Forfatter Emne: Når tingene griber om sig  (Læst 3066 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Når tingene griber om sig
« Dato: December 23, 2023, 22:31:06 »
Har i mange år haft en lille hjemmelavet presser, med en 20 tons flaske donkraft fra Biltema, den var begyndt ikke rigtig at kunne holde trykket, så fandt jeg en  Vevor  20 tons luft hydraulisk flaskedonkraft, det lød jo lækkert og den havde også en lidt længere vandring.
Så der skulle bygges lidt om, da den også var lidt højere, så fint nok for den gamle top var lettere bøjet, efter jeg engang havde bukket noget 10 x 100 mm fladjern.
Så på med en ny forstærket top, det første der skete var et de 2 x 20 mm rundjern som holder bommen så den kan flyttes op/ned, de bøjede, jeg forsatte med at teste, så bøjede selve det som fungere som "pressestempel"  i selve pressen, det var et 40/30 mm prec. sømløst stålrør, det fik nærmest en S form.
Så blev der boret op så der kunne komme ø 25 mm rundjern i til den justerbare bom, samt et massivt stempel i ø 40 mm rundstål st52.
næste problem var så selve den flytbare bom, som var lavet af 4 stk 10 x 100 fladjern på højkant så bøjede den også.
Så blev rammen forstærket med 2 stk 12 mm x 120  fladjern  i den faste ramme i toppen, samt med 2 stk 12 mm x 240 i den justerbare bom.
Så enten har den gamle donkraft ikke presset 20 tons, ellers presser den nye mere.

Så nu var alt stabilt og intet der bøjede sig, sidste problem var at den flytbare bom nu var så tung, at der skulle laves et hejseværk.
« Senest Redigeret: December 23, 2023, 22:46:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #1 Dato: December 24, 2023, 07:08:12 »
Du laver skisme nogle seriøst projekter Jens. :) Det ser godt ud!
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #2 Dato: December 24, 2023, 09:06:53 »
ja godt ser det ud.
Det er et af de projekter jeg egentlig også burte gøre noget ved herhjemme, det kommer nok en dag  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2024, 18:17:35 »
Ja, jeg gik jo den modsatte vej.
Tog i Biltema for at hente en 20t flaskedonkraft.
Havde på det tidspunkt allerede brugt 3 timer med Fusion 360, set 5 YouTube videoer om hvordan man vender flasken på hovedet, fået lavet skærelister og et budget.
Pludselig opstod den sjældne forekomst af en lille fornuftsklokke som fortalte mig, at jeg nok stod over for et 3-4dages projekt inkl maling osv og at det formentlig ville koste det samme at købe en presse som at bygge én selv.
Biltema har en 10t presse til 2000, som til og med ikke var større end den kunne pakkes væk mellem de 3 gange/året hvor den var i brug.
10t er rigeligt, og hvis jeg skal bruge mere har jeg en smed i gåafstand med en presse der kan trykke Fyn ud af Danmarkskortet.
Så nu er der kun et problem tilbage: Hvad skal jeg så bruge tiden på?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2024, 07:53:33 »
Jeg har en mage ved den fra Biltema, den er blot rød. :)
Pumpen holdt kun 2-3 år, men jeg faldt over en Enerpac pumpe som jeg monterede, og har nu presse for resten af livet tænker jeg.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #5 Dato: Januar 29, 2024, 01:00:24 »
Så nu er der kun et problem tilbage: Hvad skal jeg så bruge tiden på?

Jeg vil jo foreslå at du enten bukker noget, eller trykker noget fladt  ;D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Når tingene griber om sig
« Svar #6 Dato: Februar 27, 2024, 00:17:44 »
Ja, jeg gik jo den modsatte vej.
Tog i Biltema for at hente en 20t flaskedonkraft.
Havde på det tidspunkt allerede brugt 3 timer med Fusion 360, set 5 YouTube videoer om hvordan man vender flasken på hovedet, fået lavet skærelister og et budget.
Pludselig opstod den sjældne forekomst af en lille fornuftsklokke som fortalte mig, at jeg nok stod over for et 3-4dages projekt inkl maling osv og at det formentlig ville koste det samme at købe en presse som at bygge én selv.
Biltema har en 10t presse til 2000, som til og med ikke var større end den kunne pakkes væk mellem de 3 gange/året hvor den var i brug.
10t er rigeligt, og hvis jeg skal bruge mere har jeg en smed i gåafstand med en presse der kan trykke Fyn ud af Danmarkskortet.
Så nu er der kun et problem tilbage: Hvad skal jeg så bruge tiden på?

Nu havde jeg jo pressen i forvejen, (det er nok 30 år siden jeg lavede den, da var der ikke rigtig nogle billige)  og bygget så den lige kunne klemmes ind på en smal filebænk, i min lavloftede garage.
Desuden har jeg en bukke matrise, så jeg kan bukke en plade på max 600 mm i bredden, har ikke testet hvilken tykkelse den kan tage i fuld længde, men med den gamle donkraft, som var noget svagere kunne den bukke et stykke 10 x 100 mm fladjern.

Det er meget lækkert at den kan køre på trykluft, jeg bruger den en del mere nu, da jeg ikke skal stå og pumpe " 100 gange" for at få stemplet lidt ned. Også godt man stadig kan bruge den manuelt, til i presning af lejer, og lignende.
« Senest Redigeret: Februar 27, 2024, 00:21:29 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.