Debat Forum > Faglig debat

Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?

<< < (2/11) > >>

Tommy:
Der sker (næsten ;)) aldrig noget ved at prøve.

Det er jo i princippet en "flycutter" du får ud af det - uden at skulle slibe stål. :D
Hvis ikke det funker, er du jo mere frit stillet, ved at bruge et plattestål fra drejebænken som svingstål.
Der er masser af den slags løsninger på Youtube, men det nemmeste er at fræse et skråt spor i enden af et stykke rundjern og så lave 3 gevindhuller. - Put det i en passende spændetang og forsøg dig frem.

Søren:
Jeg har da prøvet at fjerne platterne i knivhovedet flere gange.. Som oftest som en følge af ilgang i den forkerte retning... :D :D :D

Kenneth:

--- Citat fra: Hans Ingvorsen efter August 23, 2021, 12:47:34 ---Hvis der er 4 skær så skal du ikke fjerne de 3, en tosse ide, hvor kommer den fra

--- Afslutning på citat ---

Hvorfor har et svingstål kun ét skær? Det har det fordi de meget små forskelle der er på skærene gør at overfladen bliver mindre perfekt. Der er jo en grund til at man afslutter med et svingstål for at opnå en bedre overflade. Min tanke var at opnå det samme uden at have et svingstål.

/Kenneth

Kenneth:

--- Citat fra: Tommy efter August 23, 2021, 13:06:18 ---Der sker (næsten ;)) aldrig noget ved at prøve.

Det er jo i princippet en "flycutter" du får ud af det - uden at skulle slibe stål. :D
Hvis ikke det funker, er du jo mere frit stillet, ved at bruge et plattestål fra drejebænken som svingstål.
Der er masser af den slags løsninger på Youtube, men det nemmeste er at fræse et skråt spor i enden af et stykke rundjern og så lave 3 gevindhuller. - Put det i en passende spændetang og forsøg dig frem.

--- Afslutning på citat ---

Takker - kender princippet, men kan godt lide at bruge karbid skær - bl.a. fordi jeg endnu ikke har en bænkliber. Jeg HAR fundet et svingstål med der bruger inserts, men det var MK2/3 og jeg bruger ISO30 Din 2080.

Engang skal jeg have lavet et selv, men det må bliver senere  :)

Hilaen Kenneth

Søren:
Nu lægger jeg lige mærke til du skriver karbidskær. 
Karbid er noget jeg putter i muldvarpens gange. ;)
Jeg ved du henter en masse viden på YouTube som så mange andre , men de fleste ting hedder noget andet i DK.
Carbide er normalt hårdmetal. De kan både være løse og så hedder de platter og som et påloddet skær. Flycutter er som nævnt et svingstål.
Spørg endelig løs og brug de termer du lærer på nettet,  så skal vi forsøge at lære dig hvad det hedder på dansk. :)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version