Forfatter Emne: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?  (Læst 21745 gange)

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Dato: December 14, 2016, 20:43:05 »
Jeg er ved at kigge på DRO til min fræser (Elliott milmor) da jeg og de små måleure på håndtagene ikke bliver godt venner.

Jeg kan søge mig frem til der findes to modeller. En med magnet lineal (Som skulle være den bedste), og en med glas lineal som ikke er glad for skidt.

Jeg kan finde disse 2 tilbud.

Med 3 magnet linealer - 4836kr med porto.
http://www.machine-dro.co.uk/3-axis-digital-readout-package.html

Med 3 glas linealer - 3741kr med porto.
http://www.ebay.co.uk/itm/320919811363?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT


Jeg vil selvfølgelig købe billigst muligt, men jeg giver gerne lidt ekstra for at få noget der er bedre.

Men hvad siger i? Er glas linealer fine nok, eller er de 1000kr ekstra givet godt ud så man kan få med magnet i stedet?

Eller kender i andre steder der har gode priser på DRO??

 


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #1 Dato: December 17, 2016, 21:18:36 »
Hej

Jeg har ikke den store forstand på digitale'r. Men jeg ved dem på jobbet alle er med glas linealer. Det er vist de mest nøjagtige?
Jeg kunne godt selv bruge dro på min boxford og prvomajska, så kigger lige med her. 😀
Nogle af de billige kinøjsere på eBay til ca 2000kr ser jo umiddelbart fine ud. Men ja... 😄

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #2 Dato: December 17, 2016, 23:19:18 »
omend det er på udensognsk  ;)
så er der denne side som gennemgår de forskellige typer, iøvrigt i forbindelse med en diy version  :)
http://www.yuriystoys.com/2013/12/selecting-scales-for-dro.html
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #3 Dato: December 19, 2016, 00:05:39 »
Tak for svar begge to  :)

Jeg tror valget falder på glas versionen fra ebay.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2017, 22:14:53 »
Valget faldt på den "billige" version med glas linealer fra ebay. Det kom til at koste 3800kr med fragt.

Det er nu monteret, og ser ud til at fungere fint  [th]




Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #5 Dato: Januar 05, 2017, 23:30:47 »
Lækkert ser det ud  :)
Tillykke med grejet.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #6 Dato: Januar 06, 2017, 10:34:17 »
Hej, det ser rigtig godt ud! Jeg har vist samme sæt på min drejebænk, men har fået det problem at mit display "hopper" i skærmen så pludselig kan den svinge et par mm. Det er lidt træls, har dog fået nyt mainboard i, og senest har jeg fået helt ny skærm til at sætte på, håber det afhjælper mit problem. Men giv endelig lyd hvis du registere samme problemer på din, det kan jo være jeg har været uheldig. Skal hvertfald have det på min fræser :)
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #7 Dato: Januar 09, 2017, 13:26:10 »
Theis, bare sådan af nysgerrighed og fordi jeg også går og drømmer om DRO - står dine maskiner tørt og varmt, eller kan fugt og temperatursvingninger have skylden?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #8 Dato: Januar 09, 2017, 18:09:08 »
Hej. Jeg tror ikke det kan have noget problem, ifølge manualen kan det tage fugt op til 40% og temperature fra 0-50 grader. Men jeg skal glædeligt lige kigge i manualen igen :)
Det står i et værksted uden varme, men dog med isolering og altid med strøm på. Det var desuden ikke på begge udlæsninger, kun på x siden, uanset hvilken linial der sad der på.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #9 Dato: Januar 09, 2017, 19:07:07 »
Tak :)

Jeg tror også, at det er sådan noget, jeg har læst mig til, så du behøver vist ikke granske manualer. ;)

Det kan godt være, at jeg har en fobi med elektronik og fugt :-[ men jeg tænker lidt, at ved svingende temperaturer må der vel også kunne opstå kondensvand i selve "monitoren" hvor elektronikken sidder. - Hvis ikke lige man ofrer en krig på noget Mitotoyo i superkvalitet. :o

jeg har også isoleret men uopvarmet værksted, og jeg kan tømme affugteren for 5+ liter vand daglig, i det møjvejr vi har lige nu.
Måske skal varmepumpen lidt højere op på ønskesedlen. Så blev der måske også lavet lidt mere derudee. ;D
« Senest Redigeret: Januar 09, 2017, 19:08:39 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #10 Dato: Januar 09, 2017, 20:02:13 »


jeg har også isoleret men uopvarmet værksted, og jeg kan tømme affugteren for 5+ liter vand daglig, i det møjvejr vi har lige nu.
Måske skal varmepumpen lidt højere op på ønskesedlen. Så blev der måske også lavet lidt mere derudee. ;D
[/quote]

kunne umiddelbart godt lyde som en ganske god ide  [th] :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #11 Dato: Januar 09, 2017, 21:04:36 »
Sålænge du holder skærmen tændt hele tiden, så kan den snildt holde sig selv på 15 grader, det gør min hvertfald :)
Jeg købte mit ved CNCmotorshop i Kina, dog på Ebay :)
Blot en smed, gemt i en maskinmester

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #12 Dato: Januar 09, 2017, 21:06:49 »
Jeg tror faktisk godt jeg kan smide et billede op af hvordan en skærm ser ud indeni :) skulle det have interesse, om ikke andet kan man jo altid sætte en modstand i på strømkilden og ligge den inde i skærmen, så kan den holde varmen på den måde :)
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #13 Dato: Januar 11, 2017, 12:00:32 »
Min fræser står i en uopvarmet gammel stald som heller ikke er isoleret. Der er kun lidt varme på en gang imellem når jeg er derude.
Men håber DRO'en overlever  :D

Skal nok skrive hvis jeg skulle opleve problemer med den  :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken type DRO skal man vælge til fræser?
« Svar #14 Dato: Januar 11, 2017, 14:10:30 »
Jeg tror faktisk godt jeg kan smide et billede op af hvordan en skærm ser ud indeni :) skulle det have interesse, om ikke andet kan man jo altid sætte en modstand i på strømkilden og ligge den inde i skærmen, så kan den holde varmen på den måde :)
Ja man kunne jo selvfølgelige lægge "centralvarme" ind med en lille effektmodstand. [th]

Citat fra: Scrallar
Min fræser står i en uopvarmet gammel stald som heller ikke er isoleret. Der er kun lidt varme på en gang imellem når jeg er derude.
Men håber DRO'en overlever  :D

Skal nok skrive hvis jeg skulle opleve problemer med den  :)

Så sparer jeg lige sammen vinteren over. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.