Forfatter Emne: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved  (Læst 3322 gange)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Jeg har et gammelt delehoved, der trænger til lidt kærlighed, men jeg har brug for at hive spindlen ud for at kunne komme til at gøre delene ordentligt rene.
Da snekkehjulet sidder på spindlen (og rager ud over siderne) forhindrer det center-delen i at komme ud, så jeg har brug for at tage spindlen ud først.
Desværre synes jeg ikke det er så lige til, så derfor håber jeg at der måske var en kyndig person her.

Der sidder en split-låsemøttrik på bagsiden af spindlen (som vist på vedlagte billede), som jeg har løsnet og pillet af. Jeg antager, at den er til at optage slup, hvorfor jeg vil antage, at spindlen skal forlæns ud.
Samtidig sidder der en bolt, som jeg er i tvivl om, hvad gør, idet jeg ikke kan se det nogen steder, men jeg ved ikke om den spænder spindlen fast? (Se vedlagte billede med fremhævet bolt)
Så vidt jeg kan se af vedlagte tegning er snekkehjulet fastgjort på spindlen med en not.

Jeg har forsøgt mig med _blide_ slag med en kunsttofhammer på bagsiden af spindlen, hvor møtrikken var løs, men stadig sad på for at beskytte gevindet, men det har ikke givet noget.

Har i nogen forslag?

Derudover er jeg også nysgerrig på, om nogen ved hvordan bagpladen/kloen er gjort fast på spindlen? Jeg vil tro at den er gjort fast med et gevind, men jeg synes den sidder meget hårdt fast, så jeg er bange for at ødelægge noget, hvis jeg tager "fat".

Er der blot tale om et gevind?

(Delehovedet er i øvrigt mærket med nummer "1877" på typefeltet og alle komponenterne er individuelt mærket med "12", så kan det være nummer 1877 i alt og nummer 12 i en serie?)

På forhånd tak!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2021, 14:34:43 »
Nu skal du regne med at selv om du fjerner alle skruger og bolte så falder der ikke fra hinanden. Du skal råde over  det rigtig værktøj for at få det adskilt. Som gammel auto mekaniker, brug det rigtig værktøj eller hold fingeren væk

Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #2 Dato: Januar 20, 2021, 17:42:54 »
Du skal afmontere deleskive med snekkedrev før afmontering af spindel, bolten er til låsning af spindlen så den ikke bevæger sig under brug

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #3 Dato: Januar 20, 2021, 22:04:58 »
Tak for svarene. Jeg har fået løst problemerne.
Spindlen skulle ganske rigtigt fremad og der var intet andet end pasningerne, der holdt fast på den.
Det samme for spindelnæsen; det var regulært gevind der havde siddet længe.

Hans Ingvorsen:
Det krævede intet andet end lidt forsigtighed, lidt tålmodighed og helt almindeligt værktøj. Intet specialværktøj nødvendigt.
Jeg er enig i at mange applikationer bliver meget lettere med det rette værktøj (i enkelte tilfælde er det nok endda en nødvendighed), men at sige at det ikke er muligt uden er en overdrivelse.

Harry:
Tak, billedet jeg lagde ved var et modelbillede og ikke af mit eget. Jeg havde pillet skiven af allerede.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #4 Dato: Januar 20, 2021, 22:29:37 »
Noget der er samlet af mennesker kan som regel skilles ad af mennesker

Og især ældre ting er lavet så det er til at omgås.

Hvis jeg skulle have haft brugt special værktøj til alt jeg laver, også på mit arbejde, så var fabrikken lukket for mange år siden
Man må bruge hvad man har, eller lave det
Man kommer langt med sund fornuft og så lidt cowboy-tricks


Godt du fik det fra hinanden

Vi vil gerne se billeder

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #5 Dato: Januar 27, 2021, 10:07:02 »
Så kom jeg lidt videre med det.
Nu omhyggeligt rengjort og nymalet med Esbjerg Maskinemalje i RAL6011 (Hannover/Reseda grøn). Godt nok med pensel, men jeg synes egentlig stadig resultatet er blevet fornuftigt.
Mekanikken er i rigtig fin stand og det hele kører flydende og lækkert, så det skal nok blive fint at bruge.

Jf. mit tidligere spørgsmål, så kan man også fint se spindelnæsen her, hvor man ser gevindet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2021, 11:43:19 »
Det ser fint ud, men hvad siger konen til at du bruger ovnen. tror du ikke at den næste flæskesteg kommer til at smage af Esbjerg Primer. Nå men det er dejligt at se at nogen gør noget ved deres ting så det er iorten

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: To hurtige spørgsmål vedrørende adskillelse af Pedersen delehoved
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2021, 12:47:51 »
Det ser fint ud, men hvad siger konen til at du bruger ovnen. tror du ikke at den næste flæskesteg kommer til at smage af Esbjerg Primer. Nå men det er dejligt at se at nogen gør noget ved deres ting så det er iorten

Lad os bare kalde det lidt krydderi på tilværelsen så ;)

Nej, jeg har købt en brugt ovn til brug for netop dette. Det beløb sig tilmed til den UHYRLIGE sum af 200 kroner, så jeg måtte jo lige overveje det lidt!