Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 46063 gange)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #30 Dato: December 15, 2011, 11:37:29 »
Huusom! Ja det er et godt spørgsmål, den jeg kiggede på har en længde 1600 mm, drejelængde 500 mm.
sving over vanger 150 mm. boring 20mm.
Tilspænding for millineter og tomme gevind
Den må godt have størrer boring og længden må godt være 2m måske 2.5m, den må ikke være for dyb så skal jeg til at møblere om.
Det hele grunder i at den WM280 som jeg har er lidt svag, den er egentlig stor nok og har Drejelængde 700M/M
,Sving over vange 280M/M, Boring 26 M/M.
Så må den gerne have gearkasse til tilspænding for mm og " gevind så alt det tandhjuls halløj kan undgåes.
Men kommer der den rigtige bænk som ser anderledes ud til den rigtige pris så bliver det da overvejet.

Kan se at de to Boxford er taget af igen så de er solgt.

Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #31 Dato: December 15, 2011, 11:49:49 »
Har du undersøgt muligheden for at sætte en lidt kraftigere motor på?

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #32 Dato: December 15, 2011, 12:14:55 »
Ja det kan godt lade sig gøre der er lidt mere plads hvis man modiffer den lidt, den gik helt i stå i forgårs så fik den nye kul så nu kører den faktisk lidt bedre syntes jeg men den bliver jo ikke stivere af at jeg sætter en størrer motor på, så vrider den nok bare det hele :(, måske man skulle sætte den på et bedre bord som er mere stabilt end det blik skab den står på, kunne den blive lidt mere stabil af det  kunne jeg godt overveje en størrer motor. Har en 0.47KW motor og en frekvensomformer som jeg tænkte på at sætte i den hvis jeg ikke kunne få gang i den DC motor igen men nu kører den jo, den er nok også for lille.
Det kan være jeg skulle ændre projektet til at ændre den gl, nå der er lige det med de tandhjul. ;D ;D ;D
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #33 Dato: December 15, 2011, 13:00:57 »
den er nok også for lille.
Den originale DC motor er på 1kW, så det er nok ikke ulejligheden værd at sætte en 0.47 kW motor på.
« Senest Redigeret: December 15, 2011, 15:57:00 af ErlingSj »

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #34 Dato: December 15, 2011, 14:23:09 »
Og understellet er ikke med til at stabilisere en drejebænk, det er kun udformningen af vangerne, der gør det.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #35 Dato: December 15, 2011, 16:32:30 »
Og understellet er ikke med til at stabilisere en drejebænk, det er kun udformningen af vangerne, der gør det.
Min boxford, stod på et ustabilt understell, den blev utrolig mere stabil, da den kom på et kraftigt stativ, der er boltet fast i gulvet.
Så på små drejebænke, kan det hjælpe meget.

I gamle dage blev drejebænke stillet op, på deres eget beton fundament, og boltet fast dertil.
På nogle var vridning af vangerne enest mulighed for at rette op, på evt spidsning.

Vedrørende Bagtinolles har mange af dem stået på fabrikker og maskinværksteder, og været flittigt brugt.
Så kan de jo godt være temmelig slidte, selv om det er en slidstærk maskine.
Såvidt jeg ved, har de ikke været brugt til skolebrug.
Dem jeg har kørt med havde også danske skilte på, så mon ikke impotøren har klaret det, der var også dansk manual med.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #36 Dato: December 15, 2011, 21:47:56 »
den er nok også for lille.
Den originale DC motor er på 1kW, så det er nok ikke ulejligheden værd at sætte en 0.47 kW motor på.
Nu er det sådanne at der er elektronisk motorregulering på den 1KW motor om det giver bedre moment ved en AC motor og en frekvensomformer er så det afgørende spørgsmål. Jeg skal nok også vende mig til at gi den noget mere gaz det er nok piloten der ikke gider at have noget i hovedet  :-\hverken spåner eller emnet  ;D Er blevet jagtet af et størrer stykke stål som pludselig syntes det skulle accelrerer ud mod mig, så skal man jo til at stå med en skovl så man kan klappe det en på hatten hvis det kommer på afveje  :D :D
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

drejeren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Drejebænk
« Svar #37 Dato: December 15, 2011, 22:12:55 »
Understellet er en vigtig del af en drejebænk, jo tungere jo bedre.
mvh Henning

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #38 Dato: December 15, 2011, 22:20:40 »
En ACmotor har dårligere moment end en DCmotor.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #39 Dato: December 15, 2011, 22:42:16 »
Ja sådan en jævnstrømsmotor, den kan virkelig tage fat, og så fylder den jo ikke meget rent fysisk.


Hvis du bruger en almindelig vexelstrømsmotor, sammen med en frekvensomformer, og køre under 50 hz, kan du mister du meget moment. Meget afhængdig af frekvensomformeren, har jeg fundet ud af.

