Frylunds Maskinforum

Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Danielsen91 efter Marts 01, 2015, 20:14:27

Titel: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Danielsen91 efter Marts 01, 2015, 20:14:27
Skal igang med en ny 2 takts motor og tegninger står der at der skal bruges gg25 støbejern til både cylinder og stempel. Men det har jeg ikke noget af. Så tænkte på om der var et andet alternativ? Har massere af stål messing og alu liggende.

Boringen er ø18mm.
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 01, 2015, 21:52:10
Nej men hvis du ikke har støbejern så må du få fat i noget, alt andet dur ikke. Støbejern er poriøs og holder på olie og det er især vigtig i en totaks motor. Der i mod kan du godt bruge alu til stempler da det er let og køre godt sammen med støbejern. Husk at alu udvidersig meget så du skal være med en god pasning
Hans
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: jens efter Marts 01, 2015, 22:18:45
Nogle to-takts  knallerter, kørte da med hårdforkromede cylindre, så støbejern er jo nok ikke det eneste der dur.
Så aluminiums stempel, og stålcylinder, må jo kunne bruges...

Men kan du ikke finde en lille klump støbejern?
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Danielsen91 efter Marts 01, 2015, 22:30:31
hmmm okay jeg må se om ikke jeg kan få fat i noget støbejern.
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: David efter Marts 01, 2015, 22:50:06
Hej...
Hvis du kommer forbi fyn på din vej, har jeg en stump spindel støbejern med gevind Ø35 og effektivt gods Ø 25, du må få...
Mvh David
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Danielsen91 efter Marts 01, 2015, 22:57:09
mange tak david men tror desværre ikke lige jeg kommer forbi fyn den nærmeste fremtid :)
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 01, 2015, 23:38:24
Jens : Det er rigtig at bla. NSU Kvickly og flere kørte med hårforkromning
Men det er ikke noget man lige står og laver hjemme i hobyrumet så det er nok udeluket i det her tilfælde
Hans
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: j håndstad efter Marts 02, 2015, 15:47:54
Du kan også bruge messing,mange modelmotorer til fly og biler kører med messing cylinder og alu stempel og det er jo med 10,000 til 20,000 rpm.

Mvh.Jørgen
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: BjørnH efter Marts 02, 2015, 15:53:57
Du kan også bruge messing,mange modelmotorer til fly og biler kører med messing cylinder og alu stempel og det er jo med 10,000 til 20,000 rpm.

Mvh.Jørgen
der er et lag hårdkrom imellem ;) - - og "alu" stemplet er ikke bare alu -  stemplerne har typisk 20 - 25 % silicium indhold  - for at holde udvidelseskoefficienten nede -
Skal et alu stempel ha' en chance i en støbejernscylinder, skal det dels være den rigtige legering ( slagt et stort dieselstempel fra en hugger) og dels ha' stempelringe -
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 02, 2015, 17:28:25
St stempel i en moderne motor er ikke rund, det er oval. og når det når drifttempertur så bliver det rund. Det er også mindre i toppen end i bunden
Når man skal måle et stempel så er det forneden og på tværs af krydspinden

Hans
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: BjørnH efter Marts 02, 2015, 18:45:05
St stempel i en moderne motor er ikke rund, det er oval. og når det når drifttempertur så bliver det rund. Det er også mindre i toppen end i bunden
Når man skal måle et stempel så er det forneden og på tværs af krydspinden

Hans
SÅ ovale?
(http://img.photobucket.com/albums/v95/toolwatch/128_zpsyrz77u6u.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/toolwatch/media/128_zpsyrz77u6u.jpg.html)
 :D
Titel: Sv: Materiale valg til cylinder og stempel??
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 02, 2015, 21:29:59
Nej iikke så meget