Forfatter Emne: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?  (Læst 9994 gange)

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #15 Dato: August 26, 2021, 18:29:59 »
Hejsa

Kan ikke lade være med at kommentere på denne her!
Man skal jo så huske at med et svingstål skal fræsehovedet sidde nøjagtig vinkelret, målt ud med ur på det emne der skal fræses, ellers vil overfladen blive konveks eller konkærv.
Ok, ligemeget i forhold til det oprindelige spørgsmål hvor man fjerner 3 platter. Men alligevel  :)

Med venlig hilsen
Thomas

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #16 Dato: August 26, 2021, 21:18:46 »
Nej Thomas man måler hovedet ud efter planet... :) Men ja altid 100% vinkelret uanset hva du fræser med.... [th] [th]

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #18 Dato: August 31, 2021, 08:46:49 »
Sådan kan man også gører
https://www.facebook.com/100263142106994/videos/1185357721881262/

Det ser du til at være en god og rimelig nem løsning, og hvis man har en mini-fræser som min så er den dér jo nem at afbalancere (dog skal jeg nok lave den i mindre format  :) ). Som altid ærgrer jeg mig over at jeg (endnu) ikke har en drejebænk. Der er godt nok mange ting der er nemmere når man har begge dele.

Hilsen Kenneth


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #19 Dato: August 31, 2021, 09:06:47 »
Man kan da også udmærket bruge fræseren som drejebænk, jeg har en treklo til min fræser, som jeg bruger til emner der er for store til min drejebænk.

Der er en del om emnet på youtube, bla denne her.. (dog en cnc, men princippet er jo det samme.)
       
                   
« Senest Redigeret: August 31, 2021, 09:10:24 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #21 Dato: August 31, 2021, 09:58:50 »
Man kan da også udmærket bruge fræseren som drejebænk, jeg har en treklo til min fræser, som jeg bruger til emner der er for store til min drejebænk.

Der er en del om emnet på youtube, bla denne her.. (dog en cnc, men princippet er jo det samme.)
       
                   

Det kan man godt men med min lille fræser er det nok ikke optimalt. Fræseren vejer 100kg og har 1,4Kw motor. Tænker at det er lidt småt - men tak for forslaget  :)

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #22 Dato: August 31, 2021, 10:01:52 »
Jeg drejer i hærdet stål med fræseren her. :)

https://drive.google.com/file/d/12KUUjXe-CAtIdDlBpRV36pKTiyJucrSWmg/view?usp=sharing

Det er ikke så nemt at se, hvordan har du spændt det op?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #23 Dato: August 31, 2021, 10:29:15 »
Drejestål spændt op i skruestikket, og så bearbejder jeg holderen der sidder i spindlen. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #24 Dato: August 31, 2021, 11:52:13 »
Drejestål spændt op i skruestikket, og så bearbejder jeg holderen der sidder i spindlen. :)

Det er jeg med på, men hvad holder du emnet med?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #25 Dato: August 31, 2021, 11:54:56 »
Emnet er holderen. :)
Det var en holder til en planfræser SVJH, hvor jeg skulle bruge en med en mindre diameter. Så drejede jeg den mindre i fræseren, så løber den jo lige så nøjagtig som spindlen. 



Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #26 Dato: August 31, 2021, 12:37:11 »
Emnet er holderen. :)
Det var en holder til en planfræser SVJH, hvor jeg skulle bruge en med en mindre diameter. Så drejede jeg den mindre i fræseren, så løber den jo lige så nøjagtig som spindlen. 



Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Ok, det var én af de nemme :) Tak for info

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #27 Dato: August 31, 2021, 16:01:08 »
Normalt, med de hoveder og platter vi bruger i industrien. Så (burde) de være i så høj kvalitet at alle platter sidder ekstremt nøjagtigt.
Vores platter er også parret, dvs at i en æske, der er de ultra nøjagtige (ens)

Derfor kan man forvente et meget fint snit med et knivhovede.  Så jeg har sjældent oplevet at det er aktuelt med et svingstål/flycutter.

Selvfølgelig hvis fræseren er slidt, og værktøjet ikke kører nøjagtigt samme sted/højde på planets areal, ja så må man jo snyde lidt og tage spånen i én arbejdsgang. Og her er et stort hovede eller et svingstål jo godt nok.
Men hvad med et rodehoved?
Det kan jo også normalt svinge over en stor diameter

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #28 Dato: August 31, 2021, 22:48:58 »
RH jeg startede kun mit spørgsmål fordi jeg ikke har et svingstål, men det samme gælder for et rodehoved - altså at jeg mangler et :)

Jeg er sikker på at du har ret i det med platterne, men min billige kineser planfræser har måske ikke samme nøjagtighed i monteringen af platterne som dit dyrere værktøj har.

Men jeg har fået inspiration til et svingstål, så mon ikke det ender med at jeg laver sådan et selv.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #29 Dato: September 03, 2021, 07:44:33 »
Kenneth: Tror du ikke at din kineser fræser ikke magter opgaven. For lille motor kraft  og for ustabil opbygning. Du kan ikke lave det du gerne vil. Når vi andre bruger tons tunge maskiner så er det for at opnå noget stabil støbejern, som står fast. Vi kan lave de overflader som materialet tillader. Vi har et bredt udvalg af platter som vi køre på med skrub og slet