Forfatter Emne: Kan jeg afrunde kant på cylinder uden delebord/rundbord på en fræser?  (Læst 3797 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Hej,

Som beskrevet i andre indlæg så er jeg ved at købe en fræser. Jeg kan samme sted købe et 150mm Vertex delebord for ca 1500+moms, og den pris er jo fin nok, men problemet er at der er SÅ mange ting at bruge penge på når jeg skal starte op med en fræser at jeg godt kunne tænke mig at spare den væk - om muligt.

Mit første projekt vil være en holder(eller faktisk 5 stk) til en stålstang som på tegningen nedenfor. Kan jeg lave afrundingen på kanten på én eller anden smart måde jeg ikke lige har kunnet gennemskue, uden at have et rundbord? Bemærk at cylinderen kun er ø40mm.

Jeg er ny i der her, så bær over med mig  :D

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Marts 15, 2021, 17:33:20 af Kenneth »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Nej ikke sådan lige umiddelbart, det ville være nemt på en drejebænk, måske en venlig sjæl i nærhede af dig kan hjælpe?
Men en mulighed kunne jo være at bruge et "svingstål" som slibes til rette radius, men vil kræve en stabil maskine er min vurdering.
(man kan jo så også spænde en treklo op i fræsespindelen og bruge fræseren til drejebænk  :)   )

Svingstål her dog til indvendig runding i hul..
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Lige et billede af min opstilling med treklo i fræseren..    :D
Da jeg drejede ny remskive til boxforden, og den var ude af drift.

« Senest Redigeret: Marts 15, 2021, 17:49:07 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Mange tak Jens  :)

Jeg er helt med på at med en drejebænk så var det her nemt - når det nu er mit første projekt så vil jeg gerne lave det selv, specielt når det ikke er mere kompliceret end den runding. Jeg hører lige leverandøren om ikke jeg skal have lidt rabat, og så køber jeg delehovedet med - det er vist det nemmeste  :)

Hvordan sætter du egentlig trekloen i fræseren?

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Med et rodehovede, og et stål slebet i facon?



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk