Forfatter Emne: Ny tværslæde  (Læst 14343 gange)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #15 Dato: Juni 17, 2011, 23:12:31 »
Istedet for alle de forkromede løsninger, har du så overvejet at renovere T-sporene? Hvis det var mig, så havde jeg gnavet de gamle T-spor af og fræst en plade med sporene i og boltet den fast fra bagsiden eventuelt med et par styretappe. Der er ikke umiddelbart noget der taler for at det ikke kan holde og være stabilt - Tværtimod.
 
Hvis du kan knokle sådanne spor i stykker, så er det altså overdrevet brug af vold eller også er det virkeligt ringe matriale den er lavet i. Jeg har et par T-spor på tværslæden på min Meuser og de er stadigt friske 50 år efter.
« Senest Redigeret: Juni 17, 2011, 23:16:04 af Dr. Metallic »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #16 Dato: Juni 18, 2011, 19:09:57 »
Istedet for alle de forkromede løsninger, har du så overvejet at renovere T-sporene? Hvis det var mig, så havde jeg gnavet de gamle T-spor af og fræst en plade med sporene i og boltet den fast fra bagsiden eventuelt med et par styretappe. Der er ikke umiddelbart noget der taler for at det ikke kan holde og være stabilt - Tværtimod.
Her et par billeder.
Det ene viser slæden monteret omvendt. Skaden er altså sket væk fra patronen ved at hele fortsætteren er blevet vredet nedad. Den blå streg er min optegning af en revne på indersiden af sporet.
Om det nu skyldes uvidenhed, voldelig adfærd, spinkel konstruktion, dårligt gods eller en kombination af det hele skal jeg lade være usagt - jeg vil egentlig hellere finde en løsning.

På det andet billede har jeg forsøgt at sætte lidt mål på.

Hvis jeg forstår dig ret, ville du erstatte hele venstre side af slæden med en klods med et T-spor i. Der er ikke mange mm fra nederste hjørne af T-sporet ind til svalehalen, så både klodsen og slæden ville blive meget tynde på det sted. (Jeg kan ikke øge afstanden mellem T-sporene uden at skulle lave en ny fortsætter).
Alternativt kunne jeg måske fræse toppen af T-sporet (de 4.7 mm).
Indersiden kunne så få en 15 mm bred liste skruet fast, mens der til ydersiden kunne laves et L formet stykke, som kunne skrues fast fra siden og til dels fra toppen (i den 8.6 mm brede, delvist ødelagte side) Hele slæden ville vokse lidt i bredden, og den ville ligne en maskine fra Storm P's opfinderværksted, men det kunne jeg nok leve med.
Hele trykket på skæret vil komme til at trække opad i de to lister, kan man forvente at nogle skruer vil kunne holde til det?

Der så også lige det problem, at går det galt skal jeg vente X måneder på en ny slæde, det undgår jeg ved selv at forsøge at lave en kopi først. Jeg får også mulighed for at lave T-sporet lidt tykkere i toppen (H: 4.7 -> H:6.0 ) og lavere i bunden (H: 8.2 -> H: 6.9) , så det bedre kan tåle min voldelige adfærd.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny tværslæde
« Svar #17 Dato: Juni 18, 2011, 19:30:38 »
Du kunne lave en lang t-spors møtring, på længde med hele slæden, så vil det stabilisere det, især hvis den sidder stramt til.

Men jeg forstår da udmærket, du gerne vil lave en helt ny slæde...
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #18 Dato: Juni 18, 2011, 20:17:39 »
Jeg har levet nogle 70mm lange stænger med 10mm gevind af (gen-)hærdet fjederstål. De holder sig fint lige, og fordeler trykket mere jævnt.
Mit første forsøg var lavet af alm fleajern, med de bøjede op på midten, og så hjælper det jo ikke meget at de er lange.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #19 Dato: Juni 18, 2011, 20:29:05 »
Ku det være muligt at dreje hele tværslæden 180 grader, omrokere huller og bare lade skaden være der.
Mvh F...

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #20 Dato: Juni 18, 2011, 21:40:08 »
Ku det være muligt at dreje hele tværslæden 180 grader, omrokere huller og bare lade skaden være der.
Mvh F...
Det er det, jeg allerede har gjort.
Men eftersom jeg ikke er sikker på hvad der ødelagde den i første omgang, så lever den lidt på lånt tid.

STANKO

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #21 Dato: Juni 18, 2011, 22:31:23 »
Har du købt bænken som ny ??
hvor gammel er den , ? er der stadig garanti

det der burde ikke ske af sig selv  ???

har du spændt nogle skruer der var for lange,,dvs at hvad de end skulle holde fast var løs , men skruen trykkede ned mod bunden og løftede /brækkede T sporet


skete det bare lige pludselig ??
 

Palle

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #22 Dato: Juni 18, 2011, 23:05:03 »
Jeg har set flere kinøjsere, der revnede de mærkeligste steder, det er ikke de bedste støbninger.
Nu kan jeg ikke på billederne se, hvordan forsætteren bliver spændt sammen med tværslæden, men det er forhåbentlig 2 plane flader, som bliver spændt sammen med 2 bolte? Og selvom fladerne ser ud til at være planslebne, så kan de sagtens blive skæve selv efter at maskinen er ekspederet mod Europa.

Der er sikkert mange der ikke tror det, men i Europa støber man delene og smider dem udendørs i et par år, så de har mistet spændingerne ved hjælp af frost og varme.
Det tvivler jeg på sker i Kina.
Når tiden er inde, så bearbejder man delene, og kasserer det der ikke klarede turen.

