Forfatter Emne: manual  (Læst 59450 gange)

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #30 Dato: Januar 04, 2010, 00:20:38 »
jeg fandt faktisk lige et andet stikstål i dag som jeg havde glemt at der fulgte med maskinen det er en der skal sættes platte i da jeg fik den sat i og satte min drejebænk i 3 gear  på 820 omdr kørte det lige så fint af så lidt succes er der engang imellem jeg har lige et andet projekt som jeg har kastet mig ud i efter at jeg er blevet færdig med at lave mine studser til vandslanger som er gået meget godt der var et par smutter imellem men det havde jeg også regnet med at det ville ske efter som jeg ikke har prøvet at dreje før.
Det som jeg vil høre jer om er at jeg skal til at lave en kobling til en højtryksrenser men den er konisk hvordan drejer man så det bliver konisk her er nogle mål  hele længden er 450mm er det som skal drejes konisk det  tyndeste sted er 9,15 mm og det tykkeste sted er 14,09mm jeg sender lige et billede af modellen. jeg tvivler på at jeg kan lave sådan en den ser noget kompliceret ud med har lyst til at prøve.

Der står ikke noget på min værktøjsholder hvad den hedder men der står noget på den hvor værktøjsholderen sidder der står dickson det ved jeg ikke om kan bruges til noget.

ja frylund endelig en forretning inde for rækkevidde ham vil jeg tage ud at besøge i morgen
jeg siger mange tak for alle de oplysninger som i er kommet med det har været til stor hjælp.

  MVH preben
« Senest Redigeret: Januar 04, 2010, 00:23:17 af preben »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #31 Dato: Januar 04, 2010, 08:27:33 »
Hej Preben
Godt med nogle succesoplevelser dem kan vi ikke få nok af.

Ang. konusdrejning, så prøv lige og se det afsnit jeg har skrevet her:
http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejeteknik/konusdrejning.aspx

Her sælger de  Dickson stålholdere:
http://www.metal-supply.com/portal-b2b/company/view.html?id=2450
« Senest Redigeret: Januar 04, 2010, 09:12:58 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #32 Dato: Januar 04, 2010, 09:36:51 »
Hej Jens
Du er ikke alene.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #33 Dato: Januar 04, 2010, 12:27:18 »
Fandt lige din stålholder (øverst til venstre)
http://www.rulezman.com/rulezman_workshop_2/index.html
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #34 Dato: Januar 04, 2010, 15:56:03 »
                                                             hej igen
 ja det er nogle spændene sider jeg har været inde at kigge på nogle af dem også den med at lave konus
 der fandt jeg ud af at jeg mangler noget måleudstyr så er det jeg vil høre hvad for noget udstyr vil i anbefale at jeg skal købe for at være dækket fornuftigt ind må godt være til rimelig pris så en adresse hvis muligt.
jeg har lige et spørgsmål angående min borefræsemaskine jeg har en del endefræser alle uden platter
hvad for nogle er bedst at bruge feks. til at fræse i stålholder

  mvh preben   
 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #35 Dato: Januar 04, 2010, 16:54:39 »
Du skal bruge et måleur, med et måleområde 0 til 10mm og en magnetstander.
Og evt. en vippeindikator (passer i magnetstanderen)

Se lige: http://www.fagteori.dk/maaling/maalevaerktoej/maaleure.aspx

Måleur og magnetstander 300 kr ved:
http://www.vcfyn.dk/?id=71819&catalogue_selected=19667_13846#19667
http://net2l.dk/side1.html  du kan måske købe vippeindikatoren uden stander.
« Senest Redigeret: Januar 04, 2010, 17:01:36 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #36 Dato: Januar 04, 2010, 16:58:44 »
Hej Preben
Dejligt du har fået det med, afstik til at fungere!

Er det en konus med en længde på 450 mm ? eller er det 45 mm?

Hvis du skal dreje en konus, på 450 mm i længden, så er der faktisk kun, muligt mellem pinoler, og med forskudt pinoldok. (fortsætteren har ikke så lang vandring , så skal man dreje den af flere gange, det er ikke optimalt)

Hvis det er 45 mm i længden, er det intet problem med fortsætteren.

Med en digital skydelære, samt et måleur med magnetfod, så er du rimelig godt udrustet, ja så måske lige en grademåler, til slibning ag stål mv.

