Forfatter Emne: Mit mini værksted  (Læst 26622 gange)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Mit mini værksted
« Svar #30 Dato: April 26, 2017, 11:54:37 »
Måden jeg laver mine tandhjul på er følgende:
Først drejes en skive som passer i diameter til det tandhjul jeg vil lave.Det monteres hvor du ser et færdigt tandhjul.
Tværslæden køres ind så tandhjuls fræseren er lige ud for højeste punkt på hjulet. Jeg har beregnet afstand fra fræseopsatsen til kant af fræser.Låser tværslæden fast
Montere den fræser som passer til tandhjulet.
sænker tandhjulet så fræseren går fri og køre tværslæden ti den rigtige dybde på tanden.
Så montere jeg den laminerede skive på toppen af akslen. Hullet er lavet med huggepibe så det sidder i centrum.
Montere magnetholderen på toppen af spindelhuset, udskifter måleuret med en ridsestift. kontrollere at laminat skiven er centreret. Skiven er et udprint med streger som passer til det antal tænder jeg skal lave. Ridsestiften rammer laminat skiven på undersiden.
Hæver tandhjulet med vertikal opsatsen som fræser tandhjulet.
Sænker tandhjulet når fræseren gå fri af skiven(det nye tandhjul)og ridsestiften rammer laminatskiven drejes skiven så ridsestift er på næste streg. Akslen med skive (det nye tandhjul) låses. Messingbøsninger er med en slids og de spændes så akslen med skiven og deleskiven låses.
Nu er det bare at arbejde i 2 dage og så har jeg 70 tænder.(stål)
De tandhjul jeg har mest er erfaring med er aluminium men forsøger mig nu med stål. Her vil jeg fræse hver tand af tre gange, rer skal jeg huske at dreje tværslæden langt forbi 0 og tilbage til jeg rammer nul. Nu skal ridsestiften stå lige på stregen og være klar til at flyttetil næste tand.
Nu er der nok nogen der siger "Kan du ikke købe sådan et tandjul" Jo det kan jeg men jeg så en Youtube af en der havde lavet en opstilling og det måtte jeg også kunne. Der ligger nu kasserede tandhjul i brokkassen og tandhjul der har mistet tænderne under drift. Selve gearkassen er rettet og modificeret. Men det er ikke umuligt at jeg laver nye sider til den. Jeg har nu et rodehoved.
Jørgen
Opstillingen ligner Storm P Der mangler kun en pølse og en hund der trækker i en snor for at få pølsen
 
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mit mini værksted
« Svar #31 Dato: April 26, 2017, 12:32:27 »
Fandme godt gået Jørgen, Storm P. eller ej.  [th] [th] [th] [th] [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Mit mini værksted
« Svar #32 Dato: April 27, 2017, 00:01:36 »
Krudt: Fint arbejde. Dejligt at nogen kan tænke selv. Dem kunne vi godt bruge nogen flere af. Tænk DSB

Tommy: De hjul jeg skal bruge til min Pedersen. Tror du ikke at de møbel hjul fra Silvan til 15 stk kan bruges
Det kunne nu være sjovt at køre lidt rundt med den. Så vil jeg også have hjul under derjebænken

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mit mini værksted
« Svar #33 Dato: April 27, 2017, 08:48:03 »
Krudt: Fint arbejde. Dejligt at nogen kan tænke selv. Dem kunne vi godt bruge nogen flere af. Tænk DSB

Tommy: De hjul jeg skal bruge til min Pedersen. Tror du ikke at de møbel hjul fra Silvan til 15 stk kan bruges
Det kunne nu være sjovt at køre lidt rundt med den. Så vil jeg også have hjul under derjebænken

He he  ;)  Jamen jeg har da en fin lille Hondamotor stående, som du må få, hvis du skulle få lyst til at lave en trækker. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.