Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: nfoldager efter Marts 28, 2013, 22:46:02
-
Hvordan drejer man bedst vedhæftede emne, så målene bliver nøjagtige, og så også brøstets overflade (de 3 mm) bliver pænt?
Er det f.eks. bedst med tilspænding imod eller væk fra brøstet?
Bruges bedst alm. platte/stål, eller er det bedre med stikstål/stikplatte ad 2 - 3 omgange (uden tilspænding)?
Benyttes mekanisk stop på hovedslæden?
Eller bevæges udelukkende fortsætteren?
Også så man undervejs kan kontrollere målene uden at miste indstillingerne.
-
Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne, og køre længde målene efter hovedslædens skala.
Skal endefladen i den "tykke" ende være pænere en et stikstål kan præstere, så lav plads til, at emnet kan opspændes, og enden planes af.
mvh jens
-
Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne, og køre længde målene efter hovedslædens skala.
Skal endefladen i den "tykke" ende være pænere en et stikstål kan præstere, så lav plads til, at emnet kan opspændes, og enden planes af.
mvh jens
Lyt til jens han har styr på det og vil selvfølgelig dreje med automatisk tilspænding.
-
det kommer meget an på HVAD din bænk kan
min stanko
KAN
dreje MOD kloen og INDAD mod centrum
ELLER
væk fra kloen og væk fra centrum
nogle bænke
KAN
DREJE MOD KLOEN OG VÆK FRA CENTRUM
ELLER MODSAT
hvis din kan det sidste OG har aktiv vange stop så er det let
hvis det første og med aktiv vangestop.. så kan du ved at dreje på bagsiden og bænken i bakgear , lave et snit næsten uden stop
ind ad mod kloen og vangestopet og så ud ad(væk fra centrum) med tilspænding
lav det stykke der rager ud lidt længere end det skal være . og drej på længe bagefter
stik af .evt i over længde . og afdrej for rigtig længde og finish
-
Jeg bruger aut. længde tilspænding, og bruger så håndtilspænding, op af flangerne. (dovenskab da der skal flyttes et håndtag) ;D
Men er det store diametre, bruger jeg den aut. tværtilspænding, hvis der skal være en flot overflade.
mvh jens
-
Tak for gode svar. Det er jo interessant at se de forskellige løsninger.
@ Jens:
> Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne,
> og køre længde målene efter hovedslædens skala.
OK. Min skala er dog kun inddelt i hele mm, men det går vel.
@Stanko:
> det kommer meget an på HVAD din bænk kan
Den har tilspænding til og fra kloen samt til og fra centrum.
Men ikke automatisk vangestop; kun et fysisk. Tilspændingen (friktion) kan hoppe ud, hvis den ikke er for stram, men jeg tvivler på den.
> lav det stykke der rager ud lidt længere end det skal være . og drej på længde bagefter
Det kan jeg så ikke, for på dén endeflade er en konisk fordybning, hvis dybde (og dermed diameter) netop er tilpasset på den måde. For simpelhedens skyld tog jeg det ikke med på tegningen.
-
Hvis du har et måle ur, på magnetfod, kan du bruge det, til længde indstillingen.
Er længden ud over måleurets vandring, kan du stoppe 1 mm før, tage en lille spån, nulstille måleuret.
Mål hvor meget der mangler, og kør så ind efter måleuret.
Alternativt kan de bruge fortsætteren, hvis du kan leve med hånd til spænding :)
m.v.h. jens
-
@ Jens
> Hvis du har et måle ur, på magnetfod, kan du bruge det, til længde indstillingen.
Det har jeg, og det er egentlig en god idé.
Det var nemlig forkert, hvad jeg i skyndingen skrev ovenfor; jeg har ingen skala på længden (fraset gevindur i tommer).
Måske skulle jeg investere i digital udlæsning, men det er vel dyrt.
-
Hvordan drejer man bedst vedhæftede emne, så målene bliver nøjagtige, og så også brøstets overflade (de 3 mm) bliver pænt?
Er det f.eks. bedst med tilspænding imod eller væk fra brøstet?
Bruges bedst alm. platte/stål, eller er det bedre med stikstål/stikplatte ad 2 - 3 omgange (uden tilspænding)?
Benyttes mekanisk stop på hovedslæden?
Eller bevæges udelukkende fortsætteren?
Også så man undervejs kan kontrollere målene uden at miste indstillingerne.
Hej,
Hvad er nøjagtigt? definer det, er det 0.5mm er det 0.05mm hvad og hvor det skal side/bruges til definere i bund og grund hvad der er nøjagtigt nok....
Hvad angår brystets overflade så er jeg ikke med på de 3mm, men anlægsfladen (brystet) op imod de 3 mm (som jeg tror du mener)
(http://img219.imagevenue.com/loc1163/th_585948400_gevindbryst_122_1163lo.jpg) (http://img219.imagevenue.com/img.php?image=585948400_gevindbryst_122_1163lo.jpg)
Det kan jeg så ikke, for på dén endeflade er en konisk fordybning, hvis dybde (og dermed diameter) netop er tilpasset på den måde. For simpelhedens skyld tog jeg det ikke med på tegningen.
Det hjælper altid med flest mulige oplysninger hvis der skal gives kvalificeret hjælp :)
Umiddelbart vil jeg tilslutte mig Jens, almindeligt sidestål, udhæng nok til at lave plandrejning og derefter den største diameter, så neddrejningen til mindste diameter og brystet ud i et derefter afstik på mål eller over mål og derefter plandrejning af 2 side til mål.
