Forfatter Emne: Modstandssvejser  (Læst 11254 gange)

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Modstandssvejser
« Dato: Januar 23, 2013, 00:56:01 »
Hej Alle.
Da jeg så det lækre indslag fra Jens med hans punktsvejser, tænkte jeg at det kunne da være et spændende projekt.
Jeg begyndte at indhente lidt viden fra nettet, men det mest brugbare viden jeg fik, var fra en af mine undervisere, som er elektroingeniør, på universitetet. Så hvis i har et eller andet mærkeligt spørgmål, så er i velkommen til at spørge :)
En dag jeg var på den lokale skrothandel, fandt jeg en brugt defekt MAG svejser, en lille luftcylinder og nogle lamper, så var det hvis bare at komme igang.
Resten af de brugte dele var på hylderne i værkstedet.
Kablet er et 50mm^2 stiv kabel, som ikke var nemt at slås med.
Punktsvejseren er udstyret med vandkøling, el justerbar arm samt luftkøling. Den har fire strøm trin.
Vandkølingen var der ikke nogen speciel grund til, det var bare fordi det kunne være sjovt, samt luftstyringen af armen var også bare fordi det skulle være lækkert :)
I er velkommen til at stjæle alt det i vil, samt spørge hvis der er nogle spørgsmål.
Armene er desværre ikke udført i kobber som Jenses, da jeg ikke har finanserne til sådan en omgang, men kan være det kommer en version 2 på et tidspunkt. :)
Mangler lige at bestille kobber til elektroderne, samt at fremstille dem så vandkølingen virker. Lidt update kommer senere. 

Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Modstandssvejser
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2013, 17:12:40 »
Man kan jo godt ane hvor du har inspirationen til opbygningen fra ;D
Det ser rigtig godt ud, og ganske udmærket med armene i stål, når kablerne føres ud til svejsepolerne. Nu havde jeg kobberet til at ligge, ellers havde jeg nok også valgt din løsning.
Det er en fin traffo du har funden dig, og det er mere effektivt, at have sekundærviklingerne, direkte ovenpå de primære. Det havde jeg desværre ikke mulighed for.
Har du målt hvad en yder i volt og ampere? Du får nok flere volt ud en mig, så går det også bedre med de tyndere kabler.
Har du lavet så du kan tidsstyre svejsetiden? jeg har lige fundet et tidsrelæ der kan stilles fra 0,8 til 18 sec. ( en prof punktsvejser er svejsetiden under 2 sec. det opnår jeg nok ikke :) )
Jeg har også fået fat på et Solide State relæ, der kan håndtere 50 ampere, til at slukke/tænde traffoen med.
Fint kabinet du har lavet, det burde jeg også, det ser ikke så flot ud det jeg har sat sammen, men nu skulle det jo lige testes ::)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Modstandssvejser
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2013, 23:12:50 »
Ja det er okay at låne, så længe man henviser til kilden, har jeg ladt mig fortælle ;)
Ja den passer rigtig fint til en punktsvejser, med de forskellige trin osv. Dejligt man kan skrue ned for strømmen, hvis der skal svejses i noget tyndt plade. Regner med at den fint kan svejse 2 mm sort plade, når den er på fuld styrke.
Tomgangsspændingen er: 2.8V; 3.2V; 3.8V og 4.3V. Da jeg ikke har et amp-meter, så har jeg ingen ide om hvad strømmen er, men forhåbentlig nok til at svejse 2 mm plade. :)
Har faktisk fundet et ur til den, men har ikke monteret det. Jeg regner ikke med at jeg behøver så stort et relæ, da jeg ikke trækker så meget som du gøre. Regner med et 20 A relæ er nok.
Ja du må igang med pladeklipperen og vinkelsliberen, så du kan få lavet en fin indparkning, gir lige det sidste :)   
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Modstandssvejser
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2013, 06:41:38 »
Ja det bliver jo spændende at se, hvor tyk plade den kan punkte sammen.
Jeg kan ikke lige se det på billedet, men har du fået armene isoleret, så der ikke er elektrisk forbindelse imellem dem?
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Modstandssvejser
« Svar #4 Dato: Januar 29, 2013, 09:21:01 »
Hej Jens.
Ja ser jeg lidt frem til.
Armene er elektrisk isoleret fra hinanden, gjort med noget tyndt plastfolie.
Mangler lige lidt kobber til elektroderne, som skulle det hele gerne være køreklar. :)
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Modstandssvejser
« Svar #5 Dato: August 26, 2013, 22:44:15 »
Har du fået gang i punktsvejseren?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Modstandssvejser
« Svar #6 Dato: August 28, 2013, 17:06:07 »
Har du fået gang i punktsvejseren?

mvh jens

Hej Jens.

