Forfatter Emne: konus i spindeldok  (Læst 4949 gange)

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
konus i spindeldok
« Dato: Marts 13, 2017, 14:57:52 »
  hej!   som tidligere omtalt, har jeg for nogen tid siden købt en gammel VESUV-drejebænk, og den går jeg så og renoverer på. mens man går og roder med det har man jo lejlighed til at undersøge
købet nærmere.  jeg kom til at studere spindel røret, først have jeg tænkt at det var en mk4 boring, fordi der var en borepatron med en dorn af denne størrelse, der fulgte med bænken. men da jeg ville sætte dornen i spindelrøret var den alt for lille. nu prøvede jeg så med en mk5 og den var alt for stor. jeg kunne kun få spidsen ca. 50mm. ind i røret.
 nu er det så hvad er det for en konus ?  jeg har målt op med en dansemester og nået frem til: inderst i røret- 37,4 mm.    yderst- 39,5 mm.   lænde-62.
  håber at der er nogen der får noget ud af dette.
    hilsen teddy
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: konus i spindeldok
« Svar #1 Dato: Marts 13, 2017, 16:25:37 »
Så er det jo heldigt at der findes en MK 4½ :)
http://littlemachineshop.com/reference/tapers.php
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: konus i spindeldok
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2017, 11:19:20 »
  hej jens!
                jeg har også tidligere læst om en mk4½.  men jeg har aldrig fundet den nogen steder. og det ser heller ikke ud som at amerikanerne, på den side du foreslår. handler med denne størrelse  pinol. men jeg må lede videre på nettet.
     men tak for hjælpen alligevel.
      hilsen teddy
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: konus i spindeldok
« Svar #3 Dato: Marts 14, 2017, 14:03:23 »
Jeg ved ikke, om nogen herinde har en Colchester Chipmaster? men sådan en var jeg lidt vild med engang, og læste en del om.
Den har også en MK4½ spindelkonus, og jeg mener, at løsningen for de fleste var at dreje / få drejet en 4½ til 4 reduktion. Så måske det var det letteste.

« Senest Redigeret: Marts 14, 2017, 14:06:01 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: konus i spindeldok
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2017, 14:14:41 »
    ja tommy. jeg har selv tænkt på det. især efter at jeg igen har brugt en times tid, på at søge, og uden held.
   da jeg købte den mk5 pinol jeg var så sikker på, købte jeg samtidig, en mk5x3 reduktion, åben til trækstang.
   den kunne jeg jo dreje ned til mk4½, og så var problemet jo løst.

     hilsen teddy 
teddy

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: konus i spindeldok
« Svar #5 Dato: April 16, 2017, 08:25:48 »
Hej TK jeg ser at du er ved at renovere en VESUG drejebænk, jeg har en kammerat der har to maskiner han vil af med der kunne jo være noget du mangler på din maskine desværre er det på djævleøen de befinder sig men send en besked her på forum eller ring til mig på 20760753 så kan vi tale sammen mvh Per 005
Per Bærentzen mobil 20760753

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: konus i spindeldok
« Svar #6 Dato: April 16, 2017, 14:34:11 »
    hej. tak for tilbuddet. det som jeg virkeligt kunne bruge ville være, mellemakslen i remdrevet da den ikke fulgte med i handlen. en tidligere ejer havde simpelthen komstrueret et ophæng til motoren direkte bag på vangen. egentlig havde jeg tænkt mig at udstyre bænken med en frekvens omformer. og det er nok også det som vil være lettest at arbejde med i fremtiden. men skulle han ligge med en vertikalslæde der passer på en 6" Vesuv kunne jeg sagtens være int.

  hilsen teddy
teddy

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: konus i spindeldok
« Svar #7 Dato: April 16, 2017, 16:59:37 »
Hej teddy du kan tage nogle billeder så kan jeg se om der er en sådan aksel jeg kører til jylland først i maj så transporten kan klares ad denne vej mvh Per
Per Bærentzen mobil 20760753

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: konus i spindeldok
« Svar #8 Dato: April 16, 2017, 19:04:33 »
Hej Teddy du kan sende mig en sms med dit mobilnummer så kan jeg på tirsdag når jeg skal til min kamerat tage nogle billeder af maskinerne og sende dem til dig på mms , så kan du se om der er det du skal bruge mvh Per
Per Bærentzen mobil 20760753

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: konus i spindeldok
« Svar #9 Dato: April 17, 2017, 10:54:46 »
Der er en som hedder Steffen der bor i Odense, jeg har indtrykket af han har i bunkevis af Vesuv drejebænke og reservedele, samt en stor viden om Vesuv drejebænke.
Han sælger jævnligt div. Vesuv dele på Gul og Gratis https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/35913642-forklaede-vesuv
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: konus i spindeldok
« Svar #10 Dato: April 17, 2017, 13:24:39 »
    hej jens.

  jeg talte med steffen, kort efter at jeg havde købt bænken. men da havde han ikke den omtelte aksel. og derfor bestemte jeg mig for frekvens styring. det vil jo også gøre at jeg er fri for at skulle have motoren placeret på gulvet bag bænken, og alt det med remskift for at geare om.

 mvh. teddy   
teddy