Forfatter Emne: Hurtigskift.  (Læst 32558 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #45 Dato: Januar 29, 2015, 12:52:04 »
Et lille spørgsmål til alle jer, som HAR en hurtigskift i forvejen.

Hvordan skal jeg nu udtrykke mig bedst?  Er de sikret mod rotation på anden måde end med centerbolten?

Det kunne være på forskellig måde, men kort og godt handler det vel om, om der er mere end et enkelt rundt hul i fortsætterslæden til fastgørelse af centerblokken?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hurtigskift.
« Svar #46 Dato: Januar 29, 2015, 14:54:47 »
De fleste systemer jeg har set, har også haft en stift boret ned i fortsætteren.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #47 Dato: Januar 29, 2015, 16:02:03 »
efter hukommelsen fra en gammel Tripan 300 serie grundholder:
en Ø50 centrering sat fast på forsætterslæden, og en Ø 8 stift gennem krop og
en 10-15 mm ned i forsætterens gods.

tjek først at forsætteren står lige (0.02/100mm), så spænd grundholderen "løst" fast,
sæt et stykke "såligesåmuligt" stangmateriale op i holder til borestang - eller borholder
dask den blidt parallel med hovedslædens bevægelse,spænd fast og bor & riv hullet til stiften.
Sørg for at du kan få stiften op uden vold - -dvs. sæt et hoved på den

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #48 Dato: Januar 29, 2015, 18:43:27 »
Tak. Det forstår jeg godt, men jeg fik nok udtrykt mig forkert.

Når nu grundholderen er sat fast f.eks. med en tap, og man så drejer centerblokken for at vinkle stålene eller plane, drejer den så i hak i forskellige positioner omkring grundholderen/centerbolten? Eller er der noget andet som sikrer, at den ikke drejer sig hvis stålet ”bider sig fast”? 
Eller er det bare topmøtrikken som holder den på plads?

 Multifix drejer i 40 hak, men jeg mener ikke at f.eks. Toolfix, Dickson og diverse kopier sidder med andet end centerbolten (grundholderen) ?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #49 Dato: Januar 29, 2015, 19:25:01 »
Multifix grundkroppen skal sgu også være stiftet fast - rettet op i forhold til drejebænkens centerlinie.
Jeg ved at Tripan (nok den all round mest præcise hurtigskiftholder) og Rapid bruger
"stift så langt væk fra omdrejningspunkt som muligt" princippet -
med et fornuftigt valg af drejestål burde du ikke ha' behov for at "vinkle" dine drejestål  - det kortslutter ligesom selve ideen ved en hurtigskifte stålholder  :)  - en fast, repeterbar  basis for værktøjerne -
ved enkeltstyk's opgaver er du nogen gange bedre tjent med et simpelt spændejern  eller en lanterne holder -


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #50 Dato: Januar 29, 2015, 19:36:52 »
Jo, jo! Men behov eller ej, hvordan er selve centerblokken så sikret mod at dreje rundt på grundholderen, som jo egentlig bare er en rund søjle - evt. på en sikret fod?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #51 Dato: Januar 29, 2015, 20:39:20 »
øhhh? i midten af "grundkroppen" "centerblokken" etc. er der et (rimeligt) pashul der dels bruges til
fastspænding af grundkrop til fortsætterslæde, og dels giver et omdrejningspunkt i forhold til forsætteren(som du så kun bruger
under første opretning) - og når du så på en radius af 30-50 mm derfra har et pashul med en stift i er der
sikret mod "drej"

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #52 Dato: Januar 29, 2015, 22:17:59 »
Man har normalt kun låst centerblokken med en stift, i en pos. så den her flugter med centrerpatronen.
vinkler du centerblokken kan du ikke bruge låsestiften, men du kan jo i stedet for dreje din fortsætter i de ønskede grader, så beholder du låsestiften i indgreb.

Men har du opspændt din centerblok korrekt, har jeg aldrig haft problemer med at centerblokken drejede sig, selv om der ikke var en låsestift i indgreb, man skal selvfølgelig spænde centerbolter godt til.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #53 Dato: Januar 29, 2015, 22:54:55 »
Jeg har en 10 mm stift som trykkes ned i forsætteren og så spænder jeg center bolten i midten, så sidder den fast. Så kan jeg løsen 4 bolter så kan jeg dreje forsætteren i den vinkel jeg ønsker og så følger det andet med.
Når jeg laver gevind så drejer jeg forsætteren i den rette vinkel 60 - 55 alt efter om det er tomme eller mm.
Så løsner jeg center bolten og trækker stiften op den kan godt sidde lidt fast da den er konisk. Drejer stålet i rette vinkel og spænder center bolten. Men nu kan jeg ikke få stiften i hul for det passer ikke, men det er også kun gevind så der er ikke nogen stor belastning så det har aldrig volt nogen problen
PS nu er der nok nogen som har andre forslag til at lave gevind og det er også udemærket men sådan gør jeg .
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #54 Dato: Januar 29, 2015, 23:22:23 »
Jeg vidste sgu at det ville blive svært at forklare, hvad jeg mener ;) - nok fordi "man" normalt ikke drejer centerblokken. Men du er "inde ved benet" Jens.
Hans > Jeg kunne også gøre som du beskriver, men for at dreje min fortsætter skal jeg fumle med 2 bolte inde i 2 små udfræsninger -bøvlet >:(
Derfor plejer jeg at dreje min firkantholder, som ingen låsetap har. Det har i.t.v. ikke givet problemer, men den har også en stor anlægsflade.