Har faktisk fået gang i den, men er ikke helt tilfreds med udfaldet. Den kan ikke punkte 2 stk 1.5mm plader sammen, da al energien bliver til varme i elektroderne. Så skal have arbejdet lidt videre med projektet. Regner med jeg skal kikke lidt på det i weekenden. Nogle gode tips til hvordan man mindsker varmeudviklingen i elektroderne?
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Modstandssvejser
« Svar #7 Dato: August 28, 2013, 22:48:43 »
Brug tykkere elektroder, eller lav dem vandkølede.
Men er der for lidt power på svejseren, så er man nødt til at forlænge svejsetiden, og det giver varme elektroder.
Jeg købte jo en lille håndholdt punktsvejser uden styring, jeg lavede tidsstyring, og pulssvejsning.
Med puls er det nemmere at styre svejsningen, især i tynde plader, og når den køre puls skulle det give lidt extra, når spolen tænder og slukker, desuden bliver elektroderne ikke så varme.

Nu er jeg ikke den store elektronik haj, så jeg brugte et tidsrelæ, og et asymmetrisk pulsrelæ til puls, samt et Solide State Relæ.
Jeg satte andre pot metre i pulsrelæet, så de kunne blive ført ud, med nogle håndterlige drejeknapper.
Jeg byggede det i en box, da der ikke er plads i svejseren.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Modstandssvejser
« Svar #8 Dato: September 02, 2013, 21:35:53 »
Brug tykkere elektroder, eller lav dem vandkølede.
Men er der for lidt power på svejseren, så er man nødt til at forlænge svejsetiden, og det giver varme elektroder.
Jeg købte jo en lille håndholdt punktsvejser uden styring, jeg lavede tidsstyring, og pulssvejsning.
Med puls er det nemmere at styre svejsningen, især i tynde plader, og når den køre puls skulle det give lidt extra, når spolen tænder og slukker, desuden bliver elektroderne ikke så varme.

Nu er jeg ikke den store elektronik haj, så jeg brugte et tidsrelæ, og et asymmetrisk pulsrelæ til puls, samt et Solide State Relæ.
Jeg satte andre pot metre i pulsrelæet, så de kunne blive ført ud, med nogle håndterlige drejeknapper.
Jeg byggede det i en box, da der ikke er plads i svejseren.
mvh jens
Hej Jens. Fik desværre ikke tid til at kikke på den i weekenden, da jeg var ude og købe mig noget nyt lege tøj :) Jamen det lyder da til du er ved at have dig en fin maskine, der har noget power, samt kan justeres i alle retninger. Tror nok at jeg må tilstå, at dette muligvis var et fiasko projekt, men sådan går det jo engang imellem. Hvis man ikke laver fejl eller ligende, bliver man jo aldrig klogere.
Jeg må prøve at tilslutte vandkølingen på et tidspunkt samt lave spidsen mindre, og se om det ikke hjælper lidt.
Er muligvis lidt i tvivl om, om den trykker hårdt nok, eller der bare er fordi den er for svag.
Men skal nok skrive når jeg har fået arbejdet videre med projektet.
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Modstandssvejser
« Svar #9 Dato: September 02, 2013, 22:37:58 »
Du har nok for meget spændingstab, i viklingerne.

Den jeg lavede virkede jo nogenlunde, men jeg havde meget kraftigere viklinger, og forbindelse kabler.
De første forsøg jeg lavede, var med tyndere kabler, der ydede den ikke ret meget.
Havde jeg ikke funden, den håndholdte, havde jeg brugt den hjemmelavede som den er. (jeg havde nok bygget puls styring på)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.