Forfatter Emne: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse  (Læst 4651 gange)

flemrasm

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Dato: September 14, 2021, 11:00:49 »
hej, er blevet bedt om at hjælpe med at prissætte sådan en fætter, fra ca 1980erne den er umiddelbart i go stand, men jeg ved ikke om der er slør i lejerne eller andet:-)
det er med manuel hejs af hovedet, ikke motor..jeg leder bare efter en ca. pris, er det 1000 kr eller 30000kr :-)  håber i kan hjælpe mvh
Flemming

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #1 Dato: September 14, 2021, 11:20:24 »
Hej Flemming,

Hvis du har mulighed for at skaffe lidt billeder af maskinen og udstyret vil det hjælpe meget. Ligeledes er det også rart at vide, hvilken del af Danmark den står i.

Man ser eksempler på f.eks. en gammel Arboga søjleboremaskine, der prissættes til 10.000, men jeg håber godt nok ikke de bliver solgt til de priser. Jeg har ligeledes set priser på deres kombimaskine (der minder om den Modig model du skriver om), som blev sat til salg for 5000-10.000. Igen, det afhænger af stand og udstyr.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #2 Dato: September 14, 2021, 11:32:01 »
Der er faktisk en til salg i Sverige netop nu: https://psauction.se/item/view/829473/universalborrmaskin-modig-ubm-30

Nuværende pris er 8500 SEK ~ 6200 DKK.

flemrasm

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #3 Dato: September 14, 2021, 11:47:33 »
hej Niels, tak for svar, jeg skaffer nogle billeder, denne ser noget nyere ud en den der er linket til på den svenske side, jeg skal forbi i weekenden så tager jeg nogle billeder
der er vist ikke noget udstyr med, ud over maskinen, den står i nordsjælland :-)

mvh
flemming

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #4 Dato: September 14, 2021, 14:18:49 »
Hej, send gerne mig nogle billeder :)

Ikke fordi jeg har stået ved en før, men min Drejebænk er en Modigs HF190, så hvis jeg kunne finde en Modigs UBM30 i fornuftig stand. så har jeg jo et godt sæt :)

Blot en smed, gemt i en maskinmester

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #5 Dato: September 14, 2021, 17:21:23 »
Hej Niels ...Hvorfor håber du ikke de bliver solgt til de priser.. [quest] [quest]

Modig og Arboga er nogle helt vildt goe maskiner, og lysår bedre end både tysk og kina skrot....Tænk på at de tosse svenskere også laver både scania og volvo, som også er noget a det ypperste man kan få for penge..... :) :) ]kr[

Jeg får stadig tårer i øjnene når jeg ser en volvo 544..... [th]

Go dag til dig og håber virkelig at du en dag kan prøve noget svensk..... :)

Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #6 Dato: September 14, 2021, 18:13:25 »
Helt rigtig, VOLVO producerede verdens hurtigste traktor, nogenlunde samme køreegenskaber

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #7 Dato: September 14, 2021, 19:46:49 »
Strands-arboga-modig-solberga og hvad de ellers hedder, er alle nogle gode maskiner.
Og de holder normalt i generationer..

Der findes ikke mange boremaskiner der er så kompakte og stærke. Det er også derfor at de holder prisen så godt.

Jeg vil til en hver tid hellere betale 10.000kr for en brugt Arboga end jeg vil give 10.000kr for en ny Kina maskine.

Jeg har haft flere Arboga'er.  Bla også en em825, altså modellen med en støbejerns fod/konsol, og større søjle, samt et krydsbord.  Jeg solgte den for 12.000kr, og den var bestemt ikke perfekt. Men flere var interesseret i den
Nu ved vi ikke så meget om denne Modig der ønskes solgt. Men den kan nemt være 10.000kr være for den rette køber



På mit arbejde har vi flere Strands maskiner. Bla en S32M.  Den har skråtstillede tandhjul, så den er meget lydsvag. Den er fra start 90'erne. Den kører dagligt, og bliver 'brugt'..
For knap 15 år siden blev der købt en Kina maskine til et andet værkstedet på fabrikken.  En 'prof' kvalitet, fra en anerkendt forhandler. 
Maskinen har variabel omdr og flere smarte funktioner.
Desværre har flere ting været knækket og ødelagt på den. Og spindel føring, plan op/ned kører ekstremt slasket. (Slidt)

Maskinen kostede under det halve af en Strands. Men den er 10x så dårlig.
Især fordi at den kun kan køre 150 omdr. Som laveste, så den er ofte for hurtigt løbende til store bor og kopbor.
Der er mange der ærger sig over den.

