Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: elneff efter Februar 01, 2015, 19:33:11
-
Som overskriften siger så ønsker jeg noget input angående Fremstilling af en speciel nøgle.
Jeg har denne cylindre nøgle som jeg ønsker en kopi af, da det er en jeg har lånt i udlandet og jeg ønsker min egen.
Jeg har vedhæftet et billede af hele nøglen, samt et nærbillede af nøglen samt møtrikken den passer på.
Møtrikken har 40 stråler, den måler 17.2 mm. i diameter "på tænderne" og 16.66 mm. i diameter "imellem tænderne."
Selve nøglen måler Ca. 17.5 mm. imellem tænderne. (svarende til "på tænderne" på møtrikken) så Ca. 3/10 slup.
Håber på at der er nogle af jer kloge hoveder herinde på forummet, der har en eller flere ideer om,
hvordan man kan lave eller få lavet en sådan nøgle. ;D
Mvh.
Elneff
-
Ku man ikke tilvirke en eksisterende ringnøgle. Etv bruge den firkantede ende af en topnøgle.
Feks. tage en passende nøgle, varme den blød, påhæfte et rør, sætte den i en drejebænk, dreje ud til mindste dia. og stikke strålerne ud med et tilpasset toolbit stål ved hjælp af tværslædens frem bevægelse, og varme og køle igen.
Resten af nøglens form vil jo nok ku svejses op.
Mvh David.
-
Det er jo i princippet bare en indvendig fortandding med 40 tænder så tag et passende stykke stål og lav den selv hvis du har et delehoved.Eller gør som David foreslår.
Mvh Jørgen.
-
Sig mig der hvor du har lånt en, kan de ikke sige hvor den er købt.
En anden muligher er om du kan lave en ny møtrik som har en sekskant
Hans
-
P.S.
Mærkeligt som det samme billede tager sig helt forskelligt ud.
Så først billedet af omtalte nøgle på smartfone og siden på pc, og mærkeligt at samme billede kan se så forskelligt ud ??? Nøglen har helt anden form når den ses på IPhone.
David
-
Tak for input :)
Det nøglen skal bruges til er denne lille motor ;D den er fra 1954 og værktøjet er ikke blevet lavet meget senere.
tro mig jeg har søgt i øst og i vest, selv i nord og syd, sågar har jeg snakket med folk på den anden side af jordkloden,
men intet sted har jeg fundet et eksemplar som jeg kan købe. :-(
De forslag der er kommet vil formentlig jo kunne virke, så det kan godt være at jeg prøver det. :)
Er det noget som kan gnistes. ?
Mvh.
Elneff
-
Alt kan da gnistes. :) Men en anden ide, kunne være en topnøgle. Inden i de lidt bedre, der er der også
denne fine fortanding. Måske den kan tilpasses?
-
Hold op en fin gammel motor :) har altid elsket stjernemotorer...
Så og HØRTE en, blive basket af, til traktortræk engang, og fuck, der er musik og kræfter i den...LARM på den helt vidunderlige måde...
Ang. nøglen, så giver det mening med den fine fortanding og den krumme krop på nøglen... (skabt til trange steder og korte arbejds tag)...
Held og lykke med motoren :)
-
Hvem har dog skruet det monstrum sammen og hvor gammel er den?
OG - hvorfor kom jeg lige til at tænke på Hans´s "røvskubbere". ;D
-
Pas nu på sådan en trailer må kun køre 70 km. og der er kommet nye foto vogne
Hans
-
Motoren er en Bristol Hercules 264 fra en Vickers Varsity, den er fra en gang midt i halvtredserne, ydelsen sølle 1950 hypper.
Den er ikke topventileret som normale 4takts motorer, derimod har den det som englænderne kalder for sleeve valvet.
