Forfatter Emne: manual  (Læst 61565 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #90 Dato: Januar 15, 2010, 18:51:33 »
Nu er det svært at vide helt presist, hvad du vil få brug for med tiden.
Jeg vil foreslå noget i den her retning, hvis du ikke har planer om at skulle lave tandhjul, ellers skal du købe et sæt deleskivet til det også.
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Rotary_Tables_with_chucks.html

Du kan sagtens slibe det indvendige rillestål, på en alm bænkesliber.
Stålet skal jo have samme fason som den færdige rille.
Så du skal vel bruge et stål med en bredde på 2-3 mm.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #91 Dato: Januar 15, 2010, 19:19:44 »
Du kan også lave et rillestål sådan her, det er et stykke firkantet materiale, som er neddrejet til ø 12 mm, der er lavet et firkantet hul så det passer til et 4x4 mm toolbits, det er meget nemere at slibe stålet, men det har sin begrænsning, for hvor lille hul det kan bruges i.
Det her har været brugt, til at stikke en indvendig rille, med en bredde på 3.9mm
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #92 Dato: Januar 16, 2010, 12:59:20 »
                                       Hej Jens 
det ser meget fint ud det stål du sendte et billede af er det et du selv har lavet eller et du har købt og drejet ned til ø12mm den toolbits kan man ikke få den i en mindre str. ,men jeg ved selvfølelig ikke endnu hvilken str jeg skal bruge ,da jeg ikke har haft mulighed for at tage målet på rillen mangler et skydelærrede som kan komm ind og måle.

Der var noget andet jeg tænkte på om det kan lade sig gøre jeg har noget værktøj fra min borefræsemaskine som jeg tænkte på om det kan bruges til opgaven på min drejebænk
ved at sidde den i min borepatron ,her er adressen til det værktøj som jeg har tænkt på
 http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/WOODRUFF___KEYSEAT_CUTTERS.html  om det kan bruges til at lave den rille.

Mit næste spørgsmål er at jeg kunne godt tænke mig at lave så meget som muligt selv af den kobling som jeg har sendt et billede af tidliger ,det jeg godt kunne tænke mig at lave er den fjeder til systemet, kan det ikke lade sig gøre at lave på drejebænken på en eller anden måde?


MVH preben



 



Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #93 Dato: Januar 16, 2010, 13:11:17 »
Sådan laver du en fjeder på drejebænken:
http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/fjedervikling.aspx


Slib et 10x10 toolbit sådan:
« Senest Redigeret: Januar 16, 2010, 13:25:18 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #94 Dato: Januar 16, 2010, 13:20:53 »
Den fræser du linket til, vil vel nok kunne bruges til at stikke et spor, men det kræver at den opspændes i stålholderen, det kræver jo en sidelæns bevægelse at stikke en rille.
Ja jeg har selv fremstillet stålet, af et stykke 20 x 20 firkantstål
Jeg har også lavet en af et kasseret udborestål til løse platter, der er meget bedre materiale (cromnikkel) her bruger jeg et rundt stål, så kan man jo nøjes med at bore et hul, og slipper for at lave det firkantet.

Vedrørende fjederfremstillig, se her


http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/fjedervikling.aspx
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #95 Dato: Januar 18, 2010, 02:08:58 »
                                                       Hej igen
ved i hvor man kan få fat i noget til at lave fjedre med.

Jeg vil godt høre jer om der er nogen der kender nogle sider hvor de viser hvordan man drejer gevind eller noget andet  for at få noget inspiration 
må godt være på dansk hvis det er muligt for jeg har været inde på you tube der ligger en del inde men det hele er på engelsk.

hvad har i lavet af ting igennem tiden på jeres bænk for at få nogle flere gode ideer.evt billede af det

MVH preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #96 Dato: Januar 18, 2010, 17:43:18 »
Fjedertråd må du kunne købe, i en forretning for tekniske artikler.
Måske hos VCFYN

Ellers prøv at søg på google
http://www.google.dk/search?hl=da&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&rlz=1I7ADBR_da&ei=popUS7SiOof3-Aa92qXbCA&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&ved=0CBUQBSgA&q=fjedertr%C3%A5d&spell=1

Med hensyn til gevind, har du studeret i fagteorien?
Ellers ved jeg ikke lige hvor du kan finde, noget om det, bibeloteket kunne være et forsøg værd.

Jeg er ikke så flink til at få taget billeder, af det jeg får drejet, der er lidt her i fora, ellers er det ikke det store jeg har af billeder.

Jeg fik min første drejebænk omkring 1974, og har desuden været ansat på en maskinfabrik i over 25 år, hvor jeg i næsten alle år, drejede produktion, på manuelle drejebænke, samt hjalp lærlingene med deres opstillinger, så for mig er drejning i sig selv, ikke noget jeg tænker så meget over.
Jeg har en lille fræser også, her kniber det mere med færdighederne... :D

Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #97 Dato: Januar 18, 2010, 21:18:19 »
                                               Hej jens
ja jeg har studeret fagteori meget fint men det jeg tænkte på var mere at finde en side hvor man kunne se en som udførte det med at lave gevind samt andre ting men helst på dansk da jeg har fundet en del på engelsk som ikke er min stærke side så hvis der var noget på dansk ville det bare være perfekt jeg lærer hurtiger bare ved at se tingene blive udført end at jeg skal sidde og tykke mig igennem en masse ord. ( men det er selvfølelig nødvendigt at læse lidt for ikke at jeg skal ødelægge for meget værktøj)

Ja så har du mange års erfaring med at dreje ,det havde jeg også lidt på fornemmelsen ,derfor tænkte jeg også at du måske havde noget liggende som kunne være intressant.

tak for hjælpen
MVh preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #98 Dato: Januar 18, 2010, 22:46:22 »
Nej jeg har desværre slet ikke noget materiale, og drejning liggende.
Som du selv er inde på, findes der mange filmklip på youtube, dog på engelsk, men kikker man dem igennem, kan man da godt få noget ud af dem.

http://www.youtube.com/results?search_query=cut+threads+on+the+lathe&search_type=&aq=f

http://www.youtube.com/results?search_query=screw+cutting+&search_type=&aq=f


mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 18, 2010, 22:53:28 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #99 Dato: Januar 19, 2010, 14:29:30 »
                                                       Hej jens
 jeg vil godt lige høre dig om det er nemmer at lave gevind hvis man har et gevindur på sin drejebænk hvis, skal jeg høre dig om det er noget ,man kan monterer på drejebænken eller den skal være født med det,da jeg kan se på mange af de videoer jeg har kigget på at der bruger det meget udmildbart kan jeg se at det er for at sætte den igang på det rigtige tidspunkt hvis jeg har forstået det ret.

 ja du har ret man kan godt få meget ud af at se hvordan de arbejder med at lave gevind det ser meget nemt ud nårde laver de gevind ,men sådan er det jo når man kan det ,men det er nogle fine sider som du har fundet .

MVH preben   

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #100 Dato: Januar 19, 2010, 16:33:58 »
Ja gevinduret er for at man kan ramme gevindet igen, hvis man kobler ledeskruen fri fra sit indgreb.
Det kan godt eftermonteres, men det skal passe til drejebænken.

Hvis du kan leve med at skulle, retunere gevindstålet, ved at slå bak med spindelen, er det fint.
(nogle drejebænke fanger selv gevindet igen, men kun i mm, eller i tomme stigning, aldrig begge dele)

Jeg bruger heller ikke altid, mit gevindur, men bruger bak metoden ind imellem.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #101 Dato: Januar 19, 2010, 17:24:11 »
Hvis du kun slår gevind med HS stål så gør som Jens skriver, slå bak.

Det er kun hvis du vil skal slå gevind med HM du skal bruge gevinduret da hastigheen med HM er meget højere så du ikke kan nå at slå bak.

Så indtil du kender din drejebænk rigtig godt syntes jeg du skal nøjes med at bruge HS til gevindskæring og så vente med et evt. gevindur.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #102 Dato: Januar 21, 2010, 20:20:43 »
                                         Hej igen
Mange tak for alle de gode råd ,nu skal jeg bare have styr på at lære at slibe mine toolbits da jeg har været ude idag for at finde noget stål til at lave mine indvendige rille,men det med at slibe har jeg ikke prøvet før så er det jeg vil høre jer hvad jeg skal bruge for at komme rigtig igang.

jeg vil godt lige vende tilbage til det med de huller som jeg skulle lave til de stålkugler,det som er mit problem er at str på hullerne de skal være skålformet forstået på den måde at stålkuglen ikke må ryge igennem og skal nærmest præsses ind i hullet ,så de ikke ryger ud igen.
jeg har målt bunden af hullet som er 2,46mm og starten af hullet er 3,86mm selve stålkuglen er 3,88mm
Det som jeg ikke havde taget højde for var at hullet ikke var lige stort hele vejen igennem så det var nok derfor at jeg ikke have de store problemer med at få lavet hullerne ,for jeg brugte et 4mm bor.
Så er det jeg godt vil høre jer om det er muligt at lave hullerne i en arbejdsgang så jeg ikke skal hen at bore 2 gange i samme hul for at nå mit reslutat.

Jeg har lige nogle god oplysning til dig frynlund jeg har været inde på den side som hedder dam auktion der er en drejebænk i en passende str som jeg fornemmer at du er på jagt efter der er ikke budt på den endnu selve auktionen finde sted lørdag den 30 januar kl.9.30 på følgende adresse Skalmstrupvej 3A - Stoholm, jeg glemte lige at sige at der er rigtig mange andre fine ting som måske også har intresse.




MVH preben













































Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: manual
« Svar #103 Dato: Januar 21, 2010, 22:28:13 »
Hej Preben

Det er en fin maskine du har fundet, kvalitet helt igennem, den er der garanteret en der bliver glad for.
Jeg har, for et par dage siden, bestilt den drejebænk jeg omtaler i tråden "Hvilken drejebænk skal man købe"
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: manual
« Svar #104 Dato: Januar 21, 2010, 22:54:17 »
Hej Preben. Du skal bruge en konisk rival efter du har boret dit hul med et 2,5 mm bor.
Mvh Jørgen