Forfatter Emne: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616  (Læst 8608 gange)

Fridolin

  • Gæst
Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Dato: Januar 20, 2011, 21:52:21 »
Hej.
Jeg står og skal have mig en drejebænk, og har kig på en Stanko 1A616 fra ca 73.
Med bænken er der kun en rulle pinol, der er konisk og glat i enden/ og uden "holde tap" og det er så her min tvivl kommer ind.
Er konus'en i pinolrøret, på sådan en Stanko, en Morse konus eller er det en anden type?
Ville jo helst ende op med en maskine, hvor div. bor mm. med MK, passer på.
Og er der iøvrigt nogen der ved om den kører ok med 16A som forsikring?
Og er det en maskine der er kendt for godt eller dårligt?
Håber på lidt hjælp da jeg er ny i det med drejebænk, og vil gerne godt i gang.
Mvh og tak
Fridoln


 

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2011, 22:10:49 »
Der er normalt ikke holdetap på rullepinoler.

Og mon ikke den Stanko er med en almindelig MK4 eller MK3 i pinoldokken.

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2011, 01:36:19 »
Der er næsten aldrig et "uddriverøre" på en pinol, det er noget man bruger på søjleboremaskiner.
Pinoldokken har næsten altid indbygget uddriver, prøv at smække konussen i dokken, når den er drejet
et par cm. ud fra bunden. Prøv dernæst at dreje pinolen i bund, så burde konussen blive trukket fri.

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #3 Dato: Januar 21, 2011, 01:43:11 »
Hvad står der iøvrigt på motorskiltet?
Jeg tænker på det der med 16A sikringer.
Jeg kører fint på 16A med en 3,7kW motor, men der er en øvre grænse.
Og hvis du overskrider den, så kan du koble motoren i stjerne.
Derved mister du en masse effekt, men den kan køre.

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #4 Dato: Januar 21, 2011, 01:56:47 »
Nu har jeg efterhånden læst dit indlæg fra ende til anden, og hvis maskinen ellers ikke er slidt op eller mishandlet, så er det et godt køb, hvis prisen er rigtig.
Du må nok finde dig i kommentarer om "kommunistslæde" og lign. men det er gedigent håndværk.

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #5 Dato: Januar 21, 2011, 02:23:35 »
Og så må jeg lige advare dig, en drejebænk er langt farligere end rundsave og kædesave.
Hvis du laver noget forkert, så havner du på kirkegården.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #6 Dato: Januar 21, 2011, 03:40:54 »
...
Og hvis du overskrider den, så kan du koble motoren i stjerne.
Derved mister du en masse effekt, men den kan køre.
Man kan jo også sætte en stjerne/trekant afbryder på. På den måde kan man starte i stjerne for så, når motoren er oppe i omdrejninger, at skifte til trekant.
Det er startstrømmen, der er problemet - den er en del større end driftstrømmen.

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #7 Dato: Januar 21, 2011, 05:52:47 »
Men hvis den allerede har stjerne/trekant, og sikringerne ryger, så kan man nøjes med stjernen.!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #8 Dato: Januar 21, 2011, 07:00:00 »
Som jeg lige husker det, yder motoren kun 1/3 af sin effekt, når der køres i stjerne.
Men det vil vel også være tilstrækkeligt til hobby brug, hvis det en pæn stor motor.
En softstarter, eller endnu bedre en frekvensomformer, kan lave den blødeste start. Så skulle man kunne starte en 5,5 kw motor op, på 16 ampere sikringer.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

klaus

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #9 Dato: Januar 21, 2011, 07:10:25 »
Jeg har selv haft en stanko 1A616, dejlig og meget stabil maskine
og så har den 1900 omd. på spindlen i modsætning til mange
ældre maskiner.dette er godt når man køre med platter og ønsker en
rimelig skærehastighed
Det eneste er at motoren er bygget ud på bagsiden og fylder en hel del.
det problem løste jeg ved at bygge en 4 kW motor ind under maskinen.
Det løser også det evt. problem med sikringen. Jeg kunne starte den på en 16 A sikring
med en direkte kontakt,uden det originale russiske el system, som kan være lidt ustabilt.

Jeg har også et hurtigt skifte til sådan en maskine hvis du er interesseret.
En maskine i fin stand ligger prismæssigt på 12.000 kr.
  

Mvh.  Klaus




STANKO

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #10 Dato: Januar 21, 2011, 10:59:26 »
Konusen i dokken er MK 4
et eller andet sted her på forummet har jeg lagt en pdf fil  med den originale forbrugervildledning der følger med en stanko .. på engelsk vel og mærke  ;D

jeg har bygget motoren ind under spån bakken , så bænken kan stå tættere på en væg

hvis den er i orden er den LAAAANNGT bedre  end  en ny kineser


den er fast i det hele , du SKAL bare sørge for at den er rettet ordentligt op og i vater

de har det med at drille lidt med motor bremsen , det gav mig grå hår ,, men fik det i orden

STANKO

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #11 Dato: Januar 21, 2011, 11:09:37 »
Glemte
ja pinolen er glat i enden

men der er(på nogle) et skruehul til justering af lejerne

Hvor i landet er du , og hvor er bænken ??

har du styr på transport

den vejer 1500 kilo  :o
i pdf filen står der hvordan man bedst løfter den

løftgestrop ned igennem vangerne lidt foran centrepatronen ,og en bjkælke på tværs neden under, slæde og dok helt til højre OG LÅST  :D

hvis du afmonterer motoren og håndtag , er den ikke bredere en den kan komme igennem en normal dør ,

Palle

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #12 Dato: Januar 21, 2011, 11:57:12 »
Og nåh ja, øh kan gulvet bære? Følger der sko med, den kan ikke bare stå på betonen.
Og dog, maskinens forgængere blev i 1941 flyttet østpå og stillet på en bar mark, hvor
folk så stod i snestorm og 40 graders frost og drejede våbendele, så den kan nok behandles
ret brutalt.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #13 Dato: Januar 21, 2011, 13:29:41 »
Og nåh ja, øh kan gulvet bære? Følger der sko med, den kan ikke bare stå på betonen.
Og dog, maskinens forgængere blev i 1941 flyttet østpå og stillet på en bar mark, hvor
folk så stod i snestorm og 40 graders frost og drejede våbendele, så den kan nok behandles
ret brutalt.
Hej Palle

Ja, og folk var så kvinderne. Mændene var jo sendt til fronten. Og grunden til at de flyttede dem var jo at komme ud af rækkevidde for de tyske bombefly, genialt.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Konus??? i pinolrøret på en Stanko 1A616
« Svar #14 Dato: Januar 21, 2011, 19:48:44 »
Hej.
Mange tak for alle jeres svar og jeres viden. og tak for den med kirkegården der, den er skrevet bag øret.
Det er en rigtig god hjælp.

Og til Klaus: Jeg vender tilbage til dig hvis jeg skulle få brug for en hurtig skifter.

Og til Stanko: Har hentet brugsanvisningen der, og den er super.
Og ang. hvor jeg kommer fra, så bor jeg ved vissenbjerg/odense og bænken står i jylland, afstand 80 km, og mht. til etv transport, så er det da oss en ting jeg har tænkt en del over, og ved ikk rigtigt hvordan jeg lige skal gribe den an, bestille en fragtmand, som jo sikkert er pænt dyr, eller måske på auto trailer og hårdt slid, eller noget helt tredie, og hvis der er gode ideer til etv trans. er de meget velkomne.
Og et helt kanon forum dette her, det skal jeg nok få meget til til at gå med, og forhåbentligt blive meget klogere.
Mvh Fridolin