Hvis jeg selv skal lave et system, så skal det helst være så fleksibelt som muligt og ikke fylde ret meget. Desuden bliver det kun med plads til én holder - fordi det kan jeg finde ud af at lave. ;D
Ergo: Centerblokken må nødvendigvis kunne drejes.

Billede 1 er det jeg kalder en "grundholder". Det kunne faktisk bare være en rund skive - rettet og målt naturligvis - med en sikringstap ned i fortsætteren, og et hul i midten, som passer om den 12 mm bolt, som går op gennem min fortsætter.

Centerblokken på billede 2 (se bort fra typen) har så en recess i bunden, som passer på skiven, og så må jeg jo bore en løs låsetap ned gennem den, som passer i mindst 2 huller i skiven - en position til dreje og en til plane. Og så ellers, som Jens siger, bare spænde ordentligt til som jeg plejer med firkantholderen.

Tak
Edit: UPS! Glemte billeder ;D
« Senest Redigeret: Januar 29, 2015, 23:26:46 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #55 Dato: Januar 29, 2015, 23:33:53 »
Som Hans skriver kan det være nødvendigt at løsne centerblokken, og dreje den ved gevindskæring, hvis man bruger at dreje fortsætterslæden, som jo er den optimale måde at gøre det på.
Men det kan da også gøres uden at dreje fortsætterslæden ( er det kun et enkelt gevind, kan man  så evt. flytte fortsætteren lidt frem for hver spån, så man opnår det samme som ved den skråtstillede, nemlig at der ikke tages spån på "bagskæret")

Men som nævnt har jeg aldrig oplevet det som et problem, at centerblokken drejer sig.
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #56 Dato: Januar 29, 2015, 23:52:09 »
På min Maximat 11 har jeg en 8 mm stift med rouletteret hoved 15 mm der går igennem centerblokken som så "låser" centerblokken. Når jeg skal vinkle centerblokken (stålet) må jeg naturligvis tage stiften ud og kun spænde centerblokken med bolten i midten, dette har aldrig givet problemer med at centerblokken "stålet" har flyttet sig. Det største emne jeg har drejet var støbejerns svinghjul Ø 285 mm der skulle lettes 3 kg. ved at afdreje begge sider og stålet flyttede sig ikke. Det kan måske flytte sig hvis der er stort spånpres og stålet ikke er skarpt. Det er min erfaring.

Mvh Jørgen.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #57 Dato: Januar 30, 2015, 00:03:40 »
Det kan da sagtens være, at mine planer er for vidtløftige, men det skal nu prøves. ;D

Jeg drejer nu også fortsætteren lige når det er gevind og forsøg på at lave en morsekonus - selv om det er bøvlet  >:(  
Der kunne jo nok også godt blive plads til et 60 graders sikringshul i skiven, men det er normalt ikke gevindskæring, som giver store belastninger.

Jørgen > Drejer din centerblok  så direkte på fortsætteren eller på en eller anden form for drejeskive / grundholder? Læs: er en drejeskive nødvendig? :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #58 Dato: Januar 30, 2015, 00:58:40 »
Man kunne lave lings gevind på den center bolt så vil ståltrykket presse den mere fast frem for at løsne

Tommy
Jeg tror at du skulle kører en tur til Grenaa
Jeg tror at der en mange ting du kunne få en forklaring på ved at se det i fungtion
det er nogen gange svært at skrive det ned, så er det meget beder at vise det i det virkelig rum
Hans

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #59 Dato: Januar 30, 2015, 10:48:35 »
Jeg har en 10 mm stift som trykkes ned i forsætteren og så spænder jeg center bolten i midten, så sidder den fast. Så kan jeg løsen 4 bolter så kan jeg dreje forsætteren i den vinkel jeg ønsker og så følger det andet med.
Når jeg laver gevind så drejer jeg forsætteren i den rette vinkel 60 - 55 alt efter om det er tomme eller mm.
Så løsner jeg center bolten og trækker stiften op den kan godt sidde lidt fast da den er konisk. Drejer stålet i rette vinkel og spænder center bolten. Men nu kan jeg ikke få stiften i hul for det passer ikke, men det er også kun gevind så der er ikke nogen stor belastning så det har aldrig volt nogen problen
PS nu er der nok nogen som har andre forslag til at lave gevind og det er også udemærket men sådan gør jeg .
Hans
60gr. henholdsvis 62.5gr. vinkel på forsætteren, ikke? :)


« Senest Redigeret: Januar 30, 2015, 14:40:52 af BjørnH »