Debat Forum > Selvgjort er velgjort.

Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.

(1/14) > >>

Tommy:
Nå, nogle enkelte fritimer med opholdsvejr er det da blevet til.

Billede 1. Jeg er allerede forelsket. Se det plan :D 15x21 cm. Lige min maskinstørrelse [th]  ]flub[
Oversiden er skrabt med en spartel og skrubbet med en køkkensvamp. Jeg har ikke målt på det, men de mørke skygger er ikke mærkbare og tilsyneladende kun misfarvninger. Jeg tænker, at jeg kan løbe det over med en fin hvæssesten, hvis jeg vil have det pænere.
Skrustikken ser også ud til at være i fin stand, men alt for stor (tror jeg). Den er rar at have, og havner måske på min fræser.

Tommy:
Billede 2 og 3. Knapt så sjovt. >:(

Svinghjuls og trækaksel. Underligt nok er det lige netop de 10 skruer, som indtil nu sidder uhjælpeligt fast.

Der er ingen slør i svinghjulet, så det får måske lov at sidde i fred.

Trækakslen derimod sidder kun i lejet/bøsningen i den en væg, og bøsningen er slidt oval, så trækhjulet "flakser". :(
Det er ØV og skal laves. Jeg ville gerne have akslen gennemgående, men det ser faktisk ud til, at tandhjul og aksel er i et stykke.
Jeg kommer nok til at bore skruerne ud. :-\

RH:
Det ser lovende ud

Vedr de bolte/skruer.  Har du prøvet med lidt varme?

Søren:
Eller måske en slagskruetrækker?
Du kan låne en af mig.. ;)

Tommy:
Jeg har prøvet med varme, slagskruetrækker og banket på dem med en tilslebet luftmejsel. De sidder bare fast. >:(
En af de linseformede  (i bomføringerne) sprang ved ren håndkraft, så dem har jeg været lidt mere forsigtige med.

"Bette Sjep" skyldes en gammel smed fra det hedengangne Morsø Skibsværft, som kom trissende forbi, lige da jeg var begyndt at skille den ad. Han fik julelys i øjnene og havde nær glemt rollatoren midt på vejen, da han så at jeg stod og rodede med en "bette tjepper". ;D  Der smuttede en time, men det var rigtig hyggeligt.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version