Forfatter Emne: Universalplatte?  (Læst 13302 gange)

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #15 Dato: September 11, 2014, 19:17:20 »
55 gr. kopiplatter DCMT er bare ikke videre robuste -
en 80 gr. CCMT ka' side OG plandreje med samme skær og holder - -

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #16 Dato: September 11, 2014, 19:30:24 »
Jeg synes ikke der er de store problemer med holdbarheden, men nu har jeg også andre typer platter hvis det kniber.
Til planing og udvendig bearbejdning bruger jeg CNMG, hvis det er brudt spån, eller andre vanskelige emner. som er en meget robuste plattetyper.


Men CCMT er da en rigtig fin platte, som jeg har drejet en del med, på mit tidligere arbejde.
Synes bare ikke den dur som eneste sidestål, da den fylder for meget, hvis man bruger pinol.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #17 Dato: September 12, 2014, 01:33:33 »
Nu må I jo for det første ikke komme op at skændes, bare fordi jeg stiller dumme spørgsmål. ;)

For det andet, så var det jo lige sådan noget, jeg mente med mit første spørgsmål om en universalplatte, og også da jeg spurgte, om CCMT var mindre universal end DCMT, fordi der altid er to sidestål til hver side, i de sæt hvor den bruges.

Jeg må vist bare lære, at der ikke er så meget der er nemt og ligetil, når man begynder at interessere sig for det her. Der er ikke så mange steder, hvor man lige kan hoppe over hvor gærdet er lavest.
Det bliver det da heldigvis ikke mindre spændende af – men måske lidt dyrere. :D

Tak for svarene

Mvh. Tommy
« Senest Redigeret: September 12, 2014, 01:50:39 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #18 Dato: September 12, 2014, 08:40:21 »
Vi snakker heller ikke "eneste sidestål"  - vi snakker " mest anvendelige alt mulig drejestål" for en glad begynder - lad os ikke forvirre ham med for mange nuancer

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #19 Dato: September 12, 2014, 13:27:47 »
Nej selvfølgelig ikke, men han skulle jo gerne ende ud i noget anvendeligt.
Men nu har han jo hørt for og imod, så må han jo selv vælge ;D

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #20 Dato: September 13, 2014, 04:30:31 »
Jeg er da i hvert fald blevet væsentlig klogere, og er blevet bekræftet i at "superplatten der kan alt" nok ikke findes.

Men for Dælen altså, jo mere man roder, jo flere problemer dukker der op.
Det viste bille er bare et tilfældigt et fra RGD hvor man kan se hele benævnelsen.
Det er en holder med 16x16 skaft til en CNMG platte med 9 mm skærekant.

MEN som på så mange holdere sidder platten på et "hoved" som er større end skaftet. Hvordan finder man ud af, hvor højt over "bunden" skærekanten/spidsen befinder sig?

For der første er der "hovedet". For det andet er der flere plattetykkelser. for det tredje er nogle holdere med underlægsplatter.

Hvis jeg skal bruge stålholdere, skal højden helst være 16 mm eller der under. Eller skal jeg alligevel til at fræse af skaftet. >:(

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #21 Dato: September 13, 2014, 07:31:55 »
Platten sidder stadig væk 16 mm over, det er fordi det er en negativ platte, der dykker ned med spidsen.

Jeg kunne sagtens nøjes med DCMT platterne på min Boxford, faktisk bruger næsten kun dem.

Til små drejebænke, eller hvis man tager små spåndybder, er der ingen problemer med holdbarheden, bare plattelejet/underplatte er i orden.


Som du kan se kan det gå helt ind mod pinolen...

« Senest Redigeret: September 13, 2014, 08:02:16 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #22 Dato: September 13, 2014, 08:13:20 »
ja, højden måles i alle tilfælde på skærspidsen - MEN den holder du viser er ikke noget du har lyst
til at bruge - negative holdere giver godt nok dobbelt så mange skær pr. platte men prisen
er at de som regel skærer af helvede til - robuste, ja - men kun førstevalg hvis dit udgangsmateriale
er flammeskårne flanger eller russisk C.60 emnerør ( hvorfor kom jeg mon i tanke om lige det ? :D)
hold dig til positive holdere & platter - DCMT eller CCMT - tykkelsen er normalt altid den samme inden for "familien"
det fremgår altid som en del af skærkoden  f. eks 09T304 er de (afrundede) betegnelser for en platte med 9 mm skærlængde
og 3mm tykkelse og .4 næseradius
du skal ikke bekymre dig om underlagsplatter, nogle fabrikater bruger dem - andre ikke - bare rolig, du opdager det hvis den mangler.
« Senest Redigeret: September 13, 2014, 13:19:00 af Bjørn H »

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #23 Dato: September 13, 2014, 08:21:09 »
God illustration af fordelen ved 55gr. kopiholdere Jens,  :D må jeg se et af plandrejning i samme stilling?

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #24 Dato: September 14, 2014, 09:05:55 »
Platten (billedet) var også bare valgt, fordi det illustrerede spørgsmålet.

Jeg har nogenlunde styr på skær koden - når jeg tjekker hver gang ;D.
Men ved de fleste stål står der kun de første 4 bogstaver på den platte de er beregnet til, så jeg troede sgu lige at "junglen" var ved at vokse sig endnu tættere - Pyh ha!  ;)

Lidt klogere og meget roligere nu - Tak for det!

Og så tør jeg jo næsten ikke spørge - hvorfor laver man ikke bare sine platteholdere selv? UHA hvor ser det altså nemt ud.
Materialet er jo ikke hårdere end man kan fræse i det - eller i hvert fald i skaftet  ::) ::) ::) ::)

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #25 Dato: September 14, 2014, 11:43:36 »
God illustration af fordelen ved 55gr. kopiholdere Jens,  :D må jeg se et af plandrejning i samme stilling?

Så længe det er små spåner kan du fint plandreje med den opstilling, køre du næseradius 0.8 mm kan du snildt tage 0.5 mm spån. ;D

Men eller er et sidestål til modsatte side, jo en oplagt mulighed...


Man kan godt selv lave sine stålholdere, men det kræver stor nøjagtighed, for at man får fornøjelse ud at det.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #26 Dato: September 14, 2014, 12:04:14 »

Man kan godt selv lave sine stålholdere, men det kræver stor nøjagtighed, for at man får fornøjelse ud at det.

He he! Sådan set kendte jeg jo nok godt svaret, og bare rolig - jeg skal nok nære mig foreløbig.
Ellers skal jeg jo bare til at spørge jer, hvorfor det ikke dur :D

Tak for råd, vejledning OG tålmodighed begge to. ;)

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #27 Dato: September 14, 2014, 12:18:59 »

Man kan godt selv lave sine stålholdere, men det kræver stor nøjagtighed, for at man får fornøjelse ud at det.

He he! Sådan set kendte jeg jo nok godt svaret, og bare rolig - jeg skal nok nære mig foreløbig.
Ellers skal jeg jo bare til at spørge jer, hvorfor det ikke dur :D

Tak for råd, vejledning OG tålmodighed begge to. ;)



 

Mvh. Tommy


For det første skal platten sidde urokkeligt fast, og "ligge" på et helt plant underlag, og skruen skal trække platten ind på plads.
Positive platter som vi snakker om her, har jo frigangsvinkel, så den skal også passe, så du kan ikke bare fræse ud med en endefræser, men skal have drejet vertikalhovedet, så du kan lave de rigtige grader.

Men det er da bare at komme i gang, og få det prøvet af.
« Senest Redigeret: September 14, 2014, 19:57:29 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Universalplatte?
« Svar #28 Dato: September 15, 2014, 08:30:01 »
Som er blevet "Sr. member" herinde, ved at stille "newbie" spørgsmål.
Til lykke med det. Men husk nu, at man ikke bliver Full Member ved at drikke øl. ;)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #29 Dato: September 15, 2014, 09:14:48 »
Som er blevet "Sr. member" herinde, ved at stille "newbie" spørgsmål.
Til lykke med det. Men husk nu, at man ikke bliver Full Member ved at drikke øl. ;)
Der er da ellers mange måder at arbejde sig op gennem et hieraki ;D
Det var nu mest en advarsel til andre, om ikke at sætte forventningerne for højt. Et er jo at stille en masse spørgsmål - noget helt andet at forstå svarene ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.