Forfatter Emne: Diesella Spiraltappe til en formue, men uden navn - skal jeg føle mig snydt?  (Læst 4703 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Hej,

Jeg har købt et sæt Diesella Spiraltappe med bor. De kostede i omegnen af 700,- for 7 tappe og 7 bor. Jeg har lige modtaget dem, og det undrer mig at der INTET sted på varen står et firmanavn - det kunne lige så godt være et sæt fra Wish. Eneste ting der indikerer at det er Diesella er at der er en label med et varenummer uden på papæsken som passer med et Diesella varenummer.

Jeg tænker at den er god nok, og det er en Diesella vare, men jeg synes bare at kvalitetsvarer plejer at have deres navn på deres varer.

Skal jeg returnere dem og købe Thürmer i stedet for?

Med venlig hilsen
Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Diesella er i min verden discount.
Det er et handelsfirma, der i bedste fald, får sat deres logo på varen.
Jeg har oplevet både dårlig og god kvalitet fra dem. Ligesom Wish..  ;D

Men de har mange af de ting vi går og mangler, og ikke ved hvor vi ellers skal købe..

Navnet er vel hevet fra den hedengangne knallert... De skriver ihvertfald at ejerkredsen er den samme.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Øv, jeg troede de stod for kvalitet sådan helt generelt. Jeg tror mit første møde med dem var et gevindapparat til 4000,- som jeg så fandt på DBA til 500,- brugt  :)

Det kunne være jeg skulle som om jeg kan finde et tilsvarende Thürmer i stedet for.

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Diesella er næsten 100% import.
Deres gevindapparat kan Feks. Købes med et utal af navne


Du skal købe YG eller Dormer tappe næste gang. Det holder
Thürmer er selvfølgelig også godt nok.

Laver du bund huller, eller gennemgående?
Så er det måske bedre med en spånbryder tap?

Mvh


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: April 14, 2021, 08:37:53 af RH »

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Jeg skal lave bundhuller. Er det ikke spiraltappe jeg skal bruge til det?

Jeg ser lige på de mærker du nævner.

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Jo så er spiraltappe bedst.

De andre skubber spånen nedad. Og er lettere skærende.

Du bør også have et sæt alm. Håndtappe. Du ved med spids, mellem og bund.  De er stærkere når du bruger hænderne.

Men til maskine er spiraltappe bedst til bundhuller.

KJV har YG boresæt med tap til 500kr, næsten altid, på tilbud.  Sådan et sæt har jeg bla. Og det har jeg brugt i mange år hjemme. 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Tak, jeg har kunnet finde dette?

https://www.kjv.dk/katalog/spantagning/gevindfremstilling/maskintap/16td804set7/

Prisen er ca den samme som for Diesella sættet.

Hilsen Kenneth


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Du kunne jo også kikke på DBA og G&G, der har jeg ofte købt snittappe.
OSG er også et rigtig godt mærke..
Det har også stor betydning, hvilken skæreolie, eller skærepasta du bruger.
Jeg bruger skærepasta, det kan jeg bedst lide, jeg har en bøtte fra Rocool
https://www.dvsalg.dk/kategorier?ProductID=PROD4597
Men der findes helt sikkert andre der er lige så gode eller bedre...

Jeg ved ikke rigtig med Thürmer, har lidt på fornemmelsen de også er ved at gå discount. Købte et sortiment med slebne spiralbore i Thürmer, de er da ok, men har bore fra Banggood der er bedre. (i rustfri)


Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Tak jens, jeg havde ikke lige tænkt over at det gjorde stor forskel med olie/pasta. Det tager jeg med.

Jeg vil helst ikke købe brugt når jeg nu for en rimelig pris kan få et helt nyt sæt - så ved jeg at det er mig og ikke grejet der er problemet hvis det går galt ;)

Er der i øvrigt nogen meninger om Ruko snittappe? Dér hvor de har din skærepasta har de et Ruko sæt til en god pris.

https://www.dvsalg.dk/kategorier/skaerende-vaerktoej/maskingevindvaerktoej/maskintap-borsortiment-fra-dj-tools-ruko

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
YG spiraltappe er bestilt og jeg fandt Rocol skærepasta til 311,- inkl. moms og levering. En god pris - i hvert fald sammenlignet med hvad det ellers koster.

Tak for input fra alle :)

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Hej Kenneth

Ja det var dét sæt jeg tænkte på.
Det bliver du glad for.


Når du bruger rocol, så vil du opleve at bor og tappe kører meget lettere ned i stålet.
Men, det udvikler en del røg.  Det er ikke sundt.  Så afhængig af hvor meget du bruger, og hvor lang tid, bør du overveje udsugning eller god ventilation.
Har du blankt stål, og røgen kommer tæt på, vil det løbe an på under 24 timer. Der er syre i røgen, og andet jeg ikke ved hvad er
Men jeg har flere nye værktøjer/centrerpatroner der er anløbet pga dette.
Desværre

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Hej Kenneth

Ja det var dét sæt jeg tænkte på.
Det bliver du glad for.


Når du bruger rocol, så vil du opleve at bor og tappe kører meget lettere ned i stålet.
Men, det udvikler en del røg.  Det er ikke sundt.  Så afhængig af hvor meget du bruger, og hvor lang tid, bør du overveje udsugning eller god ventilation.
Har du blankt stål, og røgen kommer tæt på, vil det løbe an på under 24 timer. Der er syre i røgen, og andet jeg ikke ved hvad er
Men jeg har flere nye værktøjer/centrerpatroner der er anløbet pga dette.
Desværre

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Har jeg købt det forkerte smøre produkt? Er der noget andet der ville være bedre at bruge?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Det er en god skærepasta, og gevindskæring frembringer ikke rigtig noget røg, da man til hobby jo normalt ikke køre så stærkt, som hvis det var i en produktion.

Men du skal kun bruge den til gevindskæring, og det er ikke ret meget pasta man skal bruge, jeg smøre det på med en pensel og i et tyndt lag.

Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Ok, tak :)

Som I kan høre så er jeg jo begynder - så meget begynder at min fræser ikke engang er ankommet endnu ;)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Nej det er det helt rigtige

Jeg laver mest i rustfrit stål. Og så skal det helst smørres. Så bor/tap or afstik for en gang rocol. 
Jeg kan godt overtales til at bruge alm. Kølevand hvis jeg skal lave en hvis mængde. Ellers gider jeg ikke svine hele maskinen til med kølevand.

Men med de ting jeg laver, der ryger det en del fra pastaen.  Der er en del varme udvikling fra bearbejdningen.
Bare så du var opmærksom på det


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk