Forfatter Emne: Svejse Hjelm  (Læst 3146 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Svejse Hjelm
« Dato: Juni 21, 2021, 00:26:21 »
Svejse Hjelm eller skærm om man vil. Jeg har sådan en skærm som jeg holder for ansigtet når jeg CO 2 svejser. Nu skal jeg til at svejse i et knallert stel og det skal helst være meget nøjagtig . Nu har jeg tænkt mig at jeg vil prøve dem som man kan se i gennem og bliver mørk når man svejser. Er der nogen erfaring, hvad man skal købe, og i hvilken kvalitet. Jeg kan se at der er mange prisen og de kan ikke være lige gode alle sammen

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #1 Dato: Juni 21, 2021, 06:56:13 »
Hej Hans - endelig kan jeg bruge min viden som smed...

Jeg har 3 forskellige svejsehjelme, faktisk har jeg nok 4. - men der er forskel på hvad man vil bruge.
En Speedglas 9100fx, Crystal 2.0 og en Esab A40...

9100fx er fantastisk til at svejse størrekonstruktioner, men den er tung som bare fanden og har egentligt sin fordel i friskluftdelen. (6000,-)

A40 har jeg brugte i mange år, den er let, enkelt og ikke rigtig så meget der går i stykker, gør hvad den skal. Godmontage hjelm (Den findes alle steder til mellem 600 og 900kr)

Crystal 2.0 har jeg lidt købt fra Tyskland, og det er nok min yndlings hjelm nu, der er 31% lysgennemgang i den, så til tigsvejsning er den absolut fantastisk.(6200,-)
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #2 Dato: Juni 21, 2021, 06:59:43 »
Har ikke prøvet de helt billige, men har selv sådan en Speedglass, som lige er nummeret dyre, den er jeg meget glad for, og den er ikke tung.
https://www.specialbutikken.dk/3m-speedglas-100v-svejseskaerm-sort.aspx?gclid=EAIaIQobChMItoq2wPen8QIVSgOLCh2kxQArEAQYASABEgLfA_D_BwE

Jeg har så købt et Esab forstørrelsesglas som man kan sætte inde i hjelmen, det gør det meget nemmere at se hvad og hvor man svejser på, når man som jeg bruger læsebriller.
https://www.carl-ras.dk/forstoerrelsesglas-warrior-tech-med-styrke?product=60434085/60434088
Husk altid at skille tingene ad.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #3 Dato: Juni 21, 2021, 09:29:01 »
Jeg har aldrig prøvet en dyrere model, så min reference er helt i den lave ende.

Jeg havde en gammel Migatronic skærm, som efterhånden blev meget træt og ikke længere blændede ned som den skulle.
Så fandt jeg en billig skærm på AliExpress eller eBay, som kostede omkring 200 kroner, mener jeg. Den holdt i et par år inden batteriet døde (den kører primært på solcellen foran, men den har et backup batteri, der dør på et tidspunkt, og så virker det hele bare ikke så godt mere.) Det er muligt at skifte batteriet med lidt god vilje, men det er ikke nemt fordi det er svejst i.

Senest har jeg købt denne: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/scheppach-elektro-svejsehjelm D
Den er billig og erfarne svejsere vil sikkert bande den langt væk, men den er fin til mit behov. Den virker som den skal, har to års reklamationsret og kan fås i alle HN uden problemer.

Jeg er godt tilfreds til mit behov; den blænder ned når den skal, jeg kan se hvad jeg laver og jeg får ikke varme slagger i hovedet :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #4 Dato: Juni 21, 2021, 17:15:49 »
Lidl har elektroniske hjelme på tilbud fra 01/07, til 199kr og med 3 års garanti.
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #5 Dato: Juni 22, 2021, 08:20:13 »
hvis det er speedglas du er interesseret i, så ligger der en til salg på facebook https://www.facebook.com/marketplace/item/389249589190378/
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #6 Dato: Juni 22, 2021, 13:30:10 »
Hej jeg har en brugt optrel panoramaxx i overskud den er stort set ikke brugt.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Svejse Hjelm
« Svar #7 Dato: Juni 22, 2021, 14:44:45 »
Tak for svar, jeg har nu ud fra hvad i har skrevet bestilt Esab A 40 den tror jeg opfylder mine behov. Jeg skal bruge den 10 mimuter om ugen eller mindre