Det var aldrig sket med en svensk maskine. Selvom prisen var højere. Desværre får de lavet dem i Kina i dag. Og kvalitet er ikke den samme  som da de lavede dem i Rosenfors.

Men man siger jo også, at køber man dyrt, så ærger man sig kun en gang
Bare lige er sidespring




Er spændt på at se billeder af den

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: September 14, 2021, 21:02:56 af RH »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #8 Dato: September 14, 2021, 20:57:49 »
Helt rigtig, VOLVO producerede verdens hurtigste traktor, nogenlunde samme køreegenskaber

Volvo, traktor og hurtig i samme video :)

       
                   
« Senest Redigeret: September 14, 2021, 20:59:25 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #9 Dato: September 14, 2021, 21:54:50 »
Jeg blander mig lige lidt utidigt,

Hvad hedder den tilsvarende arboga maskine?

Er der andre maskiner af lignende kaliber, som jeg kan holde øje med?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #10 Dato: September 14, 2021, 22:12:48 »
Jeg blander mig lige lidt utidigt,

Hvad hedder den tilsvarende arboga maskine?

Er der andre maskiner af lignende kaliber, som jeg kan holde øje med?
Hvis det er denne, så har den en klar fordel over de andre.  Og det er en væsentlig bedre føring i Z. Altså selve spindlens bevægelse op og ned.
Dem med søjle, kan ikke køres op og ned uden at de flyttes lidt overside. Og det er ret træls hvis man fræser noget.  Denne kan køre lige op, og lige ned.

Jeg mindes ikke at Strands/Arboga har lavet en tilsvarende. Men det kan Google nok fortælle




Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #11 Dato: September 14, 2021, 22:49:52 »
Hej Niels ...Hvorfor håber du ikke de bliver solgt til de priser.. [quest] [quest]

Modig og Arboga er nogle helt vildt goe maskiner, og lysår bedre end både tysk og kina skrot....Tænk på at de tosse svenskere også laver både scania og volvo, som også er noget a det ypperste man kan få for penge..... :) :) ]kr[

Jeg får stadig tårer i øjnene når jeg ser en volvo 544..... [th]

Go dag til dig og håber virkelig at du en dag kan prøve noget svensk..... :)

Villy, jeg håber ikke de bliver solgt til de priser, fordi jeg synes det er overbetaling. Men hey, udbud og efterspørgsel driver jo prisen.
Og uden at det skal lyde som en fræk samtale, så har jeg skal erfaring med svenskerne. Der står allerede en Strands i værkstedet. Jeg gav 1500 kroner for den og det eneste den havde brug for var en meget grundig rengøring og lidt olie.
Min eneste anke er, at jeg synes ligeskårne tandhjul larmer.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #12 Dato: September 15, 2021, 02:02:22 »
Priser. ja Tænk at en veteran knallert kan koste op til 60.000 kr. Og det gør den for der er nogen køber som vil betale prisen for at komme til at eje det
Om et år har vi en ny finanskrise og så er festen forbi

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #13 Dato: September 20, 2021, 20:04:20 »
Havde du billeder af den?
Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Modig ubm30 - hjælp til prissættelse
« Svar #14 Dato: September 20, 2021, 22:00:45 »
Yep niels de skråtskårne larmer en del som bakgear i biler.... :)

Men hvis du synes den larmer for meget vil jeg da gerne købe din for 1600 kr............ [th] :)

Synes det er lidt svært at rådgi omkring maskiner pris og kvalitet....Hvis man sjældent bruger dem, tror jeg såmænd en go kineser kan gøre det ganske ok.........