Jeg har prøvet med nogle forskellige, nu køre jeg med en Danfoss VLT 2800, og en 1.5 kw 940 o/m motor.
Det yder utrolig godt, nu er problemet så at kileremmen, (som er en A rem) ikke kan overføre kraften ved lave o/m, så fedter den bare rundt. Jeg har så et reduktionsgear på spindelen, geare jeg ned der, er der ingen problemer, så kan den trække fantastisk ved bare 5 0/M på spindelen.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejebænk
« Svar #40 Dato: December 16, 2011, 02:15:53 »
Hvis jeg lige må blande mig lidt. Min drejebænk har jeg haft i 20 år. Den er lavet i Bulgarien Jeg har altid været godt tilfreds med den. Den kan tage en meter og der er 23 centimeter op til pinolspids. Den har en vægt på 1350 kg. Det står på den. Det sidder en motor på 4 hk. Sådan var den da jeg fik den, men efterfølgende har jeg lavet noget om.
Når man startede motor ved af trykke på en knap, så korte den. Direkte start 380 V 16 A. aldrig har der været nogen problemer i det, men spindlen stod stadig stille. Så skulle man løfte håndtag op eller ned alt efter om man ville have kloen til højre eller venstre om, og i mitter stilling stod kloen stille. Ja sådan var den, men jeg syntes at det var spild af strøm at motor stod og kørte mens jeg stod og målte med skydeleder, så det lavede jeg om.
Jeg spændte kobling fast ved at spænde en fjeder og alt det overflødig trækstænger blev fjernet, nu var der fast forbindelse, så monteret jeg nogle kontakter og relæer til at vende faser, så jeg kunne bruge det samme håndtag til Hø plus Ve løb Ja det bruger man mest når man slår gevind. Der efter blev der så indkoblet en så kaldt soft start ( en blød start ) Det skåner remme ,tandhjul mm. Det funger på den måde at motor bruger mellem 3-5 sekunder for at nå drift fart, om det skal være 3 eller 5 kan jeg selv bestemme ved at skrue på en knap, jeg har valgt 3. Jeg er meget tilfreds med det og det køre godt, men det var også ret dyrt, tror jeg gav kr.2500 for en lille kasse og ved at kende nogen fik det uden moms. Den heder en softstarter
Det har den store fordel at nu køre det hele med rundt og der ved har det også en stor bremse effekt når jeg stopper. Det betyder at når jeg slår gevind så behøver jeg ikke have en så stor fri gang til at stoppe stålet i eller jeg kan vælge at have en stører skærer hastighed.
Et lille luksus problem. Hvis jeg rykker 2-3 mm af rust fri stål alt efter diameter så slår motorværn fra, og så er det knækkede platter til følge. Ja men ellers stor tilfredshed som det kører nu og jeg skal ikke lave noget på tid så det går nok.
I er velkommen til at stille yderlig spørgsmål og i må også komme og se hvordan jeg har stilede det and, så skal jeg give en kop kaffe
Hans

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Drejebænk
« Svar #41 Dato: December 16, 2011, 11:14:23 »
Hej

Hvad med den Stanko du linkede til (den nederste)? Det er sku en skøn maskine, hvis man ved hvor den skal kildres.
Ellers har jeg evt. en Colchester Mascot 1600 men ved ikke helt hvor god stand den er i.
« Senest Redigeret: December 16, 2011, 11:22:55 af Huusom »

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #42 Dato: December 16, 2011, 13:44:57 »
Huusom: Du må mene den øverste af de 3, der er en tror det er en Stanko til 7500,- den har bare en motor bagpå så den kommer fra vægen, så skal jeg til at møblere om, jeg har en lille garage hvor der lige nu står en Maho 300P, koldsav, bukker,klipper, kompressor,vakumpumpe, rundsav, reoler og et skab kommer drejebænken for langt fra vægen så skal jeg til at bygge til  :P har kigget på flere Coldchester annoncer de ser da godt ud men om de så er gode ??? Det har også noget med pris at gøre  :-\
Prøv at find ud af standen og prisen på den Colschester du må gerne ringe 97427682 det er lettere end skrive en hel roman.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #43 Dato: December 17, 2011, 00:31:11 »
« Senest Redigeret: December 17, 2011, 00:35:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #44 Dato: December 17, 2011, 03:20:41 »
Den store forskel på den og WM280'eren er nok at emcoen har fuld fart og trækkraft på motoren og nedgearing med remhjul, mens WM justerer motorens fart og trækkraft ned.
Billedet her viser den med åben ende.
http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=43121
Hvis wm'eren fik remhjul og altid fik lov til at køre med fuld hastighed, tror jeg egentlig at den kan mindst lige så meget som Emcoen
Motoren på en Emco 10 er på 0.75 kW eller 1.2 kW, altså ikke meget mere end WM 280's 1 kW.
www.scribd.com/doc/33541919/Emco-Compact-10-Instruction-amp-Service-Parts
Jeg tror ikke, at Rim vil få løst sit problem med denne.