Jeg har haft motoren og dens søster i nogle år, skruet på den ene i ny og næ, jeg slapper så dejligt af med det,
konen fatter det simpelthen ikke, men det er der nok ikke så mange koner der gør. ;D
Hans : jeg passede meget på med at ikke køre for stærkt på vej hjem, og den var forsvarligt surret fast, en anden ting var vægten,
den vægt jeg gik ud fra, fandt jeg ud af ikke passede, 500 kg mere end først antaget, godt at man ikke blev stoppet. ::)
David : Jeg har det på samme måde som du, jeg elsker også stjernemotorer så da chancen bød sig, så købte jeg. ;D
Søren : jeg har aldrig set en topnøgle med så fin en fortanding, findes de ?
Lige et billede der viser de tandhjul der får cylinder foringerne til at bevæge sig.
-
Jeg ser lidt den yderste yderste del af en skraldenøgle for mig, men mon ikke der skal mere end et mirakel til, for lige at finde noget der passer.
Løsningen må være et stikstål, men dit Pedersen delehoved er vist for stort til at du kan anbringe det på Emcoen. Så hvis ikke du kan vente på, at fræseren kommer op at køre, så kan du jo lave en "Frylund løsning" på drejebænken som på fotoet. En papskive med 40 streger er ret let at lave.
Nu gav du jo ligesom selv bolden op i en anden tråd ;) Må man spørge, hvad du måtte bløde for en million tandhjul og 28 cylindre, når det er samlet i to Hercules motorer?
-
Den løsning som Frylund har brugt vil også virke, den havde jeg slet ikke tænkt på. ::)
Jeg har det sådan at, Pedersen delehovedet skal ikke op på Emcoen, det er lige før at den vil fordoble sin vægt. :)
Men jeg har ikke så travlt med det lige nu, da jeg har den nøgle jeg har lånt, jeg vil bare gerne
have en lavet til mig selv, lige nu samler jeg ideer sammen, så ser jeg til hvilke jeg går efter. :)
Jeg kunne selvfølgelig gøre som Hans foreslår, at skifte møtrikkerne, men jeg vil gerne beholde dem så original som muligt.
Selvfølgelig må du spørge om prisen ;) selve motorerne var billige, 150£ stykket + fragt fra UK til DK, samlet pris Ca. 9000 kr.
De viste sig desværre at være i dårligere stand end først antaget, MEN sådan er det nogle gange når man køber ubeset.
Sometime you win sometime you lose. ;)
PS : Det skal nærmest være lidt af et mirakel at finde noget der bare lige passer, hvis det ikke er lavet til formålet.
-
Har du prøvet at kontakte https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Flight (https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Flight)
Det kan da være, at de kan hjælpe dig.
-
Hej Erling
Dette museum har jeg ikke haft kontakt med tideliger.
jeg har lige sendt dem en mail med en forespørgsel, så må jeg se hvad de siger. mange tak for linket :-)
-
Sig mig hvad er at du skal bruge dette værktøj til, du har lånt det som du har og hvor når skal det bruges igen
Elers kan det laves det skal stanses ud og så hærdes, Prøv at spørge nogle værktøjs fabrikker som laver gaffel og stjernenøgler. Det er bare et spørgsmål om at betale
Hans
-
Hans, jeg har nu ikke meget lyst til at stanse noget som helst ud i hvad der ligner 1/4" tykt krom-vanadium stål, jeg ville nok snarere vælge at rømme det ud - -hvis jeg havde den rigtige dorn :D
Spøg til side - HVIS du kan finde en andet fabrikat nøgle (der er ret meget gammelt -stjernemotor-æra, Pratt&Whitney, Wright, Lycoming værktøj på ebay) med cirka det samme vrid & forkrøbning i skaftet,
skære det oprindelige hoved af og få trådgnistet splinen i en skive UHB Impax - tegn splinen i autocad -
de fleste gnistere ka' arbejde direkte fra en .dwg fil - og få det svejst på
har selv fundet en gammel 12 punkt's hanefod til cylinderflange møtrikker på ebay -
gammelt P&W grej :) - -
(http://img.photobucket.com/albums/v95/toolwatch/IMG_20150204_160840_zpsde722386.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/toolwatch/media/IMG_20150204_160840_zpsde722386.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v95/toolwatch/IMG_20150204_160910_zpsb4739e2e.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/toolwatch/media/IMG_20150204_160910_zpsb4739e2e.jpg.html)
-
Det ville nu være et hyggeligt lille projekt at lave nøglen selv som beskrevet i starten af denne tråd. Og "frylunds" papir grad skive er jo som lavet :) til en sådan opgave i drejebænken.
