svære at forklare. Men man skærer jo kun på forkanten af gevindet, og kører dyberer ned langs med den ene side af gevindet for hver spån.
Vi må nok hellere holde os til Per Hollands link for ikke at komplicere opgaven yderligere!
Og dog, her er en video hvor man kan se forsætter slæden er på skrå (altså de 27,5 eller 30 grader)
Og de grader er så fra 90 grader og ikke fra 0
Du kan også tydeligt se at den kun tager spån på forkanten.
Og her bliver det forklaret til et 12 tal
-
du går dybere - når du skærer udv. med en 1.5 stgn profil går man typisk 0.92 ind (rad)
Ja det er faktisk altid lidt mere. 
Vil du måske komme med en forklaring på hvorfor at det er sådan. Bare for os mindrebegavede 
uden at jeg skal kloge mig på det - jeg gør det fordi min gamle coromant reklameregnestok siger det. man kan sikkert sætte sig ned og nærlæse ISO standard et-eller-andet for 60gr
gev.profiler - og den luft der skal være mellem møtrik og skrue - og finde en konstant for skæredydben ved en hvilken som helst stigning.
det jeg ved er at følger man regnestokkens tal - og har den rigtige platte i holderen - så skræller plattens skær lige 1/10 af toppen i sletspånen og en "h" god-ring kører på uden mærkbart slup.
det vigtige er at skærets form matcher stigningen mht. bredden af affladningen i bunden - med et nåleskarpt hss stål skal du dybere end regnestokken's (eller tabellen jeg vedhæftede) angivelser for at få samme flankediameter
-
Det er vigtig at stålet har en god frigang, end 5-6 gr. Ellers skraber det på og man får et dårlig gevind. Hvis man gør det her for første gang så, så find noget man kan øve sig på til man bliver dus med opgaven
-
Hvis du skærer med gevindplatter, så kan du med fordel lade din yderdiameter (ø20) til M20 gevind, være 0,1-0,2 mm over, dvs Ø20,1 - 20,2, idet platten er designet til og skærer yderdiameteren også, det giver pænere gevind end med slebet HSS stål, hvor jeg som regel ligger ydermålet 0,1mm under nominel gevind diameter.
Mvh
-
Er det gevind op til ca. 2 mm stigning og man bruger gevindplatter, og er opstillingen er stabil, er det ikke nødvendigt at stille forsætteren i grader.
Jeg har lavet i tusindvis af gevind, på den måde, da jeg arbejde på maskinfabrik, ved manuelle drejebænke.
Og som Bjørn skriver, laver man lige yderdiameteren lidt større, så får man et fint gevind, man ikke skal file og pudse på, når man bruger gevindplatter, der passer til den stigning man skal lave.
-
Er det gevind op til ca. 2 mm stigning og man bruger gevindplatter, og er opstillingen er stabil, er det ikke nødvendigt at stille forsætteren i grader.
Jeg har lavet i tusindvis af gevind, på den måde, da jeg arbejde på maskinfabrik, ved manuelle drejebænke.
Og som Bjørn skriver, laver man lige yderdiameteren lidt større, så får man et fint gevind, man ikke skal file og pudse på, når man bruger gevindplatter, der passer til den stigning man skal lave.
nej - du starter altid på "rigtig" diameter -
-
Det er nu ikke min erfaring, og som nævnt har jeg skåren tusindvis af gevind, fordelen ved at der lige står en 1/10 ekstra, er man sikker på at platten taget toppen af gevindet, der gør de normalt også selv om emnet er "drejet på mål", men det betyder intet at skrælle den ekstra 1/10 mm af, og så er man sikker.
Men der er jo mange måder at lave tingene på, det er så min metode, og den virker perfekt for mig...
Men skære man gevindet med toolbitz, skal de drejes på mål, eller måske endda en anelse mindre.
-
Det er nu ikke min erfaring, og som nævnt har jeg skåren tusindvis af gevind, fordelen ved at der lige står en 1/10 ekstra, er man sikker på at platten taget toppen af gevindet, der gør de normalt også selv om emnet er "drejet på mål", men det betyder intet at skrælle den ekstra 1/10 mm af, og så er man sikker.
Men der er jo mange måder at lave tingene på, det er så min metode, og den virker perfekt for mig...
Men skære man gevindet med toolbitz, skal de drejes på mål, eller måske endda en anelse mindre.
sjældent man møder en M20 skrue der er større end 19.8 - derfor er det klart det enkleste at holde sig "på mål" - så er man også herligt fri for alle mellemregningerne
-
Der findes jo mange typer gevind platter. Og ikke kun ment i stigning.
Men der er jo dem der runder når dybden er nået. Og så er der fuld profil platter.
Disse kan bruges til et større antal stigninger, og vil virke som et slebet toolbit stål. Så her skal dimensionerne helst passe
-
Jeg har nu læst de forskellige indlæg, men jeg står pt. med et emne der skal laves indvendig gevind og det er Unf gevind med 24 gevind pr."hvor meget mindre skal der ud drejes før skæringen i den del der skal skæres gevind hvordan regner man det ud?
-
Ved ikke hvordan man regner det ud, men normalt bruger man en gevindtabel, for at finde størrelsen på bor/udboring..
eks. denne her http://www.fagteori.dk/maaling/gevind/gevindtabeller/unified-gevind-unc-unf.aspx
-
Jeg har nu læst de forskellige indlæg, men jeg står pt. med et emne der skal laves indvendig gevind og det er Unf gevind med 24 gevind pr."hvor meget mindre skal der ud drejes før skæringen i den del der skal skæres gevind hvordan regner man det ud?
da standard metrisk profil er direkte gaflet fra UN (Unified) gevind vil jeg uden videre sige at du gør som med metrisk gevind - udv dia minus stigning = gevindbor
dvs 24/" lig med 1.06 stign - -