Forfatter Emne: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler  (Læst 8211 gange)

Vyffe

  • Gæst
Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Dato: August 12, 2013, 13:09:54 »
Hey Forum,

Jeg har en defekt arm, som jeg ønsker at fremstille. Jeg har dog det problem, at jeg ikke ved hvor jeg kan skaffe et værktøj til at lave de indvendige stråler i emnet.

Se billeder. Ved I her på forum, hvor et sådan stk værktøj kan skaffes? Evt. hvem der kan lave det?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #1 Dato: August 12, 2013, 19:18:17 »
Det er nok det billigste at få det svejst.

Mvh Jørgen.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #2 Dato: August 12, 2013, 19:30:13 »
Det er nok det billigste at få det svejst.

Mvh Jørgen.

Hej Jørgen.
Det kan ikke holde, da det vil knække igen i svejsningen.
Mvh Thomas
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #3 Dato: August 12, 2013, 20:03:37 »
Man laver dem nok  med en rømmenål, når det er masse produktion.
Men de kan da også stikkes ud, men det tager jo lidt tid, og kræver et stål, der passer i profilen, og passende udstyr.
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #4 Dato: August 12, 2013, 20:57:49 »
Hvad er det til og hvad er kravet til styrke, jeg er ikke nødvendigvis enig mht om svejsning vil kunne holde, men det vil kræve en mere detaljeret viden om hvad det er hvor det sidder og en ide om styrke kravet.

I bund og grund vil jeg tro det billigste vil være at købe en ny del, med mindre selvfølgeligt man har en fetish for selv at fremstille delen, i bund og grund er det jo "bare" en speciel slebet rømmenål og evt opstilling i delehoved der kræves  ;D

Mvh

Vyffe

  • Gæst
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #5 Dato: August 12, 2013, 22:07:37 »
Tak for svar.

Delen er monteret i forbindelse med gangsteller på en Lupo 3L.

Det er ikke muligt at købe emnet løst, der skal en ny gangsteller(+10k kr for ny).

Derfor ønsker jeg at fremstille en ny - eller nærmere en batch på en god stak. Det er et kendt problem på de Lupo 3L'ere :)

Det er nok en speciel rømmenål jeg skal have fat i. Jeg håber lidt at der er et par kloge hoveder herinde som lige ved hvor et sådant stykke værktøj kan handles. Alternativt en virksomhed der laver stråler.

Delen kan ses monteret til venstre på billedet:

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #6 Dato: August 12, 2013, 22:47:19 »
Hej Vyffe. Hvis du mener en svejsning ikke kan holde er der jo en anden mulighed og det er at støbe nye emner i stål og så få en tandhjulsfabrik til at lave den indvendige fortanding og så lade en maskinfabrik lave resten,det er jo ikke raketvidenskab men almindelig maskinarbejde.
Da du har en model er det ikke sikkert det er særlig dyrt at få dem støbt i stål.
Mvh Jørgen.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #7 Dato: August 12, 2013, 22:53:21 »
En lupe er en lile Wolksvagen eller WV Når man ikke kan købe en ny så må der være at købe det på et Auto ophug. Jeg vil nu også tro at det kunne svejses af nogen som ved hvad de har med at gøre. Der er måske også den mulighed at lave en ny med et firkante hul og så slibe akslen firkantet
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #8 Dato: August 12, 2013, 23:07:33 »
På mit tidligere arbejde fik vi lavet mangenoter (stråler) hos TAGE TRABERG, altid god kvalitet, det kunne måske være en mulighed.

http://trabjerg.dk/

Hvis du vil lave en ny arm i aluminium, kunne du nok godt, lave en rømmenål, ud af den aksel du viser på billedet.


















































Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #9 Dato: August 13, 2013, 01:22:38 »
Nu taler han jo om at lave flere af dem og så er det jo ikke smart at lave dem i alu da det har vist sig at det ikke kan holde, derfor foreslog jeg at støbe dem i stål.
Mvh Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #10 Dato: August 13, 2013, 10:28:15 »
Ja stål vil jo unægtelig, være en mere holdbar løsning.

Jeg foreslog aluminium, fordi det vil være nemmere at lave stråler i, med en improviseret rømmedorn.

Men ønsker han, at sælge dem som reservedele, er det jo et must, at de ikke holder evigt. ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #11 Dato: August 13, 2013, 11:52:03 »
Du kan også lave en gennemsætning hvis du er god med en fil og har tålmodigheden til det
Akslen der skal der i er sikkert hærdet så du laver bare hullet i armen også presser du akslen ned i så du får et omrids af splinerne
og så er det bare at gå i gang med at file :P
« Senest Redigeret: August 13, 2013, 11:53:49 af Huusom »

Vyffe

  • Gæst
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #12 Dato: August 14, 2013, 12:32:04 »
Den defekte del er et støbt emne der er bearbejdet efterfølgende.

Jeg er ikke ude i at skulle svejse det gamle sammen eller støbe det i stål.

Min idé er et få laserskåret yderdimensionerne for så at efterbearbejde gevind, stråler osv efterfølgende.

Jeg vil mene at en klods af alu der bliver bearbejdet er stærkere end et støbt emne der efterbearbejdes.

Jeg vil prøve at kontakte trabjerg.dk. Det ser lovende ud.

Desuden er det da en mulighed at lave en rømmenål ud fra den tilhørende aksel. God idé :)

Vyffe

  • Gæst
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #13 Dato: August 14, 2013, 12:48:47 »
Jeg kan tilføje at jeg tager ud til http://www.tandhjulsfabriken.dk/ i morgen tidlig. Håber de kan hjælpe :)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Søger værktøj/hjælp til fremstilling af stråler
« Svar #14 Dato: August 14, 2013, 22:27:01 »
Hej Vyffe. God ide med laserskæring men så få det lavet i stålplade med indvendig stråler og derefter pashul samt gevind. Jeg ville ikke lave den i alu.

Mvh Jørgen