Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 46475 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #45 Dato: December 17, 2011, 11:06:23 »
Det er nu min overbevisning, at Emco'en er en hel del bedre.Det er i det hele taget, en bedre kvalitet, men den er jo så også en del dyre fra ny.
Men noget stor maskine er det jo ikke....
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #46 Dato: December 17, 2011, 12:30:07 »
Jeg er så ikke overbevist om Emco's kvalitet, men det skyldes jo nok min hang til industrikvalitet, og det er Emco bare ikke bygget til.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #47 Dato: December 17, 2011, 12:53:48 »
Nej det kan man ikke rigtig sammenligne, men Emco'en skulle være en fin hobbybænk, vel noget i retning af den Boxford jeg selv har.
Personligt ville jeg også foretrække, en godt slidt Bagtinolles, bare man kender sin drejebænk, er det til at leve med.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #48 Dato: December 17, 2011, 13:20:28 »
Det er nu min overbevisning, at Emco'en er en hel del bedre.
Det har du sikkert ret i, men det er jo bare ikke det, der er Rim's problem. Han ønsker en maskine som kan tage en kraftigere spån, noget den Emco næppe kan.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #49 Dato: December 17, 2011, 13:43:20 »
Rim - Koldt vand i blodet og vent.

Ellers har jeg en Boley 5 LZ der er et perfekt match til din Maho, og kvaliteten er i den sublime ende. Billede er sendt på din mail.

Og her er lidt læsestof om Boley'en http://www.lathes.co.uk/boley5lz/
« Senest Redigeret: December 17, 2011, 14:19:02 af Dr. Metallic »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #50 Dato: December 17, 2011, 14:10:15 »
Billede er sendt på din mail.
Hold da op, hvor ser den flot ud http://www.lathes.co.uk/boley5lz/

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #51 Dato: December 17, 2011, 15:02:54 »
Rim - Koldt vand i blodet og vent.

Ellers har jeg en Boley 5 LZ der er et perfekt match til din Maho, og kvaliteten er i den sublime ende. Billede er sendt på din mail.

Og her er lidt læsestof om Boley'en http://www.lathes.co.uk/boley5lz/
Jamen Lars den kan du da ikke nænne at komme af med  :'( , ser den lige så godt ud som den du linker til, så er jeg da solgt  :P det er da at friste over evne!!!!  :o  :o  :o Hvornår kan du levere den  ;D ;D ;D ;D
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #52 Dato: December 17, 2011, 15:05:07 »
Hov der er et billed af 28 tandhjul er der ikke indbygget gearkasse?
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #53 Dato: December 17, 2011, 15:41:25 »
Min er langt pænere end den der er på det engelske link. Den kører med vekselhjul, men tag og læs historien på det engelske link, og forstå hvad det er for en guldklump. Jeg har også alle vekselhjul undtaget en 40 tands - Den er dog bestilt hjem.

Som jeg ser det, så er det das drehbank hvis man er til ultrapræcise finmekaniske drejebænke, og Schaublin 102 blot er hobbygrej  ;)

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #54 Dato: December 17, 2011, 16:38:20 »
Undskyld mit sædvanlige ordkløveri, men drejebænken bliver i mange lande kaldt for "værkstedets dronning", og på tysk er hun altså også i hunkøn.
Altså: Die Drehbank.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #55 Dato: December 17, 2011, 17:31:15 »
Kløv du bare løs  :D

Mit tyske er stort set ikke eksisterende, og det er altså en stor ulempe med mit erhverv  :'(

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Drejebænk
« Svar #56 Dato: December 17, 2011, 20:10:51 »
Citér
Jeg er så ikke overbevist om Emco's kvalitet, men det skyldes jo nok min hang til industrikvalitet, og det er Emco bare ikke bygget til.

Sikke dog noget vrøvl, godt nok er den model der er linket til "kun" en hobby model, men at sige at Emco ikke er kvalitet er noget fis.

Men tilbage til Colchesteren, så lyder den som der skal skiftes spindel lejer så den vil jeg ikke være bekendt at sælge til dig i den stand. men den er nok også for stor pladsmæssigt.

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #57 Dato: December 17, 2011, 20:32:07 »
Og lad lige være med at købe en af de "fine" drejebænke, som lige trænger til nye spindellejer. Lejerne kan koste mere end en ny kineserbænk.
Jeg vil ikke anbefale en kinøjser, men en europæer, der ser nogenlunde velholdt ud og har alt tilbehøret.
Emco, som er østrigsk, lavede en masse legetøjsdrejebænke for mange år siden, men de har vist hele tiden haft gang i professionelle maskiner,
som ikke har noget dårligt ry.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #58 Dato: December 17, 2011, 20:40:09 »
Ok Spindellejer kan være dyre, er det da andet end normale kuglelejer, ja det er det jo så nok, skiftede lejer på hovedakslen på min Maho, de kostede nu ikke så meget. Jeg læste også et sted at Colchester reservedele koster en million milliard men det gør de nu også til min Maho, 2500,- + moms for en ny Hawe hydraulik ventil, der sidder 4 en af dem en er defekt de koster mere end jeg har betalt for hele fræseren hvis alle skulle skiftes. ???
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Drejebænk
« Svar #59 Dato: December 17, 2011, 20:54:00 »
Her skal du se en af de finere maskiner http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/13346134-meuser-og-co?bigimages=1#images
Den trænger bare til en kærlig hånd.
Har en magen til. det eneste minus er at den ikke løber mere end ca 720 omdrejninger (Husker ikke lige det helt præcise tal)
« Senest Redigeret: December 17, 2011, 20:56:17 af Huusom »