Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: elneff efter Februar 17, 2015, 22:32:30
-
Hej
Jeg skal have købt mig en treklo til min Emco, jeg har fundet ud af hvilke mærke og størrelse jeg vil købe :)
MEN nu melder der sig endnu et spørgsmål. Hvilke type bakker er de bedste at købe? her tænker jeg på standard bakker
som jeg kender dem, lavet i et stykke, eller om der er en fordel at købe den type bakker som er sat sammen af en base + top.
Lige et link til de klør som jeg snakker om. http://www.gedema.com/Drehfutter-Zentra/3-Backen-Drehfutter/Backensaetze-und-Zubehoer-1114/
-
Du skal have den som er lavet i et stykke. Der får du den meste præcise og nøjagtig opspænding
3 indvendig
3 udvendig
3 blødebakker
Så skulle den være hjemme . Og hvis du holder den rene så de altid køre let i spor så kan de holde i mange år
Hans
-
De skal have nøjagtig der du linker til.
Et sæt almmindelig hårde bakker
Et sæt omvendt hårde bakker
Et sæt udskiftelige bløde bakker
Det er en stor fordel at have bløde bakker der er skruet på en basisbakke.
Du kan selv lave flere sæt bakker som passer til forskellige diameter.
-
Hej Hans & Frylund
Tak for svarene :)
Jeg havde bestemt mig for at købe bløde bakker med til trekloen, men var mest i tvivl om jeg skulle gå efter de 2delte bakker.
Frylund, jeg kan godt se din point og tror at det er sådan jeg sætter det sammen. :)
-
Ja køb et sæt grundbakker, og lav selv dine bløde kløer. Og så et sæt udvendige og indvendige hårde kløer, så er du rigtig godt kørende.
-
Jeg synes du skal bestemme dig for en centrerpatron, og finde ud af hvad der leveres med denne. Før du foretager indkøb af diverse bakker.
hilsen Hans
-
Jeg synes du skal bestemme dig for en centrerpatron, og finde ud af hvad der leveres med denne. Før du foretager indkøb af diverse bakker.
hilsen Hans
Der følger indv. og udv. hårde klør med alle patroner.
Bløde klør skal ofte tilkøbes.
Til mange billige (Kinesiske) patroner kan der ikke fås bløde klør.
-
Skal du bruge bløde klør, så vent til du har fået din centrer patron hvor du kan måle de klør der er med. Prøv derefter at kigge på Net2L hjemmeside han skaffede mig bløde klør til min 125 mm kineserpatron og de var ikke særlig dyre, han har en skitse som du kan sætte mål på efter.
mvh Jens.ews
-
Jeg har besluttet mig for hvilke treklo jeg vil købe, det bliver en 160 mm Zentra lavet i stål
http://www.gedema.com/Drehfutter-Zentra/3-Backen-Drehfutter/Dreh-und-Bohrbacken-Stahl-DIN-6350-1066/
eller
http://www.gedema.com/Drehfutter-Zentra/3-Backen-Drehfutter/Grund-und-Aufsatzbacken-Stahl-DIN-6350-1067/
den eneste forskel er klørene, de er enten lavet i et stykke eller 2delte.
Jeg har valgt denne type i stedet for en kineser, grundet at jeg ved at jeg kan købe bløde klør med til den,
desuden så formodder jeg, at jeg kan købe reservedele langt ud i fremtiden til en Zentra treklo frem for en kineser,
og ikke mindst, så formoder jeg også at kvaliteten vil være bedre.
Der er selvfølgelig en mulighed for at jeg kan købe bløde klør hos Net2L, MEN det kan jeg bare ikke være sikker på,
og jeg vil heller købe originale der er lavet til trekloen.
Jeg går stadigvæk efter Frylund & Jens's løsning, nemlig at købe 2delte bløde bakker, så kan jeg selv lave mine egne. :)
Nu skal jeg bare have taget en beslutning, om jeg skal bestille en treklo med hårde klør lavet i et stykke
og så købe 1 sæt 2delte bløde bakker med til den, eller om jeg skal køber en treklo kun med 2delte klør.
Med hensyn til 2delte bakker, hvilke fordele eller ulemper er der med dem når vi snakker om de hårde 2delte bakker ?
I min øjne ser det ud til at de hårde 2delt bakker (reversible indvendige & udvendige klør) ikke vil spænde helt på samme måde som indvendige og udvendige klør lavet i et stykke, da de ikke kan have samme smig, ELLER er det bare mig der kigger forkert på det?
