Forfatter Emne: Schaublin 102  (Læst 15161 gange)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #15 Dato: Marts 31, 2011, 21:57:34 »
De taler fransk i den del af Suisse  :P

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Schaublin 102
« Svar #16 Dato: Marts 31, 2011, 22:14:08 »
Dr. Metallic :
Det der er Den Hellige Gral for noger er bare en gammel maskine for andre.
Smed/maskinarbejder, jeg er også Klg. Privl. maskinarbejder men kalder mig for nemhedsskyld ofte for smed, det kan min faglige stolthed sagtens holde til (og den er ikke lille skal jeg hilse og sige)  ;D ;D

Max:
Dr. Metallic gav svaret  Svejsisk men fremstillet af fransktalende.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #17 Dato: Marts 31, 2011, 22:55:48 »
Så nu "køre" det. Ja undskyld det var ikke meningen, ingen skal blive "uvenner" på grund af mine ideer. Kender godt disse meningsvekslinger fra modelbaneforummet! Jeg ville bare finde ud af hvad det var jeg havde købt, og om det kan bringes i en rimelig brugstilstand. Bænken er måske ikke helt original i sin opbygning. Har fundet ud af at der er en komb. bremse kobling på motoren men ingen spor af betjeningsgreb/pedal,eller aksler. Har fundet nogle tegninger på Yahoo, der viser agregatet fra en 102 vm, og det ligner af ydre fuldstændigt blot mangler der mulighed for betjening. Og så har der været svejs et "øre", der var knækket af. Tak for nu, og må freden være med jer

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #18 Dato: Marts 31, 2011, 23:43:57 »
Kan du ikke prøve at tage nogle gode billeder af den maskine så vi kan se den ?

Og hvor i landet befinder du dig ?

(og så til Frylund kan vi sige at den bliver nu ikke fransk af at være bygget af nogle der taler fransk   :) )

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #19 Dato: April 01, 2011, 00:14:45 »
Der er nu ingen ufred, men der er bare visse ting der er særdeles hellige for mig, og Schaublin er sådan en ting. Egentligt svarer det vel til at købe en ferrari og sætte yugo fælge på  ::)

Der er en der på dba.dk reklamerer med diverse Schaublin 102 dele, og da jeg spurgte lidt til det, så gik det op for mig at klaphatten har hallalslagtet en komplet 102'er for håb om at tjene en tusse eller to ekstra. Dette dog uden at forsøge at sælge den samlet først. Vi er en del der er lidt pjattede med de lidt finere maskiner og gerne ofrer lidt økonomi på det, og så slipper vi altså gerne pengene  når maskinerne er komplette.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Schaublin 102
« Svar #20 Dato: April 01, 2011, 08:37:27 »
Her i Forum skal der være højt til loftet, mange brugere er jo Kongelig Priviligeret maskinarbejder  ;D som respekterer andres meninger.
En god "lille" diskusion giver da bare krydderi til debatten, og jeg har kun oplevet at tonen har været god.

Af Guds Nåde
Kongelig Priviligeret Maskinarbejder

Jens Erik Frylund
« Senest Redigeret: April 01, 2011, 08:39:38 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #21 Dato: April 01, 2011, 08:39:17 »
Hej Frylund

Som gammel smede- og maskinarbejder kan jeg kun give dig ret :)

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #22 Dato: April 03, 2011, 22:31:22 »
Hej på forummet, jeg har fotograferet,så nu skal jeg prøve at få billederne lagt ind, men kan ikke garantere at det lykkes. De kommer. om ikke andet når jeg får hjælp af min søn. Har afmonteret drivagregatet og adskilt kobling, bremse, for det er nemlig det, det er. Prøvede først, med hjælp fra min kone om den virkede, ved at bevæge koblingsarmen med en træklods! Der har været en "smed" på spil, der er en del mærker efter en hammer på ringmøtrik,aksel og remskive. Koblingsbelægningen ser fin ud, men der er et slid et sted som har bevirket at tryklejet har "ædt" en del af remskiven. Mange skruer var også nærmest løse og nogle meget korte ? Har fundet en del på nettet, bla. en tegning af koblingen. Den viser en funktion m. kobling, og en uden hvorunder remskiven på forlagsakslen er vendt. Min tanke er at montere skiven fast og vende den store om. Hilsen fra byen"hangris" på fransk. ( og dette var tiltænkt Max.)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #23 Dato: April 03, 2011, 23:52:36 »
Gad vide hvor porc mâle ligger ?  :)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Schaublin 102
« Svar #24 Dato: April 04, 2011, 14:50:59 »
Årh ja lidt kolegialt drilleri er der vel ikke noget i vejen med  ;D

Jeg selv er udlært som industriteknikker, og hvor ville jeg ønske der stod maskinarbejder på mit svendebrev, for der er da ikke nogen der fatter hvad det andet er, men det  kom vidst ind som en del af den kulturrevolution der også omdøbte skraldemænd til renovationsmedarbejdere og vicevært til ejendomsfunktionær  ;D

Tillykke med din nye maskine, det er ihvertfald rart at høre at der er nogen der trods alt gemmer denne gamle skønhed, understel af træ eller jern uanset.

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #25 Dato: April 04, 2011, 21:13:32 »
Ja sprog det kan jeg heller ikke, og da slet ikke fransk. Jeg ved bare at de bruger H meget, men ikke kan udtale det. De ville aldrig forstå vort lokale: Tag til Horne og Bøj-den og til Faaborg og ret den ud!. Nå endnu har jeg ikke skulle rette noget ud, men det kan være at jeg skal dreje en ny forlagsaksel. Lejet ved fladremmen er i orden, men det har valset på akslen. Det er ikke første gang, for der har været en svejser og "lavet" en j6! Kan det gå an at montere lejet med sikringsmiddel som en midlertidig løsning, nu ved jeg jo hvordan det skal adskilles, og det bliver nok ikke de store belastninger det kommer til at bære, udover vægten af motoren. Jeg må hellere lige tilføje at jeg passer på de afmonterede dele. Det eneste der ikke er styr på det er nålene fra koblingslejet. De ligger i tilfældig orden! Venlig hilsen: Christen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Schaublin 102
« Svar #26 Dato: April 04, 2011, 22:20:38 »
Hvis der har været svejset, og det ikke er drejet pænt af, er der mulighed for, at det ikke løber.
Lejesikring er da en mulighed, hvis der er max. 1/10 mm spillerum.

Man kan få lagt noget sprøjtemetal på, og så dreje en rigtig pasning.
Kender dog ikke lige et sted, der kan klare det.

På mit tidligere arbejde, reparerede vi ofte aksler fra værktøjsmaskiner, med ødelagte pasninger.
De blev rundslebne, så kom der hårdkrom på, og så rundslebne igen til det korekte mål.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Schaublin 102
« Svar #27 Dato: April 04, 2011, 23:27:50 »
Man kunne vel også afdreje akslen og så lave en bøsning i hjulet.

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #28 Dato: April 05, 2011, 22:00:20 »
Har målt skadesstedet til at ligge 5 til 6 hundrededele under nominelle 25 mm. Kan se at det var dybere før, vel en 0,5 mm! Lejet hedder 62205 2rs- 25-52 x 18, er det et specielt leje? Er der nogen der kender produktet Wencon, de har til huse i Bogense. Det skulle kunne rede en aksel med "snøreliv" Nå vi må se hvad der sker, ellers har jeg en aksel fra en "sikkemaskine" godt stål, som kan drejes ned  mvh: Christen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Schaublin 102
« Svar #29 Dato: April 05, 2011, 22:20:07 »
62205 er et almindeligt sporkugleleje, det eneste specielle, er et det er 18 mm brede. (hvor et standard 6205 er 15mm bredt)
Det er så ca 3 x så dyrt som standardlejet.

her koster det knap 150 kr + moms
http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=62205&searchTerms=tekst

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.