Forfatter Emne: Slibning af stål  (Læst 22684 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Slibning af stål
« Svar #15 Dato: December 16, 2010, 20:59:22 »
Så ligger der en PDF fil med tegninger her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/Skruestik.pdf

Det er ved at være nogle år siden det at lave tegninger var ren rutinearbejde, så jeg garantere ikke for at de kan forståes, og de er sikkert heller ikke uden fejl.

Men jeg håber de kan bruges som inspiration.

Og finder man fejl, ja så vil jeg gerne have det at vide.

God byggelyst, og vi ser gerne billeder af resultatet.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Slibning af stål
« Svar #16 Dato: December 16, 2010, 21:50:08 »
Som ny her på forum har jeg holdt lidt lav profil :o men blev også inspireret af den lille skruestik og manglede lige lidt flere øvelser for at få styr på ny anskaffet drejebænk og fræser og få gammel lærdom frisket op igen. Jeg skulle jo havde ventet på tegningen men brugte lidt tid på at tegne den selv og har så lavet en i jern hvor overdelen er fræst i et stykke, jeg må tage nogle billeder og smide tegningen her ind, bare som tak for hjælpen så Max kan se at hans kreationer skaber inspiration. :)
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Slibning af stål
« Svar #17 Dato: December 16, 2010, 22:14:13 »
Her er min simple tegning, det giver jo nogle frihedsgrader når man så laver den.
Claus
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Slibning af stål
« Svar #18 Dato: December 16, 2010, 22:53:54 »
Jeg har lige opdateret PDF filen så den nu også indeholder en række billeder der kan anskueliggøre det lidt bedre.

Men det er stadigvæk samme link

http://www.sandcastle.dk/artikler/Skruestik.pdf

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Slibning af stål
« Svar #19 Dato: December 16, 2010, 23:02:51 »
tegningen her ind, bare som tak for hjælpen så Max kan se at hans kreationer skaber inspiration. :)

Det glæder mig rigtig meget hvis jeg kan inspirere nogen til at lave sådan noget selv. Det giver ihvertfald mig en meget stor selvtilfredshed at kunne skabe sådan noget, og kan man formidle det til andre, ja så syntes jeg at man har opnået noget.

Men nu skal jeg jo være ærlig, ideen til skruestikken har jeg jo hugget fra en kommerciel model der forøvrigt koster en pris jeg absolut ikke vil betale.


Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Slibning af stål
« Svar #20 Dato: December 16, 2010, 23:38:49 »
 ;D ;D ;D Ja det lurede mig nok, men jeg skal ikke gøre mig bedre, har brugt lidt tid på at finde forskellige ting både her på siderne men også fra andre hjemmesider og indtil nu er der lavet hurtigskift stålholder, klub (holder til gevind bakker), knurling værktøj, udbore stang til platter og så noget som røg i metalaffald alt sammen noget som er tyv stjålet med øjet, nogle af tingene skal laves om da de har været lavet for at få styr på mand og maskine.  Kommer snart med en tråd i mit værksted skal lige ha nogle billeder når der er rydet op  ;D ;D ;D ;D ;D 
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Slibning af stål
« Svar #21 Dato: Februar 16, 2012, 20:36:30 »
Cdgtools er et dejligt sted. Hvad er hastigheden ( omdrejninger)på denne 50 mm diamant sliber.
Jørgen
Jørgen Neess

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Slibning af stål
« Svar #22 Dato: Februar 16, 2012, 22:44:02 »
Alt hvad maskinen kan trække, skærehastigheden på diamanter ligger vel over 1000 skæremeter i minuttet, så det kan gå stærkt uden problemer. I mit tilfælde er max. omdrejninger 2000 pr. minut, og det går helt fint.
« Senest Redigeret: Februar 16, 2012, 22:47:59 af Max »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slibning af stål
« Svar #23 Dato: Februar 19, 2012, 13:43:22 »
Jeg har efterhånden fået lært nok til, at jeg tør kaste mig ud i at lave en skruestik efter dine meget fine tegningen. (Ved hjælp af rutine, ikke den slags erfaringer du skrev om i en anden tråd  :)
Men jeg har et par spørgsmål:
1.
RDG skriver om sine diamantskiver, at de kun kan slibe på een side. Så vidt jeg kan se på billedet, sliber du med to sider. Er det rigtigt forstået, at diamantskiven kan slibe med hele det grå område?
2.
Kan du med den skruestik som holder slibe endeskæret på en borende notfræser?
3.
Kan du slibe skærene på en endeplanfræser af den type, der spændes fast på en 22mm aksel. Den er vist til venstre her: http://fagteori.dk/fraeseren/fraeserens-vaerktoej/hs-fraeser/endeplanfraeser.aspx.