Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 46064 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #15 Dato: December 13, 2011, 15:51:06 »
Jeg har selv en Boxford, den er jeg ganske tilfreds med, jeg synes den er ganske stabil, og nøjagtig,
Jer har aldrig drejet på en Kina drejebænk, så dem kender jeg ikke.

Men den Bagtinolles, du linker til er rigtig mange gange bedre, det er jo også en større maskine.
Gælder også den sidste du linker til. (den har nok større gennemboring i spindlen, end Bagtinolles'en)

Nu ved jeg jo ikke, hvilke emner du laver, men er det småtterier, er Boxforden ideel.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #16 Dato: December 13, 2011, 19:29:34 »
Batignollen er stadigt ubetinget den bedste du endnu har linket til.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #17 Dato: December 13, 2011, 20:47:51 »
Batignollen er stadigt ubetinget den bedste du endnu har linket til.
Det er også min fornemmelse kigger den i morgen hvis det flasker sig, så må vi se om der skal handles ::) ::) :P
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #18 Dato: December 13, 2011, 21:14:36 »
Husk at beholde den....Jeg 'kender' et fjols der solgte sin da hans eks skred  ::)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #19 Dato: December 13, 2011, 22:17:15 »
Fandt en fransk side med et renoverings projekt på en :
http://www.usinages.com/tours-f23/renovation-tour-ernault-batignolle-140-t36080-15.html

der er et billede af motoren, det ser ud til at den kan både stjerne og trekant, det burde være muligt at sætte en frekvensomformer på så den kan starte langsomt.

Claus.

Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #20 Dato: December 13, 2011, 22:34:51 »
Det det ser ud som om, den kun kan køre i Stjerne, hvis den skal køre 3 x 380 volt.
(For at køre i trekant skal den have 3 x 220 volt, det vil kun være anvendeligt ved kondensatordrift, her i DK, og så yder motoren vist kun 1/3)

Så en stjerne / trekant start er ikke muligt.

Men en Frekvensomformer, eller en softstarter er så absolut en mulighed, hvis du ikke kan starte den op direkte.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #21 Dato: December 13, 2011, 22:58:56 »
Jeg tænkte at give den 3X400V via en frekvensomformer så spiller det vidst max :P. Det vil jo være åndsvagt at købe en stor og så alligevel gøre den lille  ;D ;D ;D ;D
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #22 Dato: December 13, 2011, 23:14:52 »
Fin ting med en frekvensomformer, så kan du også lave en blød start, så trekloen ikke åbner sig, når du spænder forsigtigt på tynde/sarte emner.
Det kan godt være generende ved direkte start, når man spænder udvendigt på emner.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #23 Dato: December 13, 2011, 23:52:22 »
Jeg får nu ud af motorskiltet, at den skal have 10A på trekant, og 5,6A på stjerne, det er iøvrigt en 4 hestes. (4CV).
Hvormeget den bruger i startstrøm ved jeg ikke. Men den kan sagtens køre på 16A.

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #24 Dato: December 14, 2011, 00:06:48 »
Som det ses, der er tydelige mærker for henholdsvis stjerne og trekant på skiltet.
« Senest Redigeret: December 14, 2011, 00:12:12 af Palle »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #25 Dato: December 14, 2011, 06:54:12 »
Problemet er bare at i trekant må den kun køre på 220 volt.

Men den bruger så kun 5.6 ampere i stjerne, som den er koblet i på et af billederne i linket.
Så den vil snildt kunne starte direkte på 3 x 380 volt 16 ampere ,nogle sikringstyper vil måske kræve en træg sikring, da startstrømmen er 10 - 12 gange det påstemplede ampereforbrug, men det er jo et meget kortvarrigt med startstrømmen.

Jeg har en 5.5 hk motor på en kompressor der starter direkte på 16 ampere sikringer, min gamle eltavle var med sikringer, der sat i "æg" der skulle træge sikringer til, for at den kunne starte op.
Så fik jeg nu eltavle, med de små sikringer der sidder i en "skuffe", dem køre den fint på, uden at bruge træge sikringer.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Drejebænk
« Svar #26 Dato: December 14, 2011, 12:42:48 »
Der føres kun 3 * 400 V rundt til forbrugerne i DK.
De 400 V (380 i gamle dage) vi taler om er den effektive spænding mellem 1 fase og de to andre. Dette opnås når en motor kobles i trekant.
Der er kun 240 V effektiv spænding mellem en fase og nul. Med en opkobling i stjerne kommer der således kun 240 V på hver vikling.
Når en vikling kun får effektive 240 V (stjernekoblingen) bliver startstrømmen meget lavere, typisk 2.5 * det nominelle forbrug.
I trekant er startstrømmen omkring 6 gange det nominelle, da viklingerne jo får 400 V at tygge på.
Det er helt almindeligt på træmaskiner (høvle, rundsave osv.) at have en afbryder som går i to trin. Først sender den en stjernekobling og derefter en trekant til motoren. Dette betyder at man kan få gang i rotationen med den lave startstrøm, og på den måde helt undgå den høje.
I en frekvansomformer er der styr på startstrømmen. Selv om motoren er koblet i trekant, få den ikke leveret mere strøm, end omformeren er indstillet til, typisk i form af en tid til at accelerere motoren. Kort tid = større startstrøm.
Mærkepladen viser de to opkoblingers effektive spænding, 220 V og 380 V som tingenes tilstand var år tilbage. En moderne plade skulle så have vist 240 V og 400 V. At de opgiver de to forskellige effektive spændinger må være en fransk tradition. De motorer jeg har set på bruger en trekant og en stjerne som symboler.
Se mere på: http://www.elsiden.dk/2010/03/stjerne-trekant-start/

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #27 Dato: December 14, 2011, 14:58:01 »
Jer er ret sikker på, at den motor der linkes til, har "240 volt" viklinger, kobler man den så i trekant, får viklingerne 400 volt, det holder de ikke til.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #28 Dato: December 15, 2011, 09:39:01 »
 :'( Den maskine er skammalet ud over det hele æv, så var der voldsomt meget slør i slæden både i længde og tvær, mange af skiltene på håndtagene var meget slidte nogle næsten ulæselige men på dansk ? det må være en skole bænk ellers er der ikke dansk skilte på ? Nå men den er lagt lidt på is indtil videre, syntes ikke prisen og produktet passede sammen og det lød ikke til at der var meget at handle om.
Nå ud på markedet igen og kigge videre.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Drejebænk
« Svar #29 Dato: December 15, 2011, 10:35:16 »
Hej

Hvor stort sving har du brug for og hvor lang må den være?