Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: ErlingSj efter August 01, 2014, 23:23:59
-
Jeg skal have bygget min trædrejebænk om fra 500W, 230V variabelt gear til 1,1 kW, 400V fast gearing og frekvensomformer.
Men hvilken type rem skal jeg sætte på?
Den traditionelle løsning vil være en A-rem, men vil en tandrem være bedre egnet?
Omdrejningerne på motoren kommer til at nå op på omkring 3.000, og udvekslingen skal gerne være en smule opgearing, så spindlen kan komme i nærheden af 4.000 omdr.
-
En A rem kan bruges alle steder, men ellers er der de her flade remme med indvendig riller som hås i alle størelser. Tandrem dur ikke, hvad skal du bruge den til du har ikke noget som skal gå i tagt
Hans
-
Der findes en type fladremme, som på indersiden har mange riller på langs. De kører mere lydløst, og skulle angiveligt overføre kraften fint, men hvad kaldes den type remme?
-
ErlingSJ. Den remtype kaldes en multirem. Du kan finde den du søger på klee.dk
-
Ja og nej.
De har remmene, men hjulene til kan jeg ikke støve op.
-
Hej.
Min gamle ford Mondeo 1998 kører med denne multirem (den trækker vandpumpe, servostyring, air con. generator, mm fra krumtapakslen)
Hjulene der kører på indersiden har rundgående stråler og de der kører på ydersiden er glatte...
Både rem og diverse hjul kan købes til forskellige bilmærker, bla. ved Krogslund, T.Hansen, mf......
Brugte hjul og remme kan sikkert fås fra en auto mekaniker, for en skilling til kaffekassen, ved selv at dykke i skrotkassen..
Mvh
-
Altså sådan helt principielt mener jeg ikke der er noget i vejen for at bruge en tandrem, hvis man for eksempel alligevel har en rem liggende sammen med 2 hjul.
Men hvis man skal ud og købe fra start af er det jo nok en lidt dyr løsning.
mvh
-
En auto ophugger ku oss være et godt sted at kigge....Han har sikkert kasserede generatorer (med lillet rillet hjul) og kasserede motorer med større rillede krumtaphjul og div. andre hjul til multirem....
-
Ellers ligner det da en overkommelig opgave, selv at dreje nogle skiver til "rib remmen" ;)
-
Her er lidt at se på sådan at du ved hvad og hvor de bruges
https://www.google.dk/search?q=multirem&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=2O3fU7ugJ6nmyQPl6IHACg&ved=0CCgQsAQ&biw=1024&bih=634
Hans
-
Det med at dreje selv har jeg lidt problemer med, da jeg ikke rigtigt har noget stål i den størrelse. Jeg ved ikke om alu er stærkt nok.
Men jeg tager på ekspedition til en autoophugger i morgen, og ser hvad han kan tænkes at ligge inde med, og hvor meget han skal have for det.
Ellers gør jeg nok som de fleste, køber et par remhjul til A rem, borer dem ud og bruger dem.
Det fjollede er, at der til spindlen skal et 24 mm hul med en 4 mm not, og det kan jeg ikke umiddelbart finde en bøsning til. Dem jeg kan finde er til 6 mm not. (http://ph-v.dk/shop/search-3.html?keyword=Hassay+Savage (http://ph-v.dk/shop/search-3.html?keyword=Hassay+Savage))
Jeg har en ide om først at lave et 19 mm hul med en så dyb, 4mm not som mulig, og derefter udvide hullet, sætte en klods bag bøsningen og gøre noten dybere igen. På den måde er der måske en chance for at ende med an lige not i et 24 mm hul.
-
Du kan jo slibe et toolbits, og så stikke en rille af gangen, jer tror aluminium vil være et godt valg, der er ikke ret meget slid med de remme.
Du kan fræse noten ned til 4mm i bredden, og i ½ højde, det fungere ganske udmærket...
Der er lidt data på poly v-rem her...
http://www.cando-usa.com/Poly-v_belt.html
-
Jeg vil også som Jens slibe et tool stål og udbore hul i alu til 24 og indvendig save to spor og med en spis mejsel banke materiale ud mellem spor så har du en not gang. Jeg tror ikke at du finder noget ved autohug, det man bruger i biler er noget formpresset noget som er tilpasset det hvor det skal bruges. Det eneste jeg kunne tænke mig er generator, men har den rigtig ?? størelse og der er ikke et 24 mm hul så skal du alige vel til at bore ud eller lave en bøsning, så kan du lige så godt lave det hele selv
Hans
-
Tak for linket, Jens. Det er en fin tabel.
Du skriver "Du kan slibe" men burde nok have skrevet "Man kan". Jeg har ikke noget værktøj til at slibe toolbits i en præcis vinkel, og på fri hånd tror jeg ikke at det går.
Hans: Nogle af de hjul T.Hansen har billeder af er ganske rigtigt pladehjul. De skulle i givet fald sættes på et nav med hul og not. Så er spørgsmålet bare om de kan klare trækket fra en 1.1 kW motor - de er jo bygget til at trække generator og pumpe, hvilket næppe kræver det store.
Men jeg har nogle klodser rustfast stål på 70*75*80 mm og kan finde noget aluminium på 40*100*100 mm, så mon ikke jeg bare skulle prøve at lave to remhjul til A rem, og se hvordan det ender med at køre.
-
Du behøver jo ikke slibe et stål i den rigtige vinkel du kan bare sætte forsætteren i 20 grader tror jeg det er og så dreje sporet efter du har stukket et spor med et stikstål. Øvelse gør mester ;)
Mvh Jørgen.
-
HER kan du få renhjul
http://3dnielsen.dk/category.php?id_category=58
Hans
-
her kan du få renhjul
http://3dnielsen.dk/category.php?id_category=58
Hans
-
Hans: Linket viser til hjul til tandremme - dem kan jeg sagtens finde. Det er typen til multi-V / Poly-V eller PJ remme jeg ikke kan finde nogen steder.
Jørgen: Jeg har svært ved at se de riller lavet i tre arbejdsgange, i hvert fald af mig. Jeg kan sagtens se en ide i at stikke ind i en vinkel på 20°, og derefter køre sidelæns til ønsket bredde, men det vil vel stadig kræve en bit i 40°, eller?
-
Var det mig ville jeg slibe et toolbits, der passer i graderne, og så stikke direkte ind, det er jo kun en lille rille.
-
Du misforstår mig du skal stille forsætteren i 20 grader, først 20+ og dreje den ene side og derefter 20 grader - og så dreje den anden side af sporet. Det er naturligvis lettere med et stål slebet i den rette vinkel men det mente du jo ikke at du kunne.
Mvh Jørgen.