Forfatter Emne: Linksgevind  (Læst 5137 gange)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Linksgevind
« Dato: Oktober 10, 2013, 19:59:25 »
Jeg har en drejebænk (kineser) den kan kører højre/venstre og slæden kan også ændres fra frem til bag. Slæde og klo´s retning hænger sammen. Er det muligt at sætte stålet op modsat  hvad jeg normalt gør og lave et linksgevind. Grunden er at jeg er ved at lave en opstilling som kan fræse tandhjul. Skruen der skal holde fræseren fast mener jeg skal have linksgevind?
Jørgen
Jørgen Neess

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Linksgevind
« Svar #1 Dato: Oktober 10, 2013, 20:59:38 »
høh - linksgevind er ret svært at skære hvis du ikke kan ændre ledeskruens omdr. retn.
i forhold til spindelen.

Skruen der holder fræseren ( alm. modulfr. ?) skal være selvspændende hvis der ikke er
not&feder - dvs alm. højregevind til en "normal" fræser, og, surprise - venstregevind
til venstre rotation - men, ka' du ikke bare vende fræseren på dornen så den skal løbe højre om ?
det' meget, meget nemmere - - -  ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2616
Sv: Linksgevind
« Svar #2 Dato: Oktober 10, 2013, 21:06:04 »
Hvis du vil lave links gevind, kan du køre ret om, med trekloen, og så køre stålet fra treklo mod pinol dog.
Eller vende dit stål på hovedet, og køre baglæns, og køre stålet fra pinol dog  "mod" treklo.

Men kan du ikke "vende" ledeskruen, må du bruge tap og bak  :)
(Måske skal du indskyde et extra tandhjul, for at få ledeskruen til at køre modsat)
mvh jens
« Senest Redigeret: Oktober 10, 2013, 21:14:50 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Linksgevind
« Svar #3 Dato: Oktober 11, 2013, 00:56:21 »
Skift gearhjul så de passer til gevindets stigning.
Sæt stålet om på den anden side af emnet.
Sæt motoren til at køre baglæns.
Sæt slæden i "BAK" ( = fra højre mod venstre, når motoren kører baglæns) og skær gevindet på samme måde, som du ville skære det fra forsiden med motoren roterende forlæns.

Det er lidt bøvlet at række ind over, men du skal vel ikke lave en masseproduktion.

Resultatet er det samme, som det Jens foreslår med at vende stålet på hovedet, men det kræver ikke en stålholder, som kan justeres så højt op.

Prøv teorien efter med et stykke papir rundt om en stang, og en blyant holdt med spidsen ind mod dig selv på den fjerne side af stangen. Når du roterer stangen baglæns og flytter blyanten mod venstre tegner denne et nydeligt linksgevind.

Noget helt andet er så, at skruen da nødig skulle have behov for at have linksgevind. Har fræseren ikke en not/kel som netop sikrer, at den ikke glider på akslen?
Når fræserhovedet ikke glider rundt, er skruens eneste opgave at sørge for at fræseren ikke glider af akslen, der er ikke noget, der trækker rundt i den skrue.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2616
Sv: Linksgevind
« Svar #4 Dato: Oktober 11, 2013, 11:46:17 »
Jeg synes det er nemmere, at vende stålet "rigtigt" køre ret om, og køre inde fra trekloen og ud mod pinoldoggen.
Bruger man pinolstytte, er det en fordel med en pinol der er neddrejet yderst, så der er plads til stålet kan køre ind over, det giver meget plads til at stoppe på. (det fungere fint på min Boxford)

Det kan dog være problemer, hvis der er en lille gevind frigang, og bænken er slidt, kan det knibe med at få korrekt stigning i begyndelsen af gevindet.
( en slidt drejebænk, skal ofte køre 5-10 mm før alt sløret i gevindspindel/møtrik og evt i tandhjulene og udlignet.)
Her vil det være bedre at køre baglæns, og flytte stålet om bag emnet. (ikke alle drejebænke har den mulighed)
Så kan man vende stålet på hovedet, og køre baglæns (hvis man kan opnå korrekt stålhøjde)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Linksgevind
« Svar #5 Dato: Oktober 11, 2013, 12:29:55 »
Tak for alle svarene. Jeg flytter stålet over på den anden side og slår bak på spindel og ledeskrue.
Der er not  i tandhjulsfræseren jeg troede bare at skruen skulle have linksgevind. Det er en MT 4 og en rå del som jeg vil tilpasse til modulfræseren. Her har jeg mulighed for at lave en not, så er det kun for at holde friseren på plads.
Jørgen
Jørgen Neess