Forfatter Emne: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?  (Læst 4392 gange)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Dato: April 20, 2009, 23:39:48 »
Det fordi jeg nu efter at have udført et par gode udkast
straks hører fra kundens side at: det vil de få produceret i Kina- ja alt hvad de laver-
og min gode ven (mindre smedefirma) samme besked at det vil han sende til
(vist Thailand her) for produktion
her sagde jeg nej-
det er mig begyndt at blive imod at alt skal til Kina
ødelægger det ikke noget fagligt for os, lyst og evne holden kunnen ved lige- Kina er jo ikke som for bare 10 år siden længere, selv den mindste produktion kan jo udføres i Kina- jeg er blevet i tvivl om det er vejen frem
hvad mener I ??

Gordon

  • Gæst
Sv: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Svar #1 Dato: April 21, 2009, 20:51:39 »
Jeg køber kinesiske produkter og får nogle tinge lavet der. Det kinesiske marked er som alle andre - hvis man kun vil have billige varer er kvaliteten derefter.
Kineserne kan lave virkelig god kvalitet, men hvis man vil have god kvalitet skal man ikke bare fokusere på prisen. Det er altafgørende, at man kender det firma man handler med.
Kig på en næsten hvilken som helst Europæisk produkt og se hvor stumperne bliver lavet - inkl. B&O.
Sidste gang jeg var i Kina vil jeg have en gave med og viste han kunne lide kaffe, så jeg besluttet mig at købe kaffe og en kaffemaskin. Af alle de anerkendte mærker kun jeg kun finde en som ikke var lavet i Kina - den var lavet i Frankrig. Jeg er ikke vildt med Frankrig eller Franskmænd men købte alligvel.
Kina er Mercedes største marked for personbiler - tænk lidt over det  ;)

Hvis nogen har spørgsmål bare skyde!


Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Svar #2 Dato: April 21, 2009, 22:10:30 »
Jeg har indtryk af at de firmaer der flyttede produktion til Kina og især østeuropa for år tilbage, nu begynder at se sig om efter andre og billigere lande til deres produktion. I mine øjne er det noget forbandet svineri, da de så halshugger folk bogstaveligt talt, da folk jo har investeret på baggrund af fast arbejde mm. hvor så deres eksistensgrundlag pludseligt forsvinder. Dette gælder om så det er Polen, Danmark eller Kina.

Herhjemme skal vi dog nok satse på overlegen teknologi, såsom i vindmøllebranchen, for at overleve fremtidens arbejdsmarked.

Gordon

  • Gæst
Sv: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Svar #3 Dato: April 21, 2009, 22:54:10 »
Dr. Metallic,
Netop! Disse firmaer, som skifter ustanselige til de billigeste lande, kigger kun efter at tjene så meget som muligt så hurtig som muligt. Kvalitet kommer i sidste række.
Hvis vestlige varer er gode skal kineserne nok købe - og det er en kæmpe marked.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Svar #4 Dato: April 21, 2009, 23:31:31 »
Os forbruger, bære jo også en stor del, af skylden for at meget laves i lande, med en usel betaling til arbejderne, og i lande med et lavt syn på menneskerettighederne.

Hvis vi ikke altid fokuserede på, at alting skulle være så billigt som muligt, var det ikke gået så vidt, med autsorsning af produktionen.

Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: er vejen- at alt producertbart skal til Kina ?
« Svar #5 Dato: April 22, 2009, 09:11:32 »
Jens,
Og der har vi det igen. Tro ikke på alt det du læser og hører.
Ja, Kina har måske problemer med menneskerettigheder (som vi kender dem), men når politikere og politi i Danmark ikke kan styre nogle få fanatikere på Nørrebro (for ej at forglemme de autonome og fodbold ballademagere), hvordan skulle Kina holde styre på 1,3 milliarder mennesker uden problemer? Selvfølgelig findes mange fattige i et land så stor som Kina, men jeg har været i både USA og Kina og der findes fattige i begge lande.
Det man skulle fokusere mere på er det fremskridt som der er. Kineserne bliver rigere!
Nævn mig et land i verden som er så perfekte, at det ikke kan blive bedre?
Outsourcing er ikke nødvendigvis af det onde, det kommer an på motivationen bag.
Der bliver milliarder sendt til Afrika, men jeg har endnu hørt om et Afrikansk land som er blevet rigere.
Hvis outsourcing blev som et hjælp til udvikling i stedet for "bare" at sende penge meget vil hurtigere forbedres.
Se hvordan Thailand taklede tsunamien sammenlignet med de andre lande som blev ramt. Jeg har lige været i Thailand og der er nu advarselsskilte alle vejene ved kysten og afmærkede flugtruter.