Er der nogen der har egen erfaring med 2delte klør?
-
De vendbare hårde kløer, er nok lidt bredere, derfor ser de anderledes ud.
En 200 mm patron bliver vel for stor?
Ellers er der et super billigt tilbud her på DBA, til 1000 kr.
http://www.dba.dk/tre-klo-saelges-tre-klo-naes/id-1013742509/
-
Personlig ville jeg ikke købe vendbar todelte hårde klør.
Syntes at det er noget bøvlet at skfte mellem indv. og udv.
Nøjagtigheden er knap så stor.
-
200mm er desværre for stor :-[ den var ellers billig
Hvis det går ud over nøjagtigheden så ser jeg ingen grund til at købe de todelte :)
Tak for hurtig svar :)
-
Hej Elnef. Den patron er jo ikke det rigtige Din.nr. Den skal være med konus på anlægsfladen og 3 bolte.
Mvh Jørgen.
-
Hej Jørgen
Med denne flange skulle det hele gerne passe sammen, som jeg har forstået det, sår er DIN 55021 det samme som DIN 55027.
http://www.gedema.com/Flansche-fuer-Drehfutter-455/Flansche-Zentra/Futterseitig-vorgedreht-und-vorgebohrt-DIN-55027/
-
Hej Elnef. Er lidt i tvivl,på min er patronen monteret med tre gevindtappe der går igennem flangen der sidder på maskinen,gevindtappene går igennem flangen og derefter spændes det sammen med tre møtrikker.
Men du kan jo bestille patronen med flange for montering på en Emco maximat 11.
Det tegningen viser syntes jeg ikke er rigtigt,men jeg er i tvivl,så jeg ser efter i dag.
Jeg tror udhænget af patronen bliver ret langt.
Mvh Jørgen.
-
De der DIN benævnelser er en jungle >:(
Jeg har 2 flanger til min Super 11. De er begge købt hos Net2l med et par års mellemrum, og de passer begge på spindelnæsen.
Den ene hedder 55021. Den er Ø 125, 10 mm tyk og med tre huller som passer.
Den anden hedder 55027. Den er Ø 160, med 6 huller hvor de tre passer. Den er en tomme tyk, så den giver altså 15 mm. ekstra udhæng. Det har nu ikke givet problemer.
Jeg ved ikke, hvordan benævnelserne ellers hænger sammen.
-
Tak for info Tommy :-)
Det er sådan set også det jeg er kommet frem til, at den vil have lidt mere udhæng, men det burde ikke give noget problem.
De mål jeg har på DIN 55027 flangen passer meget godt sammen med det jeg måler min spindel næse til.
-
Hej Jørgen
Med denne flange skulle det hele gerne passe sammen, som jeg har forstået det, sår er DIN 55021 det samme som DIN 55027.
http://www.gedema.com/Flansche-fuer-Drehfutter-455/Flansche-Zentra/Futterseitig-vorgedreht-und-vorgebohrt-DIN-55027/
Det er ikke korrekt. 55022 og 55027 er det samme, og det er bajonetfatninger. Det er 55021 ikke. Målene er dog nogenlunde de samme: Her kan du se standarderne (http://www.schunk.com/schunk_files/attachments/Drehfutter_Technik_Spindelnormen__DE_EN.pdf)
-
Det er ikke korrekt. 55022 og 55027 er det samme, og det er bajonetfatninger. Det er 55021 ikke. Målene er dog nogenlunde de samme: Her kan du se standarderne (http://www.schunk.com/schunk_files/attachments/Drehfutter_Technik_Spindelnormen__DE_EN.pdf)
Jeg vil som sagt ikke gøre mig klog på DIN betegnelser, og da der ikke står noget på flangerne, ved jeg kun, hvad jeg har købt dem for.
De passer på spindelnæsens lille konus, og der er 10 mm gevindhuller i (gennemgående i den lille) så jeg har bare, som J Håndstad skriver, sat støttebolte i med møtrikker på bagsiden af spindelflangen. De var glatte på forsiden, så recess og huller til kloen har jeg selv lavet.
Jeg synes sgu tegningerne ved linkene virker lige så forvirrende som numrene :-\ men på Elneff´s link er der godt nok vist en underlig "bolt", og gevindhullet ser ud til at være mindre - er det det, som du kalder bajonetfatning? for jeg synes da ikke, at de ligner "cam Lock".
