Forfatter Emne: findes en løsning på fræsning af spor i en stigningsvinkel  (Læst 9251 gange)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: findes en løsning på fræsning af spor i en stigningsvinkel
« Svar #15 Dato: Maj 03, 2009, 09:54:47 »
Endnu en løsning ala det du nævnte ku være:
men igen en del forarbejde, men ret enkelt-

Håndstand:"hvis jeg har forstået det ret kunne du jo fræse et spor på tværs af cylinderen med en skivefræser, ca 45 grader",

et cylinderør afskæres med 2 snit skråt (25 grader)

når de 3 stumper rør skubbes sammen således at  den yderste
del er roteret 1/2 omgang
og det hele samles i længderetningen f. eks. omsluttet af en muffe
vil en rotering af den midterste del hvor på det emne rør for det ønskede spor skal fræses, følge den skrå afskæring af røret-
den midterste del skal så  ved en indvendig udskydelig aksel være  fastspændt i delehovedet
mvh
Ulf
så jov det skrå snit kan da bruges,

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: findes en løsning på fræsning af spor i en stigningsvinkel
« Svar #16 Dato: Maj 03, 2009, 19:34:19 »
Hej Ulf. Dejligt med en tilbagemelding, det gav dig da en ny mulighed, men det lyder meget spændende det du skal lave, så endnu en gang ville jeg gerne se en skitse, er ikke ingeniør men pensioneret smed/maskinarbejder/finmekaniker på 72 med flere jern i ilden,det sidste projekt blev i dag godkent af kunden, det er en cnc styret fræser til træarbejde. Noget skal tiden jo gå med.
Mvh.Jørgen.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: findes en løsning på fræsning af spor i en stigningsvinkel
« Svar #17 Dato: Maj 03, 2009, 22:30:25 »
Håndstad ..En skitse af det jeg lige laver er ikke muligt at fremlægge-  udv. arbejde- det nævnte spor er en mindste del heraf, og som du ved er der et utal af andre måder at justere noget på..
iøvrigt angående sporet, har jeg nu forsøgsvist udført det,
jeg valgte at anvende Jens metode, men lidt forenklet som følger:

fræserhåndtags skalaen blev udfoldet (200 mm) - (du ved lige som rør udfoldning)inddelt i 120 dele
svarende til 180 grader delehoved drejning (1/4 omg pr grad/streg)derved var det legende let at rotere begge håndtag samtidig, når jeg kun skulle se på lange og korte streger med prik mellemrum, og nynnede samtidig en høj tone ved lange streger og en lav tone ved korte streger,

godt gået at du også kan begå CNC styring
mvh
Ulf

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: findes en løsning på fræsning af spor i en stigningsvinkel
« Svar #18 Dato: Maj 03, 2009, 23:21:55 »
Hej Ulf. Tak for rep ly, så lykkedes det måske alligevel for dig? godt at høre. Ang. cnc så var det ikke det store problem at konstruere og tegne maskinen og derefter at lave den, men det var svært at fodre den med de rigtige data.
Mvh. Jørgen.