Forfatter Emne: gennemgående hul i 1 tommer rør  (Læst 10743 gange)

HPH

  • Gæst
gennemgående hul i 1 tommer rør
« Dato: Maj 18, 2009, 14:53:45 »
Jeg har fået til opgave at bore et ø5 mm hul i gennem, et 1 tommer rør så det går helt igennem. Det skal sidde lige i center af røret altså hullet og de 2 huller skal være fuldstændig paraelle. Nu har jeg prøvet at bore det med bare at bore lige igennem men sådan et ø5 bor har det med at gi sig når først det igennem det første hul også får det fat det forkerte sted, som gør at det bliver skævt. Så vil jeg bare lige høre om i har nogle erfaringer med det? om jeg skal bore det fra begge sider, men hvordan skal jeg så mærk det op så det bliver præcist.

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2009, 17:54:27 »
Skal du lave et stk., flere stykker eller mange stykker?
Hvis der skal laves flere stykker vil jeg vil bruge en (evt. to) v-hak klods(er) samt lave et stop til enden af røret så jeg altid rammer det samme sted. D.v.s. et enkelt opstillingsværktøj. Hvis boret rammer midten og er ikke for langt bør det ikke bøje hvis ikke du begynder med fuld kraft.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2009, 19:09:32 »
Det mest nøjagtige er et boreværktøj med en v klods, og en borebøsning, men det har du jo ikke.

Hvis du har røret spændt fast i en maskinskruestik (som også er fastspændt) så kan du godt bore det fra en side.
Det kræver et skarpt korekt sleben bor, samt at når du skal bore det sidste hul, er ganske forsigtig og lader boret få tid til at centrere.

Hvis du vil bore fra hver sin side, så spænd røret fast på et plan, og afsæt center med en højde ridser, på begge sider.

Brug evt et pinolbor til at bore for med, bor så et 4,5 mm hul fra hver side, og afslut med at opbore til 5 mm fra en side.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2009, 20:01:16 »
Hvis du har mulighed for det, så bor det i en fræser opspændt i et delehoved, (brug først et pinolbor) så bliver det garanteret nøjagtigt.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2009, 22:01:52 »
At begynde med en pinolbor er bedst, men vil være meget mere tidskrævende end "bare" at begynde forsigtig. Hele fidusen er at stille op så der begyndes i midten af røret. En Ø5 mm bor bør ikke bøje medmindre der bruges for mange kræfter og midten ikke rammes.
Nummer 1 er en opspændingsværktøj og en borebøsning, men det er derfor antallet bliver relevante og grunden til spørgsmålet i mit første indlæg. Flere indledende oplysninger vil spare alles tid.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #5 Dato: Maj 18, 2009, 22:37:45 »
Sådan læser jeg spørgsmålet:

<Jeg har fået til opgave at bore et ø5 mm hul i gennem, et 1 tommer rør så det går helt igennem. Det skal sidde lige i center af røret altså hullet og de 2 huller skal være fuldstændig paraelle.>

Det tror jeg kun kan opfyldes med mit forslag.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #6 Dato: Maj 18, 2009, 22:48:03 »
Ja ET hul - men måske gennem 1.000.000 rør  ;D Må jeg låne dine (lyse)røde briller?  ;)
Frylund, hvis det SKAL være så pinlig nøjagtig som du antyder med din rød skrift, bør det være indlysende, at det kræver en gennemtænkt set-up. I en bare nogenlunde professional maskinværksted bør det ikke være et problem. Fra indlægget betragtet jeg det som et stykke "hjemmearbejde". Igen, de manglende oplysninger.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2009, 01:10:47 »
en alternativ løsning jeg ofte bruger er:

med bedste præcision indenfor 1/10
egentlig meget enkel

røret lægges ovenpå skruestikken (skruestikken er fastholdt på planet)-skruestikken har en hærdet stift i spænd.
røret klemmes ned mod skruestikkens rille med  klemmeværktøj
hullet bores med en stram pasning for en tilsvarende hærdet stift
denne isættes røret røret roteres 180 gr. og den isatte stift spændes
nu i skruestikken- helt præcist
i den langsgående retning stemmes røret enten mod stift eller præcist afskåret ende
mvh
Ulf

 

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2009, 08:30:32 »
Jeg går tilbage til den oprindelige opgave:

"Jeg har fået til opgave at bore et ø5 mm hul i gennem, et 1 tommer rør så det går helt igennem. Det skal sidde lige i center af røret altså hullet og de 2 huller skal være fuldstændig paraelle. Nu har jeg prøvet at bore det med bare at bore lige igennem men sådan et ø5 bor har det med at gi sig når først det igennem det første hul også får det fat det forkerte sted, som gør at det bliver skævt. Så vil jeg bare lige høre om i har nogle erfaringer med det? om jeg skal bore det fra begge sider, men hvordan skal jeg så mærk det op så det bliver præcist".

Jeg læser den som der skal bores et enket Ø5 mm hul vinkelret (ikke parallelt) gennem et 1 tomme rør. Et 1 tomme rør plejer at være ca. Ø33 mm (ikke 25,4 til orientering). Jeg læser også opgaven som et stykke hjemmearbejde der skal foretages med en almindelig søjle boremaskin da der ingen problemer bør være på en maskinværksted, medmindre der har aldrig været boret et hul i en rør tidligere.
Et Ø5 bor børe ikke "bøj" så nemt som der antydes, medmindre der bruges for mange krafter og/eller der startes ikke midt i røret.
Hvem ved, der kunnne være tale om et håndboremaskin!
Svaret kunne sikkert have været givet omgående med de rigtige, relevante oplysninger.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #9 Dato: Maj 19, 2009, 10:29:09 »
ja lidt flere oplysninger ville forenkle
men det er jo også en i hatten til en selv
når man spørger om tings løsning
 
jeg er ret sikker på at i andres løsninger er gode nok


men jeg vil lige tilføje en forenkling
(uden opmærkning)
til det jeg foreslog det kan jo bruges en anden gang

altså et gennemgående hul Ø5 ønskes vinkelret på 1 tomme rør
med god parallellitet

en hærdet stift Ø5 isættes borepatronen på søjleboremaskinen
skruestikken spændes om stiften
skruestikken fastgøres til planet
den hærdet stift Ø5 spændes nu i skruestikken

nu er furen i skruestikken præcist midt for boremaskinen
røret klemmes mod skruestikken , og mod et hold (fastlagt ved anvendelse af vinkel) for enden af røret
røret (dette kan fastlægges også ved vinkel
der bores Ø5 stift pasnings hul
stift Ø5 isættes hullet - røret roteres 180 gr.  stiften spændes i skruestikken
nu kan bores et hul Ø5 eller andet større hul
røret roteres igen 180 gr.
stiften som sidder i røret spændes i borepatronen, og centrerer derved røret
stiften udtages og
nu kan bores et hul Ø5 eller større
mvh
Ulf

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #10 Dato: Maj 19, 2009, 10:48:24 »
åh ja det er vist rent teknisk set
korrekt sprog at kalde de 2 huller:
koaksiale , liggende på linie
som Gordon nævner ikke ?

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #11 Dato: Maj 19, 2009, 14:16:52 »
Jeg orker ikke mere førend HPH giver flere oplysninger  ;)
Er det til "fusk" eller hvad?
Hvor mange emner drejer det sig om?

Gordon

  • Gæst
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #12 Dato: Maj 19, 2009, 14:22:09 »
Der er mange måder, at løse problemet. Løsningen kommer an på hvad der er af udstyr og antallet af emner.
Jeg håber ikke HPH er en af dem der stiller et spørgsmål og forsvinder i mørket  ::)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #13 Dato: Maj 19, 2009, 17:26:41 »
ja det er jo egentlig meget sjovt med så megen røre for så lidt
har mistanke om det er en lille erfaren spøg

iøvrigt :
så ville jeg nok foretrække Jens metode, med tilspidset bor boret fra en side
(vist også den traditionelle)
fordi den indvendige runding på røret ligger meget tæt på  spidsningsvinklen for boret vil boret nemt rende af (da der
ingen spids er at fange med) en tilspidsning klarer dette

iøvrigt et stykke  U- formet profil (lidt større end røret), opmærkes med højderidser
der bores herefter helt igennem blot fra en side
røret spændes i U- profilen og der bores fra begge sider
ved at vende U-profilen (vist en smedeløsning)som en lære
mvh
Ulf

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: gennemgående hul i 1 tommer rør
« Svar #14 Dato: Maj 19, 2009, 18:22:18 »
Ja der er faktisk en hel videnskab, at bore hul i et rør. ;D

Hvis det er et svejst rør, og der bores fra en side, så sørg for ikke at ramme den når hul nr "to" skal bores.
Husk altid at skille tingene ad.