Debat Forum > Selvgjort er velgjort.

Slibning af værktøjsstål

(1/3) > >>

Joris:
Hej.
Jeg har brug for nogle værktøjsstål til Boxforden.
Jeg har læst de mange indlæg her på sitet om platter og en enkelt om slibning(Jens)
Youtuberen BlondieHack anbefaler at man sliber sine stål selv (HSS). De egner sig fint til hobbyformål og fuldt ud tilstrækkeligt til messing, alu og mild steel. Og så er det billigere.
Den idè har jeg tænkt mig at følge. Jeg har fundet et sæt formstål på Amazon.(59 Euro) Dem vil jeg bruge som modeller. Lægge dem op på landet på bænksliberen og strege vinkler op og så slibe mine blanke stål efter det. Værktøjsholderen passer omtrent til10x10mm.
Jeg er meget interesseret i jeres kommentarer og indvendinger. Jeg har arbejdet med platter, men det er også lidt af en jungle at finde frem til det rigtige. Og billigt er det ikke at tage fejl for mange gange.
mvh
Jørgen


mhh:
Ikke de store indvendinger herfra  :D
HSS er helt perfekt til hobbybrug! en god hvæssesten er 'nødvendig' både til lige at finpudse skæret efter slibning, lave næseradius og for at skærpe det efter brug.

Hvis du skulle blive træt af at stå og slibe stål på et tidspunkt så send en mail eller ring til Steen fra net2l.dk han kan hjælpe dig med at finde de platteværktøjer du skal bruge
(jeg synes personligt at det er afslappende at bruge en halv til en hel time på at stå og slibe stål og bor :) )

Held og lykke med det!

RH:
Nu er jeg typen der ikke bryder mig om feks blondihacks.  Fordi at hun siger ting som ikke altid er det 'rigtige'

Feks i hendes sidste video.  Der drejer hun aluminium. Hun drejer så der ligger en kæmpe fuglerede tilbage på gulvet. Og siger, at sådan ser det altid ud når man drejer aluminium.

Og det er selvfølgelig fuldstændig forkert
Måske med hendes maskine, eller hendes udstyr

Men du har en Boxford. Og det er en lidt anden maskine.
Især i aluminium vil du kunne tage nogle fine spåner, som vil sprøjte ud i små stykker, og ikke ende som lange tråde ( som samtidig er meget farlige )

Personligt anbefaler jeg kun tpmr16 platten. Jeg kan ikke huske hvad holderen hedder til alm langsdrejning, men det ved Google.

Men det er den platte jeg bruger til det meste, og den er let skærende.

Jeg vil kun anbefale folk at bruge platter når vi snakker almindelig drejning, - du skal ikke bruge tid på at slibe. Du får det samme gode resultat hver gang. Du skal ikke ændre på pinolhøjde i tide og utide.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

jens:
Der er mange forskellige legeringer i aluminium, nogle er supernemme at bearbejde, andre er meget mere udfordrende.

Ikke lige svar på det med toolbits.
Jeg har jo også en Boxford, og bruger  forskellige platter til alu (samt nylon og messing)

Men jeg bruger ofte en mitsubishi  dcmt i aluminiumscarbid (ikke hårdmetal)
Bruger også nogle Seco med slebne spånbryder
Samt de platter med meget dyb spånbryder.

Søren:
Toolbits er ganske udmærkede til nogle ting.
Men 99.99 af tiden bruger jeg dog platter.
Mit stikstål er et lille hss blad.
Toolbits havde jo deres berettigelse dengang maskinerne kørte meget langsommere, der har platter det knapt så godt.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version