Forfatter Emne: Overfladerughed  (Læst 4204 gange)

christiang

  • Gæst
Overfladerughed
« Dato: Marts 26, 2010, 18:21:02 »
Hej,

Jeg skal bruge en aluminiumsprofil fra Sanistål. Har vedhæftet en udskrift fra den profil jeg har tænkt mig. Men er der en måde, jeg ud fra de angivne data, kan finde hvad overfladerugheden er?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Overfladerughed
« Svar #1 Dato: Marts 26, 2010, 20:19:10 »
Nej ikke umidelbart, men måske Sanistål, kan oplyse hvad overflade ruheder er.

Hvad skal du bruge profilen til?

Skal det være rigtig flot, findes der også eloxerede profiler...
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Overfladerughed
« Svar #2 Dato: Marts 26, 2010, 20:43:35 »
Jeg er ret sikker på at profilen er valset, og det vil formodentligt give et kraftigt udslag på en ruheds-måler. Hvis den ikke er eloxeret, skal du vide at den er super sårbar overfor ridser og skrammer. Skal du til at fræse spor i den, eller bearbejde den på anden måde, kan det også være noget skidt at bruge eloxeret matriale, da eloxeringen har tendens til at krakkelere.

christiang

  • Gæst
Sv: Overfladerughed
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2010, 12:29:26 »
Jeg skal bruge den som skinne til en simpel cnc maskine, hvor der skal køre en slæde ovenpå, hvor jeg bruger nogle lejer som hjul. Min bekymring er om overfladen er for rug til at vognen vil køre glat henover den. Jeg har overvejet at anvende eloxerede profiler men de er jo noget dyre, men det kan være det bliver nødvendigt.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Overfladerughed
« Svar #4 Dato: Marts 27, 2010, 17:07:58 »
Jeg tror nu ikke overfladeruheden vil genere, når der skal køre ruller på alu'en.
Skulle der være lidt, vil det hurtigt blive slidt væk, når rullerne har kørt hen over nogle gange...
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Overfladerughed
« Svar #5 Dato: Marts 27, 2010, 19:27:30 »
Har du set hvad prisen er hos XL Byg eller hos Silvan de har jo korte længder a 2m som er elokseret.
Jørgen.