Forfatter Emne: Weekendens projekt  (Læst 3332 gange)

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Weekendens projekt
« Dato: September 29, 2025, 07:56:30 »
Halløjsa!

Det jern jeg hentede i Aalborg skulle bruge til at hæve liftpunkterne på min hjemmelavede vejhøvl.
Så fredag gik med at skære et par stykker på 200 og 300 mm, bore et 20 mm hul i dem hver, og gøre dem klar til påsvejsning.
Derudover skulle jeg lige have flyttet det øverste punkt også, da geometrien ikke passer ellers, og den ikke løfter på den rigtige måde.
Så der var gang i både plasmaskæring, pindsvejsning og CO2 svejsning. Meget groft udført, men funktionelt. Og til formålet, er det længe godt. :D

Jeg købte sådan en her i foråret, og er super tilfreds med den. Nu er den self. på bud. :D :D

https://unik-svejs.dk/forside/shop/svejsemaskiner-tig/dc-tig-svejsemaskiner/decapower-fusion-pmct-205-5-i-en-200a-mig-mag-mma-tig-hf-plasmaskaerer/

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

• Hero Member
Sv: Weekendens projekt
« Svar #1 Dato: September 30, 2025, 07:22:18 »
Er det bare almindelige vinkeljern du bruger som skær på høvlen?

Hvor mange skær er der, og hvor stor er høvlen ca. ?

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #2 Dato: September 30, 2025, 07:33:07 »
Hej Niels

Jeps, den er lavet med 100 x 100 vinkeljern med ca 8 mm gods.
Den er knapt 20 år gammel, og jeg vendte skærene for en 3-4 år siden.
Men det er jo nemt at sætte et stykke hardox eller lignende som offermateriale. :)
Jeg har omkring 1 km grusvej, så den har også kørt en del kilometer efterhånden.
Vi har i årenes løb kørt omkring 400 tons knust asfalt på, så nogle steder er den usandsynlig hård.

Det længste skær er ca 3 meter, så den høvler omkring 2½ meter i bredden.
Spoileren bagerst var et forsøg på at sætte hjul på, til at styre den i vinklen, men det har jeg opgivet igen.
Jeg jævner vejen med den store her, og så har jeg den grønne som du kan se i baggrunden, som jeg vinkler for at få fald væk fra midten.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

• Hero Member
« Svar #3 Dato: September 30, 2025, 12:54:42 »
Hej Søren,

Tak for svaret.

Jeg spørger fordi, at netop en vejhøvl er på min liste over forestående projekter. Min plan er at bruge et par gamle hjul fra en Superb bagerst, så jeg kan styre, at den ikke går for langt i, og så potentielt justere højden foran også. Det skyldes at jeg har en ambition om, at den skal trækkes af min ATV, men det kan meget vel være, at den bliver bedre bagpå den lille MF135.
Jeg har noget 20mm tyk S235 liggende, hvilket sikkert fungerer fint til mit behov. Så må det blive hardox, hvis det bliver relevant engang.