Forfatter Emne: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?  (Læst 14354 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #15 Dato: Oktober 27, 2017, 10:10:35 »
Ja det er da helt sikkert noget i tommer, det bliver det så desværre nok ikke nemmere af, da der findes forskellige typer..
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1369
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #16 Dato: Oktober 27, 2017, 10:16:38 »
Det er ikke noget  der passer fra en Bridgeport? Adcock & Shipley lavede da licensfremstillede Bridgeports?

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #17 Dato: Oktober 27, 2017, 11:52:20 »
 :'( :'( :'(

Det lyder til at blive en svær opgave at finde det helt rigtige tandhjul

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #18 Dato: Oktober 27, 2017, 14:54:43 »

Jeg aner ikke en dyt om tandhjulsmoduler og fræsere i hverken tommer eller mm. men du må jo have det "modsatte" hjul, så det kan vel laves med et faconslebet stål i en flycutter.

Jeg har et lille rundbord (som kan stå lodret med 100 mm. centerhøjde) med deleskiver til. Det må du sådan set gerne låne, men det skal jo sendes frem og tilbage. Tror ikke det vejer over 20 kg. men det var da nok lettere med et ovre på Djævleøen.

Sig til, hvis det bliver aktuelt.

PS. Jeg tror da, at det kan lave 68 delinger :D men jeg skal nok lige tjekke. 8)

Jeg har også et stort skrummel af et delehoved, men ud over at det nok koster en arm at sende, så-eh ;) skal det altså også lige have et nyt tandhjul.  ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #19 Dato: Oktober 27, 2017, 16:00:48 »
Jo jeg har den anden del. Jeg har også det tandhjul som kan ses på det første billede, det er magen til det jeg mangler bare mindre tænder/diameter.

Jeg tænkte også på en flycutter med et stål der var slebet til som en fattigmands løsning. Men jeg ejer heller ikke en flycutter endnu  :D
Og jeg kommer igen til at mangle et delehoved, og lidt erfaring med at bruge det.

Min bedste mulighed var at finde et færdig lavet, men det bliver nok op ad bakke når jeg ikke aner hvilket jeg skal lede efter  :P
Eller finde en der kunne lave et nyt for under 500kr hvilket nok også bliver svært.

Det er meget venligt af dig at ville låne mig dit delehoved, men som du selv er inde på så bliver det lidt bøvl med fragt  :)

Her er hvordan det ser ud hvor det smadret gear skulle side.


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #20 Dato: Oktober 27, 2017, 16:48:49 »
Plan B kunne jo være at sælge fræseren til mig. :) Du har jo en fin en i forvejen. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #21 Dato: Oktober 27, 2017, 17:12:39 »
Planen var også at sælge den med det ødelagte tandhjul (den har to gear, og det vil jo så kun være det ene der virker).

Men så fik jeg den geniale idé at se om jeg ikke kunne finde et tandhjul til den så det hele fungerede. Men hvis det bliver for stor hovedpine, så bliver den samlet igen med det ødelagte gear, og sat til salg. Og så må køber der har lidt mere forstand på at lave et tandhjul fikse den  :)


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1369
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #22 Dato: Oktober 27, 2017, 17:16:45 »
Mon ikke vi har en venlig bruger fra den side af landet der kan flikke sådan et tandhjul sammen til dig? 😆
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #23 Dato: Oktober 27, 2017, 17:22:38 »
Hvis der skulle være det så må vedkomne meget gerne skrive til mig  :D

Som sagt behøver det ikke være et kunstværk, bare det fungere  :)

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #24 Dato: Oktober 27, 2017, 17:33:46 »
Jeg har et ukomplet sæt 1,5- modulfræsere.
7'eren er der dog. Har lige kontrolleret.

Har også en 105 mm aluskive, men vist ikke i 20 mm.
Og har opstilling med delehovede stående.
Så jeg kunne godt lave et tandhjul til dig, men spørgsmålet er, om det er modul 1,5?
Eller hvor meget forskel der er, hvis det er noget tomme-noget.
Jeg prøver lige at finde et tandhjul modul 1,5 og måler lidt på det.

ibot

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #25 Dato: Oktober 27, 2017, 17:47:14 »
Jeg kunne evt. komme forbi dig en af dagene, med det tandhjul der stadigvæk er helt. Så kunne man evt. prøve det mod dit modul 1,5 hvis du finder et.

Jeg har evt. også noget hvid plade pom eller hvad det hedder. Det kunne måske også bruges hvis det var, men det skal så skæres til.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #26 Dato: Oktober 27, 2017, 18:06:35 »
Jeg tror der er et 16 DP modul, har en bund diameteren på tænderne 4,094" = 103,9876 mm, (udv. ø 111,13mm) Det findes i en 20 gr. samt i en 14½ gr. udgave. (efter machinery's handbook)
Men var de 104mm udvendigt på tænderne, (største diameter) så er det nok nærmere 17dp. (udv, ø 104,59mm)
« Senest Redigeret: Oktober 27, 2017, 19:20:27 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #27 Dato: Oktober 27, 2017, 18:20:56 »
Vil du ikke dele et billede af hele fræseren?
Jeg synes det er utrolig så meget opbygning og hjulene ligner det arboga/strands bruger


Men ja mon ikke der er en herinde der kan lave et til dig

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #28 Dato: Oktober 27, 2017, 19:08:59 »
Hov, der var jeg lige lidt for hurtig!
Det er ikke modul 1,5 jeg har liggende, det er modul 1,25.

Men jeg tror Jens har helt ret. Det er nok et tomme-modul.
Men ideen med et toolbit slebet efter et andet tandhjul lyder rimelig.

ibot

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hvor får man fat i sådan et tandhjul?
« Svar #29 Dato: Oktober 28, 2017, 13:00:02 »
Jeg tror der er et 16 DP modul, har en bund diameteren på tænderne 4,094" = 103,9876 mm, (udv. ø 111,13mm) Det findes i en 20 gr. samt i en 14½ gr. udgave. (efter machinery's handbook)
Men var de 104mm udvendigt på tænderne, (største diameter) så er det nok nærmere 17dp. (udv, ø 104,59mm)

Jeg prøvede lige at måle lidt bedre efter i går. Og hvad jeg kunne sjusse mig frem til så var inderdiamter cirka 97,54mm, og hvis tænderne er cirka 3,15mm lange så er yderdiameter 103,84mm.
Så det ville nok være tættest på dp17.

ibot:
Okey ellers mange tak for du gad og kigge  :)


RH:
Der står faktisk også arboga på maskinen. Jeg har kun et dårligt dårligt billede af den hvor den er rigtig snavset. Der er desværre kun det man ser på billedet.