Forfatter Emne: hvorledes bearbejde gummi  (Læst 5211 gange)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
hvorledes bearbejde gummi
« Dato: April 13, 2010, 19:57:29 »
Jeg vil fræse, dreje et par skrid baner med f.eks. riller i hårdt eller mellem hårdt gummi, hvad mon er forholdsregler, emulsion, hastighed, m.v.(jeg går ud fra at skarpe skær skal anvendes)

på forhånd tak for råd

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #1 Dato: April 13, 2010, 22:22:29 »
hej
Der er mange forskellige typer gummi, at det er svært at komme med et konkret svar.

For det første kan opspændingen i sig selv være svær, dernæst har visse gummityper, en kedelig tendens til at hugge i.

Jeg har haft bedst resultat, med et toolbits, sleben med en posetiv uden spånbryder (det nytter alligevel ikke i gummi)

Jeg har altid bearbejdet det uden køling...

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #2 Dato: April 14, 2010, 22:03:51 »
Du kunne også skære det med en varm tråd,i gamle dage uden alle restriktionerne skar man nyt mønster i personbilsdæk  ???
Jørgen.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #3 Dato: April 22, 2010, 22:52:46 »
ja tak for råd,
jeg anvendte en varm kniv (opvarmet i flamme)  , jo varmere jo bedre, som at skære i smør

selvfølgelig det lugtede lidt

gad vist om man kan opvarme en fræser ? :P

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #4 Dato: April 23, 2010, 23:37:28 »
ja nu har jeg boret i gummi også med hulbor med savtakket
fortanding

det går rigtig godt med mere end dobbelt hastighed, og masser af smøring
egentlig logisk nok p.g.a. hastighed, varme, og gummiets modstand)
"gevindskær smøring"..( så nu kan jeg ikke lige huske hvad det hedder, er jo også gammel)  uden smøring bliver det varmt går trægt, med smøring, er det som at bore i smør
 tak for råd

peterlm844

  • Gæst
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #5 Dato: Juni 01, 2010, 17:37:19 »
Gummi kan når det drejer sig om runde emner med fordel slibes(Ja det er ikke løgn).
Hvis emnet kan opspændes i kløerne på drejebænken er det fint, ellers kan det muligvis limes fast.
En almindelig bænksliber med en groft afrettet sten monteres på tværslæden, og så er det ellers om at gå i gang.

Roter emnet langsomt med f.eks. 100 omdr/min, og husk at slibe med "Modfræsning". Jeg har selv lavet flere propper i gummi og siliconegummi på den måde. En lærling tog skridtet fuldt ud og lavede selv de koniske gummipakninger der holder omkring bremsestempler på hans scooter.

Lille spåntryk og konstant indgreb er nødvendigt for at holde emnet rundt. Og undgå for alt i verden "medløbsfræsning"

MVH

Peter

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #6 Dato: Juni 01, 2010, 22:30:59 »
De gutter der kører med RC modelbiler afdrejer deres dæk med en roterende grov diamant i en lille drejebænk, det er lidt bedre end smergelsten.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: hvorledes bearbejde gummi
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2010, 10:31:16 »
Det dur nok ikke med massivt naturgummi, men jeg ved, at man tidligere fremstillede skumgummihætter til mikrofoner ved at fryse skummet, hvorefter det lod sig dreje på normal vis.