Forfatter Emne: Koldsav eller båndsav?  (Læst 9862 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Koldsav eller båndsav?
« Dato: September 19, 2014, 15:55:22 »
Hmm! Jeg overplastrer jo sådan set forum med dumme begynder spørgsmål ??? Jeg håber sgu da at der også er andre amatører, der læser herinde og får lidt fornøjelse af svarene.

Nå men jeg har sådan en Makita afkorter til store skæreskiver. Den er da sådan set OK, men den er grov og unøjagtig og gløder nemt emnet op.
Brugte koldsave og  båndsave kan købes til meget små penge. Vil sådan en være bedre, og hvilken type laver det pæneste/mest nøjagtige arbejde, hvis man forudsætter, at der køling/smøring på begge?

Edit: Jeg ved godt at en koldsav er langsom. Det gør mig ikke så meget.
« Senest Redigeret: September 19, 2014, 15:57:29 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #1 Dato: September 19, 2014, 16:58:51 »
Tjae, jeg ville nok ikke vælge koldsaven, jeg har selv en "pålægsmaskine", rundsav, kapsav eller hva den nu hedder, jeg købte den egentlig kun fordi den var billig, med den fylder ikke alverden, og den rækker faktisk til det meste, så indkøbet af en båndsav er sat på standby indtil videre.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #2 Dato: September 19, 2014, 21:59:14 »
Tommy Du skal købe en bånd sav. Den kan også bruges til tynde rør. Hvis du saver tynde rør med en koldsav så rykker du alle tænder af klingen, jeg har selv haft bekke dele og nu har jeg en båndsav den er med hydraulik og den er bare god
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #3 Dato: September 19, 2014, 23:03:09 »
Tommy Du skal købe en bånd sav. Den kan også bruges til tynde rør. Hvis du saver tynde rør med en koldsav så rykker du alle tænder af klingen, jeg har selv haft bekke dele og nu har jeg en båndsav den er med hydraulik og den er bare god
Hans

Hans, når du siger med hydraulik, så mener du, at man løsner en lille ventil, for at få klingen til at trykke på emnet?  Eller hvad?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #4 Dato: September 20, 2014, 01:12:02 »
Ja og med den ventil kan jeg lave et trinløs tryk, Jeg troe at jeg kan save en øldåse over, men har ikke prøvet
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #5 Dato: September 20, 2014, 09:44:52 »
Jamen det er jo nok det bedste, jeg synes bare der er så meget, der skal være justeret rigtigt på sådan en.
Saver den pænt og rimeligt præcist?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #6 Dato: September 20, 2014, 12:57:23 »
Alt afhænger at den person som bruger den, og sådan er det med alle maskiner
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #7 Dato: September 20, 2014, 13:05:09 »
Det var et rigtig godt svar. :D :D :D

OK - Jeg må nok ud at kikke på sådan én. Tak skal du have.

PS. Husk nu at tømme øldåsen først, hvis du laver forsøget. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

cgj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 65
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #8 Dato: September 20, 2014, 13:14:37 »
Hej Tommy.
Jeg vil også anbefale en båndsav, idet den er fantastisk at arbejde med.
Jeg har en Carif som er hurtig og præcis.
Før denne havde jeg en model med manuel tilspænding - vi blev aldrig venner  :-[
Med venlig hilsen
cgj

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #9 Dato: September 20, 2014, 19:14:00 »
Hej Tommy.
Jeg vil også anbefale en båndsav, idet den er fantastisk at arbejde med.
Jeg har en Carif som er hurtig og præcis.
Før denne havde jeg en model med manuel tilspænding - vi blev aldrig venner  :-[
Med venlig hilsen
cgj
Pyh! Det var også en voldsom fætter (Læs: over budgettet til mit brug ;)) Selv om det må være lækkert med en ordentlig skala til smigskæring.

Virker tilspændingen ikke på samme måde som på Hanses - altså ved at løsne /spænde en ventil, eller er det  det, du kalder manuel?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #10 Dato: September 20, 2014, 21:06:44 »
Der er nu ikke noget i vejen med manuel tilspænding på en båndsav, det er som med fræsning og drejning man skal holde sig til den korrekte skærehastighed/tilspændings kombination.  ;D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #11 Dato: September 20, 2014, 21:34:18 »
Slet ingen tvivl om at en god båndsav, er er et rigtig godt valg.
Men en rundsav, af "pålægsmaskine typen" er nu også ganske fortrinlig, og ofte fylder de ikke så meget.

Jeg har en oldgammel koldsav, langsom og ikke velegnet til tyndvæggede materialer.
Den kostede næsten ingenting, kan tage store emner, jeg har en pæn stak klinger, som jeg fik til en rigtig favorabel pris.


Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #12 Dato: September 20, 2014, 23:40:45 »
hej.
Jeg har en Kasto PSB 210 U og denne koldsav har hydr. indstilling for sav af tynd væggede rør, med  grovtandet klinge monteret, og det virker fint, dog skal siges at når der tales om tyndvæggede rør, i denne Kastos regi, er det ikke tyndere end ca 2-3mm...
Har tit haft tyndvæggede RS rør i., Feks 30-30-1,25 og kan godt lade sig gøre, men der skal finjusteres nøje, elllers trækker den hårdt i væggen, med risiko for at der ryger tænder...
Mht til tænder: Koldsaven bruger tænderne hvor emnet er, dvs. slid på få tænder, hvorimod båndsaven bruger alle tænderne...Klar fordel...
Jeg er glad for koldsaven, men bruger dagligt oss båndsave og disse er, som bekendt markant hurtigere, og savtrykket justeres fint mens der saves og grader er nemme at sætte...
og en båndsav med manuelt tryk er oss fint, hvis man vil stå ved saven når den saver...
Ved ikke om der findes gode, mindre båndsave, men hvis, ville det være en god ting at have i hjemme værkstedet...
Men en kombi. med en koldsav til det svære gods og en "pålægsmaskine" eller skæreskive, til det tyndere vil nok kunne klare det meste tilfredstillende...
Mvh David



Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #13 Dato: September 21, 2014, 00:19:03 »
Der findes nogen helt små båndsave som VVS smeden har med på bugge pladsen. De er ikke stører end en mand kan bære den, Sådan hvis man lige skal snitte et stykke af et ½ tom rør men de kan så ikke andet. Ingen køling og kun en hastighed
Tror at de koster end 3-4 000
Hans

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Koldsav eller båndsav?
« Svar #14 Dato: September 21, 2014, 01:04:16 »
Hej Hans. Det er ikke rigtigt de kan meget mere,jeg har en lille båndsav som den du nævner den har 3 hastigheder og saver uden problemer Ø 80 mm stål,messing eller alu.den findes også i en udgave hvor den kan vippes til lodret så man kan save plader. Jeg købte min brugt for 900.00.

Mvh Jørgen.