Forfatter Emne: Alu svejs  (Læst 5170 gange)

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Alu svejs
« Dato: December 18, 2016, 20:57:10 »
Hej,  er der nogen her inde der ved noget med wolfram valg ved alu svejsning,   har selv prøvet med de røde og de blå, (2,4mm)  men er ikke tilfreds med resultatet,  De røde er bedst,  de blå har det med at lave en kugle som falder af,  og ned i smeltebadet,  og så den er svejsning ødelagt, 
Gode råd modtages. 

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Alu svejs
« Svar #1 Dato: December 18, 2016, 21:11:22 »
uden at være 100% sikker så skulle grøn være til alu, og guld skulle også være gode til det.
de grønne har jeg svedt af efterhånden, men er ret sikker på at jeg har så du kan få en guld og prøve hvis du vil  :)

Mvh
Martin
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Alu svejs
« Svar #2 Dato: December 18, 2016, 21:42:57 »
okay, det vil jeg gerne prøve, inden jeg også køber en kasse af dem! :)

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Alu svejs
« Svar #3 Dato: December 18, 2016, 21:46:58 »
jo jo der er nogle af de gyldne på lager, er det selvhenter eller skal posten have fornøjelsen ?  :)
« Senest Redigeret: December 18, 2016, 21:52:23 af Neubert »
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: Alu svejs
« Svar #4 Dato: December 23, 2016, 20:34:38 »
Hej Steffen,
Jeg er langtfra verdensmester i alusvejsning, men en glad amatør, der selv finder viden på nettet.
En ren guldgrube, når det gælder svejsning, er der her http://www.weldingtipsandtricks.com/tungsten-electrodes.html
Læs også interviewet her: http://www.weldingtipsandtricks.com/tig-welding-interview.html
En kort opsummering:
Grønne (ren tungsten) elektroder er totalt old school
2% Lanthan (ikke 1,5%) er den bedste universalelektrode, og kan bruges til næsten alt.
2% Cerium er marginalt bedre til Alu

God fornøjelse og god jul!
Mojn
« Senest Redigeret: December 23, 2016, 20:56:34 af Floyd »
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Alu svejs
« Svar #5 Dato: December 24, 2016, 08:37:28 »
hej,    de blå jeg har er 2% lanthan ,  og dem har jeg ikke haft held med..

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Alu svejs
« Svar #6 Dato: December 24, 2016, 10:56:38 »
Hej

Jeg har en kammerat som er ret god til at svejse, - også i alu.  Han siger grøn er det han bruger. 
Ikke fordi at der er den store forskel, men fordi at den er billigst.
Mvh

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Alu svejs
« Svar #7 Dato: December 24, 2016, 11:11:40 »
Den sorte wolfram har længst standtid til alu, men er mere følsom hvis man kommer til at dubbe i smeltebadet, den danner som regel en kugle på spidsen som gør at lysbuen spredes lidt hvilket er optimalt til alusvejsning. Den røde er best til stål, men skal være spids. slibespor skal helst være på langs med wolframmen.
mvh Jens.ews

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: Alu svejs
« Svar #8 Dato: December 24, 2016, 12:16:39 »
Alle elektroder danner vel mere eller mindre kugle i spidsen, når man svejser med AC som man er nødt til i alu.
En spids elektrode er absolut at foretrække, men en runding eller kugle er til at leve med, sat i forhold til uregelmæssig form, der giver en uregelmæssig lysbue. Jo mere fokuseret lysbuen er, jo bedre, til alle materialer.
Røde elektroder indeholder Thorium, det er lettere radioaktivt. Man kan så gøre op med sig selv om ens hobbybrug er skadeligt, men at have en maske på under slibning er ikke forkert. Til professionelt brug har man - eller bør have - forseglede elektrodeslibere, ofte med vand til at opsamle slibestøvet. Der så skal afleveres på kemikaliestationen.
Disse slibere er meget dyre og jeg foretrækker ikke at bruge Thorium. Fordelene er for små til det jeg laver.
]jul[
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

Steffenpoulsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 136
Sv: Alu svejs
« Svar #9 Dato: December 24, 2016, 13:24:40 »
De er så lidt radioaktive at man dårlig kan måle dem,   så længe man ikke spiser støvet fra dem når man sliber det,  så er det vidst ikke det der gør forskellen. 

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: Alu svejs
« Svar #10 Dato: Januar 10, 2017, 22:14:12 »
Jeg faldt lige over en samlet beskrivelse af de forskellige typer (på engelsk)https://www.diamondground.com/tungsten-guidebook/
Se evt. også Jody's video om spidsvinkler http://www.weldingtipsandtricks.com/tungsten-grind-angles.html
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault