Forfatter Emne: Fejl strøm  (Læst 7654 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Fejl strøm
« Dato: April 16, 2013, 17:37:50 »
Jeg kan godt komme med en lang forklaring om hvad det skal bruges til, men det kan komme senner.
Sagen er at en lille kontrol lampe / pære skal lyse når den får 220 V Men når jeg tager stræmmen så lyser den stadig men kun ganske svagt, hvis jeg måler så er der en svag overgang i kontagten på 8 v og det er nok til at få den til at lyse lidt, så vil jeg spørge i kloge folk om man ikke kan indskyde en form af modstend som kan tage denne fejl strøn
Hans

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Fejl strøm
« Svar #1 Dato: April 16, 2013, 18:47:02 »
Jo,  det kan man godt,  hvilken effekt er pæren på? Du skal finde en ohmsk modstand det er stor nok til at lave et spændingsfald på 8 volt...
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Fejl strøm
« Svar #2 Dato: April 16, 2013, 20:24:21 »
Helt så simpelt er det ikke Theis........ strømmen gennem pæren er propertionel (næsten) med spændingen, så det nytter ikke at sætte en modstand i serie, det er sandsynligvis ikke en pære, men en glimlampe......de vil gerne flimre lidt.........en modstand paralelt med "pæren" løser dette   ½watt 120-150 kiloohm løser problemet.

Mvh Bjørg Rye

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fejl strøm
« Svar #3 Dato: April 17, 2013, 10:18:14 »
Tak for svar, jeg gjore som Bjørg Rye og nu er problemet løst. En gammel radio forhandler som jeg kender havde lige en sådan lille blå modstsand og så var problemet løst, men tak
Hans