Mvh
-
Hej Bjarne
> Hvad er nøjagtigt? definer det, er det 0.5mm er det 0.05mm hvad og
> hvor det skal side/bruges til definere i bund og grund hvad der er nøjagtigt nok....
Det var et principielt spørgsmål. Derfor brugte jeg også kun betegnelsen "bedst" ud fra nøjagtighedskriteriet.
> Hvad angår brystets overflade så er jeg ikke med på de 3mm, men anlægsfladen
> (brystet) op imod de 3 mm (som jeg tror du mener)
Det har du ret i. Det er en fejl, fordi jeg siden ændrede tegningen og glemte det i teksten.
> Det hjælper altid med flest mulige oplysninger hvis der skal gives kvalificeret hjælp
Ja. Men som sagt var dette et principielt spørgsmål. Og jo flere detaljer, man giver, jo mere indsnævres svarene. Jeg fik kvalificeret hjælp med forskellige aspekter, sådan som jeg håbede på.
-
Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker det drejer sig om. Men det er selvfølgeligt også et spørgsmål om hvor rolig og stabil man er på hånden ;D
-
@Bjarne
> Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave
> det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker
Så havde jeg nok også klaret mig; men jeg har udsigt til at skulle lave flere hundrede.
-
Hvilke materiale skal de laves i ? (hvis det er nylon, kan man lave meget, med nedstik, med fasonstål)
Skal yderdiameteren på det 3 mm brede stykke bearbejdes?
mvh jens
-
@Jens:
Tak for svaret.
> Hvilke materiale skal de laves i ? (hvis det er nylon, kan man lave
> meget, med nedstik, med fasonstål)
God pointe til en anden gang. Men, nej, det er automatstål. Det er injektionsdyser til en raketmotor.
> Skal yderdiameteren på det 3 mm brede stykke bearbejdes?
Egentlig ikke, men helt aktuelt er den blevet det, simpelthen fordi den leverede stang havde for stor diameter.
-
@Bjarne
> Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave
> det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker
Så havde jeg nok også klaret mig; men jeg har udsigt til at skulle lave flere hundrede.
Så ville jeg ikke engang gide at lave dem på manuel maskine selv, vil tro du kan få dem lavet omkring 3-5 kr stykket hos en virksomhed der har en cnc maskine, men det er selvfølgeligt smag og behag hvad man gider bruge sin tid på ;D
Ellers spændende projekt lyder det til, raketmotor ;D
mvh
-
@Bjarne:
> Så ville jeg ikke engang gide at lave dem på manuel maskine selv, vil tro du kan
> få dem lavet omkring 3-5 kr stykket hos en virksomhed der har en cnc maskine,...
Nu ved jeg ikke, om du har prøvet at høre på det.
>... men det er selvfølgeligt smag og behag hvad man gider bruge sin tid på
Ja. Men skulle jeg betale for at få lavet hobbyarbejde, var det ingen hobby. Og jeg ville heller ikke lære noget.
-
nfoldager du "rutter" sandelig ikke med oplysningerne
- en raketmotor -
Nu sidder vi godt nok og venter på mere info ::) ::) ::)
-
Hej som sagt er det smag og behag, jeg personligt ville ikke gide bruge den tid det tager og lave den slags relativt simple arbejdsopgaver hvis jeg kan få dem lavet til en fair og rimelig pris på cnc, uanset om det er et hobbyprojekt jeg er igang med, 5-10 stykker jo så ville jeg, men 100-200 stk nope, så ville jeg bruge min egen tid på andre dele af projektet.
Men der er jo heldigvis frit valg her til lands ;D
Enig hr Frylund, han er lidt karrig med oplysninger, men mon ikke vi ser/høre noget på et tidspunkt?
Mvh og held og lykke med projektet.
-
@Frylund:
> nfoldager du "rutter" sandelig ikke med oplysningerne
> - en raketmotor -
Jeg forsøger bare at holde mig on-topic, Hr Moderator! :-)
Men der er skam ikke noget hemmeligt. Tværtimod:
Motoren laves på Refshaleøen af folkene i Copenhagen Suborbitals, som jeg er medlem af. (Største drejebænk tager ø1350 mm emner!)
Nedenfor ses en tegning og en 3D-konstruktion af det aktuelle emne, som jeg (og andre) blot laver som hjemmearbejde. (Ellers er jeg overvejende involveret i beregninger, operativ ledelse på rampen og rummedicin).
Motoren TM65 "Tordenskjold" er en væskeraketmotor designet til en trykkraft på 6,5 ton. Den kører på 70% ethanol og flydende ilt (ved -183 grader).
Emnet er én ud af mange injektor-dyser. Hver har de to injektorkanaler, som rammer hinanden mhp. forstøvning af brændstof/ilt. Vi indfører denne type løse dyser i 2. generation af TM65 (TM65 II), og formentlig også i den senere, større TM250. Dels for at opnå en standard, som vi let kan lave flow-målinger på, dels fordi det så er let at indsætte dyserne og dreje dem individuelt, så udvalgte af dem rammer brændkammervæggen mhp. køling, mens andre fordeler forstøvningen hensigtmæssigt i kammeret.
Her kan ses første test af TM65 I (hvor der kun opnås ca 1/3 af det senere tryk), og hvor der er mange flere forklaringer (Jeg i rødt med gul hjelm). Injektoren her har fast borede kanaler.
Her kan ses mere om projektet som helhed:
http://www.copenhagensuborbitals.com
Flere videoer på:
http://www.youtube.com/user/CphSuborbitals
l
-
Nu, da proppen er taget af, vil jeg ikke undlade at fortælle, at man kan støtte projektet, se tests m.v. via medlemsskab af den uafhængige støtteforening:
http://www.raketvenner.dk