Men ellers så er markedet for måleværktøj enormt :D

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #37 Dato: Januar 04, 2010, 17:07:29 »
Jeg fik ikke lige det her med

Hvis du skal fræse i en stålholder, med en hss fræser, kan det godt volde problemer.

Du skal godt ned i skærehastighed 10-15 skæremeter, og med rigelig køling.
Husk altid at skille tingene ad.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #38 Dato: Januar 05, 2010, 16:26:28 »
ja du må undskylde det gik lidt for stærkt med at skrive så du har ret det er 45mm i længde så jeg kan godt lave den med min forsætterslæde, men mit problem er bare at regne den rigtige vinkel ud da jeg ikke er special god til udregning, endnu et problem jeg står med men jeg kæmper så jeg håber det går og med jeres hjælp skal det nok gå.
Så vil jeg gerne høre dig af angående skærehastighed den har jeg ikke rigtig fanget endnu men jeg håber at du kan forklare mig det du snakkede noget om 10-15 skæremeter hvad er det i hastighed
hvis du vil prøve at forklare mig det så jeg også kan forstå det vil det gøre tingene meget nemmer frem over for mig,jeg fandt ikke helt udaf det med hss stål eller om dem med platter hvilken af dem er bedst det er mere iforhold til at hvis jeg på et tidspunkt skal ud at invistere i noget at så kan jeg ligeså godt købe det rigtige fra starten ,men det kommer jo også efter hånden som jeg får mere erfaring på området for jeg må jo sige at jeg er helt grøn på området endnu ,men kan godt lide at udfordre mig selv.

Jeg har været inde at kigge på de sider du sendet til mig frylund det ser rimeligt fornuftigt ud så jeg takker for hjælpen     
« Senest Redigeret: Januar 05, 2010, 16:38:24 af preben »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #39 Dato: Januar 05, 2010, 19:12:19 »
Der er en lille fin udregnet, til at finde de rigtige o/m.
Du taster den ønskede skærehastighed ind, samt diameteren (på fræseren, eller emnet du vil afdreje)
Så får du o/m frem i det nederste felt.
http://www.fagteori.dk/beregn_omdrejningstallet.html

Det med at udregne hvilken antal grader, fortsætteren skal drejes for at lave en given konus.
Har jeg ikke lige i hovedet, du kan helt sikkert finde den i Fagteorien.

Valget af type drejestål, med løse platter i hårdmetal, det er simpelhen en jungle.

Jeg bruger selv, meget en DCMT nx99 fra Mitsubishi, det er ikke hårdmetal, men noget aluminiuncarbid.
Som er fantastisk velskærende, og rigtig god i små drejebænke.
http://cgi.ebay.com/MITSUBISHI-DCMT-3(2.5)1-NX99-(1)-Box-of-10-Inserts_W0QQitemZ150399891227QQcmdZViewItemQQimsxZ20091224?IMSfp=TL091224211004r7914
Dog er de ikke velegnet til støbejern, og rustfast stål, her bruger jeg samme DCMT, men i hårdmetal.

Endvidere har de den fordel, at samme type platte kan bruges til både højre og venstre stål, i såvel udvendig som udvendig drejning. (selvfølgelig med forskellige drejestål )
Til grovere bearbejdning bruger jeg en platte af typen CNMG
Det er en utrolig stårk platte, som også er til både højre og venstre.

http://cgi.ebay.com/SECO---CNMG-120404-M3----TP200-----10pcs_W0QQitemZ110476532748QQcmdZViewItemQQimsxZ20100104?IMSfp=TL100104011002r29260

Jeg bruger platter med en næseradius på 04, og 08 mm, hvis næseradiusen er større, vil det ofte give et dårligt resultat, på små drejebænke.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #40 Dato: Januar 05, 2010, 19:14:37 »
Der er en lille fin udregnet, til at finde de rigtige o/m.
Du taster den ønskede skærehastighed ind, samt diameteren (på fræseren, eller emnet du vil afdreje)
Så får du o/m frem i det nederste felt.
http://www.fagteori.dk/beregn_omdrejningstallet.html

Det med at udregne hvilken antal grader, fortsætteren skal drejes for at lave en given konus.
Har jeg ikke lige i hovedet, du kan helt sikkert finde den i Fagteorien.

Valget af type drejestål, med løse platter i hårdmetal, det er simpelhen en jungle.