-
Når du nu vil købe en kvalitets treklo, kan du så ikke få den så den passer direkte på drejebænken, uden mellem flace?
På mit tidligere arbejde købte vi altid Röhm patroner, som passede direkte på spindelnæsen.
Det har tre fordele, man får mindre udhæng, en samling mindre, samt man spare vægt på patronen.
-
Jeg ville også helst købe en treklo der passer direkte på spindelnæsen uden brug af en ekstra flange af de samme årsager som du nævner Jens :) men den største nye treklo jeg kan finde der passer på min bænk er en 125 mm. Jeg har fundet en original Emco 140 mm treklo, som kommer med både ud og indvendige klør, men ingen bløde klør.
Jeg kender ikke til hvilke kvalitet en Emco treklo høre ind under, (tror bedre end kinesisk) jeg ved ej heller om jeg kan få bløde klør til den, måske via net2L. (vil prøve at ringe til dem) Prisen på den er tæt på hvad jeg skal betale for en 160 mm Zentra treklo i stål, dog uden flange, derfor er jeg ikke speciel varm på den.
-
Det er ikke korrekt. 55022 og 55027 er det samme, og det er bajonetfatninger. Det er 55021 ikke. Målene er dog nogenlunde de samme: Her kan du se standarderne (http://www.schunk.com/schunk_files/attachments/Drehfutter_Technik_Spindelnormen__DE_EN.pdf)
Jeg vil som sagt ikke gøre mig klog på DIN betegnelser, og da der ikke står noget på flangerne, ved jeg kun, hvad jeg har købt dem for.
De passer på spindelnæsens lille konus, og der er 10 mm gevindhuller i (gennemgående i den lille) så jeg har bare, som J Håndstad skriver, sat støttebolte i med møtrikker på bagsiden af spindelflangen. De var glatte på forsiden, så recess og huller til kloen har jeg selv lavet.
Jeg synes sgu tegningerne ved linkene virker lige så forvirrende som numrene :-\ men på Elneff´s link er der godt nok vist en underlig "bolt", og gevindhullet ser ud til at være mindre - er det det, som du kalder bajonetfatning? for jeg synes da ikke, at de ligner "cam Lock".
Jeg skal heller ikke gøre mig klog på DIN betegnelser, men kan dog relativt nemt konstatere, at der er forskel på 55022/55027 og så 55021. Bajonetfatningen fungerer på denne måde: I flangen/centrerpatronen/kloplanet er der monteret et antal "pindbolte". Disse stikkes igennem hullerne i spindlen og bajonetten. Sidstnævnte har nøglehulsformede huller, og når man så drejer bajonetten kan man spænde møtrikkerne på pindboltene op mod denne. Dette gør det yderst nemt at pille flangen/centrerpatronen/kloplanet af og på. Jeg har selv denne spindeltype på min drejebænk, og jeg kan ikke forestille mig en bedre løsning. Hvis du kigger på billedet af spindlen i det linkede materiale, vil du kunne se den rulleterede bajonetfatning - denne fremgår ikke af tegningen.
Cam lock er så vidt jeg ved en amerikansk opfindelse som fungerer lidt efter samme princip som en din-bajonetfatning, bare knap så elegant (hvis du spørger mig).
Jeg vil tro at forskellen mellem en flange til henholdsvis 55022/55027 og 55021 er at der er gevindhuller i førstnævnte og gennemgangshuller i sidstnævnte.
-
Jeg skal heller ikke gøre mig klog på DIN betegnelser, men kan dog relativt nemt konstatere, at der er forskel på 55022/55027 og så 55021. Bajonetfatningen fungerer på denne måde: I flangen/centrerpatronen/kloplanet er der monteret et antal "pindbolte". Disse stikkes igennem hullerne i spindlen og bajonetten. Sidstnævnte har nøglehulsformede huller, og når man så drejer bajonetten kan man spænde møtrikkerne på pindboltene op mod denne. Dette gør det yderst nemt at pille flangen/centrerpatronen/kloplanet af og på. Jeg har selv denne spindeltype på min drejebænk, og jeg kan ikke forestille mig en bedre løsning. Hvis du kigger på billedet af spindlen i det linkede materiale, vil du kunne se den rulleterede bajonetfatning - denne fremgår ikke af tegningen.
Cam lock er så vidt jeg ved en amerikansk opfindelse som fungerer lidt efter samme princip som en din-bajonetfatning, bare knap så elegant (hvis du spørger mig).
Jeg vil tro at forskellen mellem en flange til henholdsvis 55022/55027 og 55021 er at der er gevindhuller i førstnævnte og gennemgangshuller i sidstnævnte.
Tak - Så fandt jeg ud af forskellen på cam lock og bajonet :)
Men på begge mine er der altså 10 mm gevindhuller nøjagtig som på kloen, og det er 55021 også opgivet til på dit link.
Elneff: Jeg tror nu ikke, du behøver frygte kvaliteten på en Emco klo, og jeg har i hvert fald set Maximater til salg på Ebay med bløde bakker - men det kan selvfølgelig være i en uoriginal klo.
Nu kan man jo forestille sig så meget, men jeg har altså ikke kunnet finde noget som helst om, hvor Zentra kløer er fabrikeret. Det plejer vestlige firmaer eller at være meget gode til at understrege - hvis altså ikke fabrikken ligger ude østpå ;)
Emco får i øvrigt også lavet en del i Østen.
-
Sir1 - det eneste camlock og en DIN spindelnæse med bajonetfatning har til fælles er sgu da vinklen, de 7grader, 7 minutter & 30 sekunder - - :)
camlock gir en lidt kortere montage, OG er nemmere at holde ren - hvis du nogensinde har stået og bakset med en 12 tommers dobbeltstyret SCA centrerpatron - uden kran - og din bajonetring sætter sig med et knirk pga. en mikroskopisk spån der har undsluppet rengøringen - så ville du også blive camlock fan.
og til spørgsmålet om bakker:
lav selv dine grundbakker af et sæt bløde bakker der er kørt helt ned , plandrej dem (med sluppet den rigtige vej) så du har en flade der ligger ca 3mm over centrerpatronens overflade, sørg for du får en "god" (læs: plan!) flade på bakkerne
- læg to stifthuller og et gevindhul ud i bakkernes midte den ene vej, og gående ud fra hvad løbende diameter du nu har mod centrum på bakkerne på den anden led. (forslag til 140mm patron: 2 X Ø4 cyl stifter med 30 mm imellem og et m5 gevind i midten)
Så kan du selv masseproducere dine klodsbakker - stifterne (de skal bare rage ca. 4mm op fra grundbakken) styrer fint nok - brug alu skinne, POM, pertinax eller krydsfiner til bakkerne - meget, meget hurtigere at dreje ud end stålbakker
- og du kan nemmere skræddersy bakker til de helt specielle opgaver -
-
Hvis det er en DIN 55027, der passer, har de en her i stål, Ø160mm og 3 bolte....
http://www.axe-industri.dk/3__4_bk_stal__din_55027__direkte_mont_.html
Den er kun 68mm bred, kender ikke fabrikatet.
-
Tak alle sammen for info :)
Jens : Tak for linket, DIN 55027 er normen, Kegel (kurzgegel/KK) siger noget om størrelsen. Min Emco har Kegle størrelse 3,
så igen rendte jeg panden imod muren, max 125 mm :-\ MEN mange tak for at du har forsøgt. :)
Bjørn : Det er bestemt også en mulighed jeg vil have med i min endelig beslutning, MEN jeg tænkte på, er det ikke er bedre at have hårde grundbakker? prisforskellen er ikke væsentlig på et sæt hårde grundbakker og et sæt bløde bakker.
Tommy : Jeg frygter såmænd ikke kvaliteten af Emco's treklo, selvom jeg ikke ved hvem der laver dem. :) men som du selv har været inde på, så er der nogle der tænker Emco = guld. Den brugte 140 mm treklo fra Emco som jeg havde fundet (er solgt) kostede 275 € og det uden bløde bakker. For lidt mere kan jeg købe en ny 160 mm treklo i stål med bløde bakke.
Sir1 : Tak for info og linket :) Det link viser at flangen er ens, lige bortset fra hullerne, så burde en55027 flange også passe på min 55021 spindelnæse, hvis at boltene bliver skiftet ud med 10 mm pindbolte, lige som der sidder i min 4klo.