Jeg bruger lidt det samme til tider, her er det bare en stiv gradskive (til tændings indstilling) med en prop på der så passer ind i gennemborings røret og proppes så bare ind "bagfra" i gennemboringsrøret, på maskinen.
Ved lave den på denne måde, er det oss let at fin passe nøglen til møtrikken, ved jo bare at sætte møtrik i nøglen og mærke pasningen, og ellers bare stikke en runde til, hvis den er lidt stram.
Og du er jo selvfølgelig nok helt klar over at det ikke er sikkert at en sekskantet møtræk kan bruges.
De 40 stråler kommer helt til deres ret, hvis pladsen er meget snæver og der er brug for mindre plads at spænde de grader som henholdsvis 6 kant og 40 kant byder :)
Nøglen med de 40 kan flyttes ned til 9 grader pr. spændtag, og nøglen med 6 er min. bevægelse jo 60 grader.
Mvh David.
-
Hans : Ja jeg har lånt nøglen, men ikke på ubestemt tid og den er lånt i udlandet, derfor smutter jeg ikke bare lige rundt om hjørnet for at hente den igen når jeg får brug for den, jeg har 2 motorer og det er kun den ene jeg arbejder på lige nu.
PS : Jeg betaler gerne for at få noget lavet eller købte en original hvis jeg kunne finde en. ;)
Bjørn : Din løsning lyder slet ikke tosset, jeg kan faktisk godt finde på at gå efter den. Jeg har kigget meget på EBAY efter den pågældende nøgle og andet værktøj til min Hercules, men aldrig set en til salg, men ja, de andre er der næsten altid nogen af på EBAY
PS : Når du nu har noget P&W værktøj, har du så også en motor som den oprindelig passede på, f.eks. en sød lille R4360? ;D
David : Du har fuldstændig ret i det med graderne og pladsen, og der er bestemt ikke meget plads skal jeg lige hilse og sige.
Du har også ret i at det kunne være et hyggeligt projekt at lave, men jeg kan godt overleve at jeg ikke kommer til at lave
dette stykke værktøj, der vil komme RIGTIG mange ting der både skal drejes og fræses til mit motor projekt senere hen.
-
Kan se at er andre der døjer med det samme. :)
Ideen er jo god, at anvende en møtrik som rømmenål. :D
http://bristol-hercules.co.uk/2013/11/13/cylinder-removal/
Fandt forøvrigt denne flotte animation af principperne i motoren.
Hold da op et stykke avanceret mekanik! :)
https://www.youtube.com/watch?v=_vrvep_YOio
Super fedt projekt du har gang i!
-
Hej Søren
jeg har set hvordan de har lavet deres værktøj, den metode er selvfølgelig også en mulighed,
men jeg kan nu bedre li metoderne der er snakket om her.
Jeg elsker at rode med sådan noget, jeg kunne simpelthen ikke lade være med at købe dem.
Konen ryster stadigvæk på hovedet og stopper jo nok aldrig. ;D
-
Konen ryster stadigvæk på hovedet og stopper jo nok aldrig. ;D
Monter den første du har klar på båden, så skal hun nok blive glad, når hun ikke længere skal ro ;)
-
Det har du nok fuldstændig ret i Erling, men jeg vil nu nok blive træt af at hente benzin til den hele tiden :o
og hun vil jo så heller ikke få den samme motion som før, man bliver jo nød til at tænke på helbredet også. ::)