Forfatter Emne: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.  (Læst 3073 gange)

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Dato: Oktober 15, 2023, 13:02:48 »
Nu har jeg fået et fantastisk 2 dages kursus i omvikling af motorer og jeg har omviklet et par gamle 2 polede, som jeg slap ok fra (De spinder så fint og giver fine tal på måling med megaen, og mit hjemmeprintede hånddrevne viklingsapparat fungerer helt perfekt).
Nu har jeg så en fin anden gammel motor stående, som jeg skal igang med, men nu mangler jeg tråd.
Helt konkret skal jeg bruge ca 2 kg af 0.85 tråd. Hvor køber man det? Jeg fik også en flaske lak med som nok kun holder til et par motorer yderligere, så det løber jeg tør i lige om lidt, så det får jeg også brug for i mit hjemmevikleri.
Alt kan selvfølgelig købes i Kina med 8 ugers leveringstid (og med en vedhæftet risiko for at blive mødt af en anseelig importafgift) så jeg er mest interesseret i at finde en herhjemme, der kan levere.
Nogen ideer?

Nicolaj

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #1 Dato: Oktober 15, 2023, 14:06:16 »
Jeg kender 2 firmaer herhjemme som selv omvikler motorer stadig. Det er Aalestrup Elektro og Langeland Elektro.
Men der må da være flere rundt omkring.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #2 Dato: Oktober 15, 2023, 15:40:23 »
Ja, det skulle man mene, men tro mig det har været svært at finde frem til nogen, der kunne vise mig, hvordan man omvikler- jeg måtte en tur til Johan på 79 i Malmø, for at finde én der gad.
Det der har været slående i min omviklings-jagt har været hvor mange gange jeg har hørt “Nej, Alle dem jeg kendte, der omviklede motorer er gået på pension, men fortæl mig det endeligt, hvis du finder nogen der stadigvæk kan”
I disse tider, hvor man hører ordet “BÆREDYGTIGHED” hver gang virksomhederne trækker vejret er det for mig helt uforståeligt, at man ikke reparerer noget mere. Forleden talte jeg med en værkfører fra en virksomhed, som anvender mange pumper i deres produktserier. I deres serviceafdeling skiftede de i snit 100-120 pumper om året til en gennemsnitlig pris på 12-15.000. De fleste kunne have været repareret ved at skifte en pakdåse til 150kr,  og en 10-15 gange om året var det brændte viklinger, som jo selvfølgelig er noget mere bekosteligt, men alligevel langt fra 15K.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #3 Dato: Oktober 15, 2023, 18:02:51 »
Ham jeg købte min Super 7 af havde brugt den til reparationer af el-motorer. Det var arbejde der han firma ikke gad påtage sig, så han fik lov til at tjene nogle penge i fritiden på det. Han solgte sin Myford fordi der ikke længere var nogle der fik repareret motorer - de købte nye i stedet for.

Hilsen Kenneth

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #4 Dato: Oktober 15, 2023, 18:55:24 »
Det vil jo nok også være den gængse opfattelse.
Jeg tror (håber) bare at vi ser ind i en nær fremtid, hvor vi bliver tvunget til at tænke i
andre baner, enten fordi nye produkter bliver voldsomt meget dyrere på
grund af forhøjede råmaterialepriser, eller fordi der kommer en lovgivning som tvinger os til det (den er på vej allerede)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #5 Dato: Oktober 17, 2023, 12:58:38 »
Der kan være mange gode grunde til at genbruge, og ting som motorer kan jo leve næsten for evigt med et leje skifte en sjælden gang, og en omvikling endnu sjældnere. Der er mange områder hvor den tekniske udvikling ikke berettiger udskiftning og hvor en reparation ville kunne klare sagen, men der er dog også mange områder hvor det ikke gør.

Hilsen Kenneth


nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #7 Dato: Oktober 18, 2023, 10:50:08 »
Tak for linket Bovbjerg. Det var noget billigere -og hurtigere- end hvad jeg selv havde fundet frem til.
Så nu er jeg næsten i mål. Jeg mangler dog stadig at finde isolationsplast i ark, jeg selv kan klippe ud, ligesom min lakbeholdning er ved at have nået bunden.
Hvis der er nogen, der har en god ide til, hvad jeg kan få fat i, vil det være en stor hjælp. Til gengæld vil jeg dokumentere processen, hvis nogen skulle være interesseret i at se mere til mit hjemmevikleri.

/Nicolaj

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #8 Dato: Oktober 18, 2023, 11:43:39 »
Hvis du kikker linket til Ebay, fra det andet svar, og går ind på butikken på den ene forhandler, ser det ud til de har en del forskelligt til omvikling af motorer.
https://www.ebay.de/str/schneitecshop?_trksid=p4429486.m3561.l2563
Husk altid at skille tingene ad.

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: Hvor køber jeg tråd til omvikling af motorer.
« Svar #9 Dato: Oktober 18, 2023, 21:16:52 »
Tak, jeg fandt derind, og det er jo  sandt at sige et slaraffenland for elektro-pilfingre :P :P