Forfatter Emne: Beklædning ved maskinarbejde?  (Læst 4650 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Beklædning ved maskinarbejde?
« Dato: August 25, 2021, 14:24:48 »
Hejsa,

Nu hvor jeg efterhånden har fået fræset bare en lille smule, så opdager jeg jo også at shorts og t-shirt er fine - men ikke så fine når man får en varm spån ned i skoen - eller spånerne ryger ud på armen  :o

Jeg kan selvfølgelig bare tage lange bukser, langærmet trøje og handsker på, men hvad med sikkerheden? Man skal selvfølgelig holde sig væk fra et roterende værktøj, men udover at der kan være pænt varmt i mit lille værksted, så er der jo også problemer med sikkerheden når vi taler brug af lange ærmer og handsker med maskiner.

Hvad er egentlig anbefalingen når man fræser, og hvad gør I for at beskytter jer mod varme spåner og lignende, men samtidig skal prøve at bruge tøj der er så lille risiko som muligt for at få i maskinen?

Jeg HAR jo et lille beskyttelsesskjold på fræseren, men det beskytter ikke rigtigt mod spåner på hænderne - og i skoene  ;)

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #1 Dato: August 25, 2021, 15:40:35 »
Det er et led i træning, det går over. Om 10 år så kan du blive DM i danse trin når du får spåner ned i skoen

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #2 Dato: August 25, 2021, 15:45:58 »
Dengang jeg engang i mellem skulle rykke rigtig meget materiale af med en manuel fræser smuttede jeg over til smeden og stjal hans svejsegamacher! :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #3 Dato: August 25, 2021, 15:53:49 »
En bomuldskedeldragt der kan lukkes stramt til i ærmerne, og så et par læder støvletter, så buksebenene går ud over.
Men det er jo ikke just sommer beklædning.  :D
Så jeg plejer at køre moderat, og undlade at stå i skudlinien.

Men uanset påklædning så husk sikkerhedsbrillerne.

Men svejseudstyr som læder forklæde og gamacher, det kan så absolut også være en mulighed.
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #4 Dato: August 25, 2021, 19:49:17 »
Jeg drej og fræs kun i t shirt....Efter min mening er lange ærmer og handsker bandlyst..Man dør jo ikke a en varm spån, det er jo det samme som en svejseloppe.... [th]

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #5 Dato: September 10, 2021, 21:51:02 »
Lange løser ærmer, og handsker er strengt forbudt.

De varme spåner vænner man sig til, Man kan nogle gange få det stillet an sådan de ryger bagud.

Ellers så stiller man jo bare stoppene, og så aktiverer tilspændning. Så kan man stå og ryge cigaretter, og sortere kobber skiver i den anden ende :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #6 Dato: September 13, 2021, 22:05:58 »
Lange løser ærmer, og handsker er strengt forbudt.

De varme spåner vænner man sig til, Man kan nogle gange få det stillet an sådan de ryger bagud.

Ellers så stiller man jo bare stoppene, og så aktiverer tilspændning. Så kan man stå og ryge cigaretter, og sortere kobber skiver i den anden ende :)

Takker.

Tilspænding skal jeg dog selv lave - det er for dyrt med den originale til min fræser  :o

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #7 Dato: September 14, 2021, 10:24:32 »
Varme spåner vænner man sig aldrig til!

Især ikke hvis de har en god størrelse.

Men der er mange typer spåner.
De bedste er C'er, 6 el. 9 taller. Ofte ved skrub. De falder normalt lige ned. Dog meget varme.

Så er der dem der bliver 10~20mm før de slipper. Sprial formet, også ofte meget varme. Disse flyver langt.

Og så er der dem hvor spånen ikke knækker, men ender i en fuglerede.  Disse er ekstremt farlige. Især fordi de kan fiske andet op fra spånbakken, og derefter piske det hele rundt!

Personligt bruger jeg altid handsker og lange ærmer.
jeg har snart så mange brændmarker og ar på hænder og arme, fra spåner der der har sat sig fast i bare 5 sek. Så jeg dækker mig helt til..

