Debat Forum > Styring og El

Motor til søjleboremaskine

(1/2) > >>

gub:
Hej Jeg har en søjleboremaskine BM-28 fra KAPEMA
Når jeg forsøger at tænde for den brummer motoren uden at dreje rundt  :(
den har en motor med to hastigheder, og jeg er ikke klar over om det er en dahlander motor?

Jeg har taget motoren ud, og målt på modstanden mellem V1,W1,U1 og V2,W2,U2 men er ikke klar over hvilke værdier der er rigtige??

Jeg har også forsøgt at se om jeg kan finde en anden motor, men jeg har ikke kunne finde nogen på nettet.

Er der nogen der har et forslag til hvilke værdier jeg skal kunne måle? og forslag til hvor man kan købe en motor

jens:
Tror du skal få en elektro mekaniker til at kikke på den, det koster normalt ikke alverden.

Hvor i landet, måske nogle kender et godt værksted i nærheden.

gub:
Jeg bor i Århus

Thomas:
Måler du 400 volt imellem alle 3 faser på til ledningerne?
Når du måler modstand over hver vikling, skal du i første omgang bare have den samme modstands måling på hver

Niels Haldrup:
Prøv lige at tjekke dine sikringer i skabet. Hvis du har tabt en fase på en 3-faset motor vil den i nogle tilfælde bare brumme i stedet for at slå i gang. Hvis den starter så vil det være med VOLDSOMT reduceret effekt, hvis der mangler en fase.

Mht. viklinger i motoren; alle viklinger skal måle ca. det samme. De ligger gerne i omegnen af 1-2 Ohm. Så U1, V1 og W1 skal måle ca det samme, og U2,V2 og W2 skal også måle det samme.

Hvis der er overgang til jord, så vil den knalde HPFI relæet.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version