Det er engeligt mærkeligt, Zentra laver ikke en 160 mm treklo i DIN 55027 KK3, MEN de laver en flange i 160 mm :'(
PS: jeg har ikke så travlt med at købe en treklo, jeg besluttede mig at adskille bænken og give den en overhaling. ;D
-
Tak alle sammen for info :)
Bjørn : Det er bestemt også en mulighed jeg vil have med i min endelig beslutning, MEN jeg tænkte på, er det ikke er bedre at have hårde grundbakker? prisforskellen er ikke væsentlig på et sæt hårde grundbakker og et sæt bløde bakker.
i den perfekte verden, jo - men der er lige lidt ekstra fræsearbejde på "rigtige" klodsbakker - og, tro mig, den billige, hurtige løsning
med et par stifter og en enkelt skrue fungerer fint selv når man drejer produktion - -
-
Bjørn, jeg tror på dig ;) og er i øvrigt meget glad for at du og andre som virkelig ved noget om faget, gider at dele ud af jeres erfaring og guldkorn. :) Jeg kan godt se fidusen ved at lave bløde bakker som du foreslår. :)
-
jeg havede 3 sæt klør liggene der er beregnet til og bolte på og det var jo synd de skulle til spilde :) så jeg byggede et sæt almindelige klør om så de kan bruges til det hele :)
-
Nu er tråden alligevel blevet så lang, og har været omkring så mange hjørner. Så jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre for og imod de tre eller 4 små stykker aluminium, som jeg sætter i klemme ;D (Evt. et opslidset rør, hvis jeg har et der kan passe)
Det er da ikke så fancy, som de forskellige typer bløde bakker I taler om og man skal da måske også "fnilre" en smule, men alt i at synes jeg nu, at det virker fint for mig.
-
Virker det fint for dig med opslidsede alu rør, så er det da bare at bruge det.
Jeg bruger tit 2/10 mm messingfolie til at ligge imellem, så de hårde kløer ikke laver mærker i emnerne.
-
Jeg har flere gange til små opgaver taget en stump messing,saver halt igennem og spænder det op i kloen, ikke hårt men som det seder fast, så bore man et 9,8 mm hul og stikker en 10 mm H7 rival i så kan man tage et stk, 10 mm rundstål og komme i hullet så et klen med T nøglen og det sidder fast og det løber helt 98
Det er meget hurtiger end at skal lave bløde klør
Det var et tip hvis nogen kan bruge det
Hans
-
OK :)
Jeg var lige ved at blive bange for, at jeg var den eneste, som brugte "alternative" løsninger. ;D
Jeg har aldrig haft et sæt bløde kløer. ;)
-
Det er rart at høre om alternativer til bløde klør, mange gange er den simple løsning mindst lige så god :)
Men når jeg nu har mulighed for at købe bløde klør med til kloen, så går jeg selvfølgelig efter det ;)
-
Som alternativ til bløde klør har jeg lavet et beslag med et kuleleje i enden og som passer på hurtigskifteholderen. Dette presses under rotation mod emnet som ikke i første omgang spændes hårdere end dette kan skubbes. Det virker rigtig godt for mig ;)
-
Som alternativ til bløde klør har jeg lavet et beslag med et kuleleje i enden og som passer på hurtigskifteholderen. Dette presses under rotation mod emnet som ikke i første omgang spændes hårdere end dette kan skubbes. Det virker rigtig godt for mig ;)
Det er et fint velkendt plan/centreringsværktøj til især korte emner, men det er jo ikke som sådan et alternativ til bløde bakker. Bløde bakker bruger man enten for ikke at lave mærker i emnet, for at kunne dreje i bakkerne, så man kan lave specielle opspændinger eller dreje dem ud så centreringen er så præcis som muligt.
-
Jeg har flere gange til små opgaver taget en stump messing,saver halt igennem og spænder det op i kloen, ikke hårt men som det seder fast, så bore man et 9,8 mm hul og stikker en 10 mm H7 rival i så kan man tage et stk, 10 mm rundstål og komme i hullet så et klen med T nøglen og det sidder fast og det løber helt 98
Det er meget hurtiger end at skal lave bløde klør
Det var et tip hvis nogen kan bruge det
Hans
uanset hvor omhyggelig du er med centrerbor osv. vil et bor forløbe i et emne med et savspor i den ene side, rivalen vil ikke hjælpe,
skal det løbe, ska' hullet bores ud med et udborestål - end of story
-
Når jeg laver en "Amerikaner tang" borer jeg ud med et udborer stål og markerer pladsseringen i trekloen hvorefter jeg flækker den med nedstrygeren og fjerner graterne efter savningen.
Mvh Jørgen.