Forfatter Emne: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade  (Læst 5853 gange)

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Dato: Juni 21, 2020, 01:06:10 »
Så er den gal igen,

Jeg har et nyt projekt jeg kaster mig ud i, til det skal jeg bruge en plade i sølv på ca 30Cm x 30cm i 0,6-0,7 mm

Det kan købes, men prisen er 3x så høj i plade som den rå sølvpris.
I første omgang mangler jeg nok også lidt viden om det overhovedet er praktisk muligt at gøre på “hjemmeudstyr”

Sekundært tænkte jeg at det var værd at høre om der var nogen der har udstyr og lyst til at hjælpe med det.

Der kan godt være en eller anden form for kompensation involveret, men det må vi finde ud af hen af vejen hvis det bliver aktuelt

/Ole
« Senest Redigeret: Juni 21, 2020, 01:11:07 af oleSV »

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #1 Dato: Juni 21, 2020, 12:07:04 »
heh - de guldsmedevalser jeg har set er nok ikke i stand til at valse den bredde uden at bøje for meget af.
Bid i det sure æble og køb hos ravstedhus eller Frits P  :'(- eller tjek ebay.de og ebay.co.uk

David

  • Gæst
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #2 Dato: Juni 21, 2020, 19:20:42 »
Hvad skal du da lave, med den plade der ???

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #3 Dato: Juni 22, 2020, 00:04:10 »
Nogen i omgangskredsen har guldbryllup næste år, og de skal have en sølvskål med kobber og guld detaljer.

Skålen skal hamres af en sølvplade/Skive og så er jeg ikke helt på plads med resten af detaljerne endnu, lige nu tænker jeg at den skal stå på en base af kobber, og så skal der et guld indlæg et sted.

Meningen er selvfølgelig at det skal repræsentere de 3 store årsdage der leder op til guldbryllup

Ja jeg har godt nok regnet med at at jeg måtte have fat i ravsted eller frits p , men hvis jeg kunne finde en måde at skære materialeprisen i 1/3 eller 1/2 så lokker der jo lidt, men jeg tror ikke det kan betale sig at gå til et af de firmaer der laver valsning

/Ole

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #4 Dato: Juni 22, 2020, 06:12:46 »
Bare en strøtanke, nu er jeg ikke så meget inde i sølvs materialeegenskaber, men er det ikke relativt blødt, kunne man for eksempel presse det ud til plade i en hydraulisk presse? Men selvfølgeligt er diameteren en udfordring 🤔

skal vi ikke se billeder ef dine projekter?

Selv har jeg kun rodet med broncestøbning.

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #5 Dato: Juni 22, 2020, 12:04:55 »

Jeg aner heller ikke "en dyt" om sølv. Men når man ser fine antikke sølvskåle, ser det ud som om de er hamret ud.

Alt afhængig af det materiale du har, er det selvfølgelig nok et "solidt" stykke arbejde. :-[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #6 Dato: Juni 22, 2020, 14:11:32 »
Kunne du ikke finde en gammel sølv skål på et loppemarked og lave noget ud af det eller den

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #7 Dato: Juni 22, 2020, 18:56:03 »

Ivan herinde har sådan en fætter - motoriseret endda 8) men det kniber nok med størrelsen.

http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2084.msg15489#msg15489
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #8 Dato: Juni 22, 2020, 20:03:07 »
Bj@rne: tror det vil sprække i kanterne hvis man bruger en presse, og jeg tror at en presse vil have overordentligt svært ved at komme ned i tykkelse.

Tommy: Skålen skal netop hamres ud, men at gøre det fra en rå "klump" synes jeg bliver lige morsomt nok :-), har i øvrigt godt set Ivans valse, men som du selv er inde på, så er guldsmede valser generelt ikke store nok

Hans: det kunne man sikkert sagtens, men ideen er at lave noget ud af (næsten) ingenting, og fra en bar hvis nogen har en passende valse, eller fra en plade, er nok det meste fra ingenting jeg kan opnå 😊


Tror mit kobberbryllups dørskilt som i også hjalp med (måske mest Knud)



Så var der forlovelsesringe

Papirbuket til 1 års bryllupsdag er nok mindre i tråd med forum

Læderbetrukket holmegaard vase til 3 års bryllupsdag

Pengeseddels smykker til konfirmation

Sofabord af solidt bøgetræ, reddet fra skrotpladsen i børnehaven

Håndledsvarmer til corona-indespærret kontornusser ( undertegnede)
« Senest Redigeret: Juni 22, 2020, 20:13:51 af oleSV »

David

  • Gæst
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #9 Dato: Juni 22, 2020, 20:28:04 »
Fint projekt du har gang i👍
Jeg misforstod dog, da jeg spurgte hvad pladen skulle bruges til...Jeg forstod det sådan, at det var den videre bearbejdning af pladen, du mente, men forstår nu, at det er til at valse eller flade massiven ud til en plade...
Uden at have forstand på sølv, så tænker jeg om det kunne være en mulighed at smelte sølvet og simpelthen bare hælde det ud, så det flyder som en pandekage, og derefter flade yderligere hvis nødvendigt...
Måske kan det trækkes tyndt på et plan, eller det overskydende af, skrabes af, når det er hældt ud i feks. en flad form...

David

  • Gæst
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #10 Dato: Juni 22, 2020, 20:30:49 »
Og meget flotte ting, du får lavet 👍 😊

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #11 Dato: Juni 23, 2020, 09:48:29 »
Super flot håndværk 👍🏻

Mht revner ved presning, kunne det evt løses ved gradvis presning med flere etaper hvor der udglødes imellem? Jeg ved fra en kammerat der laver vikingestrik armbånd, at han udklæder hans sølvtråd imellem de gange han trækker tråden til forskellige diametre 🤔

Mvh

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #12 Dato: Januar 06, 2022, 09:06:54 »
Jeg tror i grunden at jeg havde lovet at vise resultater af hvad min oprindelige forespørgsel skulle bruges til.

Der var en gave ved mine forældres guldbryllup sidste år

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #13 Dato: Januar 06, 2022, 09:09:39 »
Wow det er godt nok flot.  [th] [th] [th]
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Hjælp / forespørgsel valsning af sølv til plade
« Svar #14 Dato: Januar 06, 2022, 10:18:11 »
godt at det lykkedes  [th]. Kunne kuglen bruges?

/Kenneth