 Folk plejer at gå amok når man snakker om det (online). Og selvfølgelig er det farligt - HVIS man er så dum så man rører ved noget der drejer rundt, eller har armene meget tæt på.
Men som jeg altid siger til folk, - Hold fingrene fra alt der drejer rundt, så sker der aldrig noget.
Og det gælder alt, ikke kun en værktøjs maskine.



Skal du fjerne spåner, - stop maskinen.
Skal du file på er emne, - smør evt ærmerne op, og lad vær med at stå med hånden/armen ind over patronen. Jeg ser næsten dagligt folk stå og file med den 'forkerte' hånd, og derfor er venstre arm over kloen/patronen. (direkte invitation til noget dumt)

Afgrat alt du kan med og i maskinen.  Ellers er der mange barberblads skarpe kanter. (her er handsker godt)


En god ide er selvfølgelig at købe nogle gode tætsiddende briller. Men man kan også købe eller lave en skærm som tager de værste spåner.
Personligt bruger jeg selv nogle fra Loc-Line.  Med fleksibel arm.  For enden en plastik skærm. Så kan spånerne kontrolleres, og kastes væk.


Men som med alt andet.  Rør aldrig ved noget der drejer rundt. Og tænd for hjernen før maskinen. Så går det aldrig galt
Selv med handsker og kedeldragt

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: September 14, 2021, 10:26:47 af RH »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #8 Dato: September 20, 2021, 22:05:08 »
Vi er en smule uenige om påklædning rh...Helt fint... :)

Jeg hæfter mig ved alle de ting du skriver man skal huske for at det ikke går galt når man har lange ærmer og handsker på.....

Jeg skal intet huske andet end en kop kaffe i ny og næ....... :) [th]

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #9 Dato: September 20, 2021, 22:10:09 »
Vi er en smule uenige om påklædning rh...Helt fint... :)

Jeg hæfter mig ved alle de ting du skriver man skal huske for at det ikke går galt når man har lange ærmer og handsker på.....

Jeg skal intet huske andet end en kop kaffe i ny og næ....... :) [th]
De ting jeg nævner er noget man altid skal passe på
Med eller uden handsker.  Spåner er utrolig skarpe og skærer let igennem tynde handsker

 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #10 Dato: September 21, 2021, 15:18:54 »
Et par arbejdsbukser og en arbejdsskjorte og et par træsko og briller sådan gør jeg i mit værksted. Spåner skal falde ned i bakken og ikke flyve rundt i lokaler. Hvis man ikke kan tåle lidt rifter på finger så skal man søge ind i æg sorterings branchen

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #11 Dato: September 21, 2021, 20:09:08 »
Et par arbejdsbukser og en arbejdsskjorte og et par træsko og briller sådan gør jeg i mit værksted. Spåner skal falde ned i bakken og ikke flyve rundt i lokaler. Hvis man ikke kan tåle lidt rifter på finger så skal man søge ind i æg sorterings branchen

Du er en pylrerøv Hans.;) Du er jo bare bange for at få brysthårene i søjleboremaskinen, hvis du smider skjorten. ;D ;D ;D

Uanset hvilken påklædning man nu vælger, så beskytter den altså ikke ham, som står med hovedet under armen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #12 Dato: September 22, 2021, 10:41:19 »
Tommy Den går ikke. Tænk hvis nabo konen kommer med sit defekte strygejern, og ser min velskabte krop. Det vil jeg ikke kunne holde til i min alder. Så jeg beholder skjorten på  ]tks[

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #13 Dato: September 22, 2021, 15:53:18 »
Tommy Den går ikke. Tænk hvis nabo konen kommer med sit defekte strygejern, og ser min velskabte krop. Det vil jeg ikke kunne holde til i min alder. Så jeg beholder skjorten på  ]tks[

Hvad er det dog jeg har startet  ;D

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Beklædning ved maskinarbejde?
« Svar #14 Dato: September 23, 2021, 13:57:44 »

Hvad er det dog jeg har startet  ;D

Hilsen Kenneth

Kenneth.   :D :D :D  8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.