Forfatter Emne: DC motor  (Læst 8398 gange)

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
DC motor
« Dato: November 08, 2017, 20:02:02 »
hej alle, er der nogen her der kan komme med et bud på hvorfor min motor til min Fræser ( en weiss WMD30) varmer rigtig meget på det ene kul, men ikke på det andet? Det er en DC 1,1 Kw og den er lige viklet om så den skulle være i orden. Jeg fik den afprøvet hvor den blev viklet og der varmer den ikke på nogen af kullene, men på min fræser bliver det ene så varmt at man ikke kan holde på det. Kan det være noget med den styring der er på fræseren?

mvh Jens.ews

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: DC motor
« Svar #1 Dato: November 09, 2017, 00:21:15 »
Jeg tror at det er en dårlig forbindelse. Du må henvende dig hvor du har fået den lavet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #2 Dato: November 09, 2017, 01:19:49 »
Tror altså Hans har ret. Enten en løs/dårlig forbindelse eller kul/holder.

Uanset reguleringen, skal der jo nødvendigvis løbe lige meget strøm gennem begge kul, og så burde de også blive lige varme.

Har du prøvet at bytte dem rundt?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: DC motor
« Svar #3 Dato: November 09, 2017, 14:39:13 »
Den har været retur til stempin for at blive checket og han sige, at der er ikke nogen kul der bliver varme når han tester den. Han har kørt med 5 A belastning i en halv time. Jeg har godt nok ikke prøvet og bytte om på ledningerne, der køre den vel så baglæns og med mindre hastighed?
mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #4 Dato: November 09, 2017, 14:58:05 »

Du skal ikke bytte om på ledningerne men på kullene. Hvis det så er det samme kul, der bliver varmt, så er det det, der er defekt.

Det lyder altså ikke logisk, det han siger. Reguleringen er den samme slags, som sidder på en trinløs boremaskine, og det ER altså den samme strøm, der løber hele vejen mellem de to stikben i stikproppen.

En løs forbindelse kan sikkert også være periodisk.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #5 Dato: November 09, 2017, 15:01:05 »
PS. Har du solgt din kædetalje? ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: DC motor
« Svar #6 Dato: November 09, 2017, 15:05:54 »
Ja jeg må forsøge mig lidt frem og se om jeg finder fejlen. Jeg er enig i at der skal løbe lige meget strøm i begge kul, men jeg ved ikke så meget om el.
Det er JensOC der sælger kædetajle ikke mig.'mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #7 Dato: November 09, 2017, 15:11:14 »
Ja jeg må forsøge mig lidt frem og se om jeg finder fejlen. Jeg er enig i at der skal løbe lige meget strøm i begge kul, men jeg ved ikke så meget om el.
Det er JensOC der sælger kædetajle ikke mig.'mvh Jens.ews

Held og lykke. [th]

Så for katten. :-[ Så er det derfor, du ikke har svaret. :-[ :-[ :-[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: DC motor
« Svar #8 Dato: November 09, 2017, 22:10:59 »
Som elektronikmand er jeg enig med de andre.
Men det får mig til at komme i tanke om at jeg har nogle løbebåndsmotorer på 1400 w
som jeg vil sælge for en 500 las .
Jeg har monteret en på min weiss wmd20 uden at ændre på driverprintet, kører fint.
mvh jensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: DC motor
« Svar #9 Dato: November 09, 2017, 23:04:56 »
Jeg havde en boremaskine som også blev varm, især når den blev belastet, så fandt jeg ud af at en ledning på komusatoren ,den runde kobber som kulen kører på, sad en  løs ledning. Det kunne tydelig ses det var brandmærker, så fik det en klat lodde tin så blev den ikke varm mere. Må ske det er det der er galt. Prøv at kikke godt efter

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: DC motor
« Svar #10 Dato: November 10, 2017, 15:53:50 »
tak for jeres svar, jeg har rodet lidt med den, men uden at finde fejlen. Måske løber jeg på en som kan hjælpe mig.
mvh Jens.ews

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #11 Dato: November 10, 2017, 16:59:55 »
Hvad sker der, hvis du spænder den op i skruestikken, og bare lader den køre. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: DC motor
« Svar #12 Dato: November 11, 2017, 08:27:19 »
Jammen det var lige det Stempin som har omviklet den gjorde da jeg kom med den anden gang. Han belastede den med 5 A og kørte den i en halv time og der var der ingen problemer. Jeg ved ikke om det kan være i omskifteren fra frem til bak der er fejl, derfra går kablet til motoren ?
Jens.ews

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: DC motor
« Svar #13 Dato: November 11, 2017, 09:19:27 »
Hej Jens.ews
Det er kun motoren der er problemet, ledninger og kontakter mm. har ikke noget at sige.
Jeg har haft det samme problem med en 600 W motor på en WMD20 den ene kulholder smeltede
og der var så meget løbeild på kommutatoren at det slog over til stel og udløste HFI Relæet, så
den opgav jeg og monterede en løbebånds motor på siden af gearhuset og lavede multi Vbælte
til gear aksel 2 og fjernede fiber gearet, det virker bare, de china motorer de bruger er noget l..t.
Mvh JensOC.
Ps: Jeg laver et billede senere på dagen.
« Senest Redigeret: November 11, 2017, 10:31:49 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: DC motor
« Svar #14 Dato: November 11, 2017, 09:33:42 »
Jammen det var lige det Stempin som har omviklet den gjorde da jeg kom med den anden gang. Han belastede den med 5 A og kørte den i en halv time og der var der ingen problemer. Jeg ved ikke om det kan være i omskifteren fra frem til bak der er fejl, derfra går kablet til motoren ?
Jens.ews
Nej. Så var det omskifteren, som skulle blive varm.

Varmen opstår der hvor fejlen er. Så prøv at spænde den op i samme stilling som den sidder i fræseren, og sæt strøm på.

Kan du tage nogle billeder [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.