Forfatter Emne: Lille projekt  (Læst 2642 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Lille projekt
« Dato: December 16, 2023, 14:34:54 »
Min nabo har et Baxi fyr som spiser luftkasser som var det fredagssnolder.. Og da de er ret dyre, fik jeg laserskåret nogle frontplader til dem, i 4 mm super duplex rustfrit stål.
Holdbarhed gik fra 3-4 mdr og til 2 år.
Jeg fik skåret rigeligt, så der var til nogle ekstra. Problemet er så at han har opgraderet fyret fra 15kw til 25kw i mellemtiden,  så pladerne passer ikke længere. Det første sæt jeg lavede til ham til 25kw'en har også holdt i 2 år. Dem omforandrede jeg i værkstedet,  og brugte vel alt hvad jeg havde liggende af HSS bor i forsøget. Shjit,  det var noget hø at arbejde i..
Men nu er det tid igen, og alle mine kilder til laser var desværre ukampdygtige,  så jeg måtte bestille massiv HM fræsere.

6, 7, 8 og 9 mm fræsere,  1 af hver, fra Herning Industrilager.  Lagervare,  og hurtig levering.



Sendt fra min SM-A236B med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Knud

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 90
Sv: Lille projekt
« Svar #1 Dato: December 17, 2023, 14:08:23 »
"Luftkasser", det har jeg da aldrig hørt om, og så er der endda huller i dem, -luften slipper da ud?
Jeg skulle engang bore huller i noget rustfrit stål, det var dengang jeg havde sejlbåd, men da fik jeg et bor af smeden, som sagde at det var specielt beregnet til rustfrit stål. Og det borede fint de huller der skulle  bores. Talte smeden sandt, eller var det bare held, - synes altid at smede er ærlige...

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Lille projekt
« Svar #2 Dato: December 17, 2023, 14:11:19 »
Der sidder en I hver side af fyret, og det er der luften til bålet kommer ind. Så de lever et ret hårdt liv, der tæt på de brændende træpiller.
Nu går der nok 2 år igen, inden det er nødvendigt.  ;)



Sendt fra min SM-A236B med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lille projekt
« Svar #3 Dato: December 17, 2023, 20:30:20 »
Nu er det nogle år siden, men jeg har på et tidspunkt leget lidt i køkkenet med EDM "Electrical discharge machining" og fik faktisk lavet et par huler. Jeg har selv prøvet og bor i noget hvor det det gik rimeligt hvis jeg gik voldsom til den, men hvis jeg tøvede begyndte skidtet og hærde og derefter var ikke til og stikke i. En ting er knækkede tape men en anden eks. knækkede bolte som man ikke kan komme til. Har læst en del om EDM og det er da imponerende, at man "bare" kan skære gennem eks. 100 mm hærdet stål meget præcis.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Lille projekt
« Svar #4 Dato: December 17, 2023, 20:40:10 »
Ja, både tråd- og sænkgnistning er fascinerende teknikker. Jeg sænkgnistede en 3 mdr som lærling, det var sjovt at gniste gevind blandt andet. :)



Sendt fra min SM-A236B med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lille projekt
« Svar #5 Dato: December 17, 2023, 21:04:09 »
Men har du overvejet og hvis ikke hvorfor ? Især da du kender til det.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Lille projekt
« Svar #6 Dato: December 18, 2023, 07:24:00 »
Sjovt lille projekt. Jeg har lavet noget lignende på min OPOP-kedel (med Metrotherm Iwabo S1x brænder på), hvor den originale brænderskål går i stykker.
Pillerne falder herned i og ligger så og gløder og brænder til de næste kommer i.

Jeg fik laserskåret og bukket plader ved mit gamle arbejde, men jeg forøgede mængden af huller til det tredobbelte, i forhold til den originale plade. Det har givet en renere forbrænding og pladerne holder ret længe, selvom de dog flækker pga. varmen og gentagelserne, på et tidspunkt.

I øvrigt borede jeg et par ekstra huller i den gamle plade, inden jeg fik en ny, men hold nu op hvor var det stål blevet hårdt pga. kulstoffet fra asken. Det havde virkelig taget til sig :D

@Søren - sød lille F3, det er vist næsten den perfekte hobbyfræser! Og, jeg har købt en del HM fræsere på Aliexpress, der sagtens kan anbefales. Som jeg hørte det citeret: "Kineserne er gode til at lave dårlig HSS, men de har vist ikke rigtig lært det med hårdmetal endnu..."

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Lille projekt
« Svar #7 Dato: December 18, 2023, 07:24:52 »
Jeg har kun arbejdet med professionelle maskiner, og har aldrig overvejet DIY metoder.
Og selv om laserskæring er lidt eksotisk, er gnistning endnu mere utilgængeligt.

Så nej, jeg har slet ikke overvejet det. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Lille projekt
« Svar #8 Dato: December 18, 2023, 07:28:31 »
"Kineserne er gode til at lave dårlig HSS, men de har vist ikke rigtig lært det med hårdmetal endnu..."
Ugens bedste citat! :D :D

Har såmænd også overvejet Kina, men her skulle det gå lidt stærkt, naboens skulle jo gerne kunne få varme på i julen. :)
Og så sad jeg lige hurtigt i går og skimmede AliExpress, men en 9 mm HM fræser var næsten samme pris.

Dem jeg fik var C.U.M.E.T. fra Italien, og så en der stod SULTAN tools på. :D :D

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Lille projekt
« Svar #9 Dato: December 18, 2023, 10:43:53 »
Man skal jo vælge sine kampe. Og nu ved jeg ikke, hvordan fyret kører, men jeg vil anbefale, at man forøger antallet af huller, hvis det er det primære indtag af luft; det virkede i hvert fald godt for mig :)

@Søren, hvis du ikke kender ham, så er "AvE" (Arduino versus electronics) på YouTube en guldgrube af sjove citater. Det er faktisk også meget lærerigt; f.eks. illustrerer han i en video, hvordan man får et leje ud af bunden af en boring med en dorn og en skive blødt franskbrød.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lille projekt
« Svar #10 Dato: December 18, 2023, 12:36:59 »
Husk altid at skille tingene ad.