Det nederste billede er noget uskarpt, men er der radius foroven i T-sporet?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #23 Dato: Juni 19, 2011, 00:20:17 »
Det nederste billede er noget uskarpt, men er der radius foroven i T-sporet?
Der er en affasning både på over og undersiden af den kant, der dannet T-sporet.

STANKO

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #24 Dato: Juni 19, 2011, 02:30:35 »
jeg tror han mener ude i hjørnet af sporet

du har underste hjørner
øverste hjørner

så er der kanterne  på slidsenover og underside

Men noget helt andet ,på billedet , er det forsætterslæden man ser
der er meget luft imellem den og den del med T sporet

hvis undersiden ikke er plan (og det ser ikke sådan ud) så kan T møtrikken trække /knække sporet opad , hvis der kommer for meget træk på

og du siger det sket på siden væk fra kloen

mit gæt er at der er luft imellem bordet og holder , når stålet så trykkes ned af skære kræfterne , så prøver kræfterne at løfte bagsiden , lige der hvor det så knækkede , det har stået i spænd

hvor bænken købt fra ny af ?

 

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #25 Dato: Juni 19, 2011, 03:24:32 »
Har du købt bænken som ny ??
Ja
Citér
hvor gammel er den , ? er der stadig garanti
Over et år, og nej. Det er nu nok også mere forkert brug end fabrikationsfejl, der er tale om.
Citér
det der burde ikke ske af sig selv  ???
Jeg er bange for, at jeg hjalp med.
Citér
har du spændt nogle skruer der var for lange,,dvs at hvad de end skulle holde fast var løs , men skruen trykkede ned mod bunden og løftede /brækkede T sporet
Der sat to bolte med hovedet nedat. Hovederne var runde, med de to sider slebet af, så de passede i bredden.
Da gevindet gik i stykker på den ene, skiftede jeg dem ud med stålbolte, de passede i bredden, man var ikke det ekstra stykke i længden (første fejl)
Citér
skete det bare lige pludselig ??
Der var nok mere tale om, at jeg opdagede det lieg pludseligt. Det er mig, der med fingrene har brækket stykket helt af, men det er klart, at der ingenting skulle til da først sporet var revnet, før det gik så meget løs, så fortsætterslæden ikke kun spændes.
Nu har jeg som tidligere nævnt to aflange, hærdede plader og bolte, der vender nedad. Boltene kan ikke nå bunden når de spændes.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #26 Dato: Juni 19, 2011, 03:48:18 »
mit gæt er at der er luft imellem bordet og holder , når stålet så trykkes ned af skære kræfterne , så prøver kræfterne at løfte bagsiden , lige der hvor det så knækkede , det har stået i spænd
Det har du helt ret i.
Billedet her viser måske bedre, hvordan tingene hænger sammen.
Skalaen i højre side af billedet er på en rund skive, som forsætterslæden sidder fast på.
Klodsen omkring skalaen er den sokkel, som spændes fast mod tværslæden.
Der er luft i begge sider.
Måske burde jeg altid spænde den helt til i venstre side (nærmest kloen), og derefter i den højre side?
Det er også muligt, at der er kommet snavs ind oven på skiven, så soklen ikke kommer langt nok ned.
Citér
hvor bænken købt fra ny af ?
AJ.
Jeg tror nu mere på mig selv som skurken :o

STANKO

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #27 Dato: Juni 19, 2011, 11:47:14 »
OHHHkaayyy
nu tror jeg at jeg kan se hvordan det hænger sammen

drejeskiven med skalaen står blot på bordet

så er der en del der går henover denne skive
denne del spændes så ned mod bordet , og presser skiven fast mod bordet

dvs at delen aldrig ville skulle røre bordet , der skal være luft

men det åbner muligheden for at overspænde boltene =trække Tsporet op/knække det

du skal aldrig spænde en side af gangen , her er man nød til at kryds spænde

drejeskiven skal jo stå fladt på bordet

skal lige høre , , de bolte der går ned i Tsporet ,, er det dem du løsner for at kunne dreje fortsætterslæden i grader ,, eller er der andre bolte igen

hvis det sidste , så skyldes dit problem at undersiden ikke var plan=fabrikations fejl

har flere billeder

men mener nu stadig at du bør spørge sælgeren om det er noget han vil hjælpe med , det burde ikke ske , med mindre du har spændt HELT vildt hårdt

har en makker der købte en presse hos ham , der var ogå et problem , men de fandt ud af noget


hvis bare du ved at der kommen en ny , og du selv vil montere den , så burde i kunne finde ud af noget





ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #28 Dato: Juni 19, 2011, 13:01:19 »
skal lige høre , , de bolte der går ned i Tsporet ,, er det dem du løsner for at kunne dreje fortsætterslæden i grader ,, eller er der andre bolte igen
Der er kun de to bolte.
Jeg er blevet mere forsigtig med at spænde dem - men hvis bænken hugger i, er der jo ikke nogen forsigtighed over den øvelse.
Det tip du gav mig da vi mødtes om at vende et 60° stål på hovedet, forsætteren skråt den anden vej, og så skære et gevind fra venstre mod højre i bakgear, øver jeg mig stadig på. Det vil jo også gøre, at stålet - hvis trykket bliver for hårdt - vil blive presset ud af emnet i stedet for at hugge i.
Max gav mig et tilsvarende tip ang. brug af stikkestålet.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Ny tværslæde
« Svar #29 Dato: Juni 19, 2011, 14:02:59 »
Min lille kineser er magen til din, da jeg så at der kun var to M6 boldte til at holde fortsætterslæden borede jeg to huller mere, og fremsrillede to lange T-spors møtrikker som hver blev forsynet med 2 stk M6 huller.
De krydspændes naturligvis med moderat kraft.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!