Jeg bruger selv, meget en DCMT nx99 fra Mitsubishi, det er ikke hårdmetal, men noget aluminiuncarbid.
Som er fantastisk velskærende, og rigtig god i små drejebænke.
http://cgi.ebay.com/MITSUBISHI-DCMT-3(2.5)1-NX99-(1)-Box-of-10-Inserts_W0QQitemZ150399891227QQcmdZViewItemQQimsxZ20091224?IMSfp=TL091224211004r7914
Dog er de ikke velegnet til støbejern, og rustfast stål, her bruger jeg samme DCMT, men i hårdmetal.

Endvidere har de den fordel, at samme type platte kan bruges til både højre og venstre stål, i såvel udvendig som udvendig drejning. (selvfølgelig med forskellige drejestål )

Til grovere bearbejdning bruger jeg en platte af typen CNMG
Det er en utrolig stårk platte, som også er til både højre og venstre.

http://cgi.ebay.com/SECO---CNMG-120404-M3----TP200-----10pcs_W0QQitemZ110476532748QQcmdZViewItemQQimsxZ20100104?IMSfp=TL100104011002r29260

Jeg bruger platter med en næseradius på 0,4 og 0,8 mm, hvis næseradiusen er større, vil det ofte give et dårligt resultat, på små drejebænke.

Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #41 Dato: Januar 05, 2010, 21:18:38 »
Ang. skærehastighed så tror jeg du kan have gavn af et regnehjul, med det kan du bestemme hastigheden ved drejning og fræsning ud fra skærehastigheden meget nemt.
Jeg har nogle stykker liggende, så hvis du sender mig din adresse på en PM sender jeg dig et.

Indstillingsvinklen på din forsætter skal være 3.1 grad (se tegningen)

Til den drejebænk jeg planlægger at købe vil jeg erhverve 2  HM stål.

Til din fræser har du kun brug for et knivhoved i HM
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #42 Dato: Januar 06, 2010, 14:59:11 »
                                         Hej frylund
Jeg siger mange tak for hjælpen uden den havde jeg stadig sidde og revet mig i håret over hvordan jeg skulle have løst denne opgave det er nok mere nødvendigt at jeg får mig et regnekursus end et drejekursus i første omgang da der er en del udregning forbundet med mange af de opgaver som jeg kaster mig ud i men det er jo heller ingen skade til at få tingene frisket lidt op da det er et par dage siden at jeg har siddet på skolebænken.
Angående det regnehjul sender jeg lige min adresse for det lyder til at være noget jeg godt kan få brug for jeg har været inde på den side hvor men kan regne omdr. ud men kan ikke helt forstå hvordan jeg finder skærehastigheden for mine omdrejninger kan jeg se på min drejebænk, men der må skulle laves et regnestykke inden man kan skrive sin skærehastighed ind for ellers fatter slet ikke en dyt.

    MVH Preben

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #43 Dato: Januar 06, 2010, 16:26:15 »
Skærehastigheden kan du ikke finde i tabellen, den skal man kende på forhånd, et godt sted at lede er i Fagteorien.

(du kan selvfølgelig godt taste, omdrejninger og diameter ind, og få vist skærehastigheden, men det hjælper jo ikke rigtig)
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #44 Dato: Januar 06, 2010, 17:19:21 »
Populært sagt er skærehastighed den hastighed hvorved man fjerner spåner fra emnet.

Fordelen ved at bruge skærehastighed er at den er det samme hvad enten emnet eller fræseren er 10mm eller 80mm. Man skal kun beregne omdrejningerne.

Skærehastighed måles i meter/minuttet.

Når man skal finde sin skærehastighed skal man kende det materiale man vil bearbejde, det kan være stål 37 - stål 50 - messing eller andet.

Ud fra materialet vælger man så den plattekvalitet der passer til materialet.
I en tabel kan man så aflæse skærehastigheden for den valgte platte i det valgte materiale.
Nu er det ikke sådan at plattekvaliteten kun passer til et bestemt materiale, det kan også bruges til andre men så bliver skærehastigheden en anden, det fremgår af tabellen over platter.

Har man ikke alle de oplysninger til rådighed kan følgende vejledende skærehastigheder anvendes:

HSS skrub 5-15 m/min, slet 25-30 m/min
HM skrub 100-150 m/min, slet 200-250 m/min
« Senest Redigeret: Januar 06, 2010, 20:31:15 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!