Forfatter Emne: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.  (Læst 18995 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #30 Dato: Maj 11, 2020, 12:40:45 »
Ja selvfølgelig skal metaldelen poleres Den skal se ud som ny når den er færdig, også hvad angår farve. Hvis man ikke kan lave det rigtig så syntes man skal lade være 

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #31 Dato: Maj 11, 2020, 15:24:19 »
Sortlbå metallic er helt fin farve, jeg vil sige alt andet end brun og pedersen grøn.

Personligt er jeg begyndt og bruge sølvfarvet hammerlak til mine ting jeg renoverer, både skruestikke, gamle værktøjkasser og tilbehøret  til mine Schaublin.

glæder mig til og se mere :-)

mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #32 Dato: Maj 12, 2020, 12:29:23 »
Sortlbå metallic er helt fin farve, jeg vil sige alt andet end brun og pedersen grøn.

Personligt er jeg begyndt og bruge sølvfarvet hammerlak til mine ting jeg renoverer, både skruestikke, gamle værktøjkasser og tilbehøret  til mine Schaublin.

glæder mig til og se mere :-)

mvh

Skægt at du lige nævnte hammerlak Bjarne. ;)

Jeg puttede billedet ind i konens Ipad, og tog den med til farveladehandleren igår.

"Tror du ikke bare det er den her" spurgte han, og tog med det samme en lille blikbrik frem, som var sprayet med Antracit grå hammerlak. Den fik helt det samme blanke blåsorte skær, når lyset faldt rigtigt, som farven på billedet.
Det er svært at se på originalbilledets lave opløsning, men forstørrer man mest muligt, så ligner det faktisk mere en chancerende hammerlak end glat metallic, som jeg troede.

Bruger du pensel eller spray [quest] Jeg synes det ser ud til, at "hammerslagene bliver lidt mindre med spray.  [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #33 Dato: Maj 12, 2020, 16:22:24 »
Sortlbå metallic er helt fin farve, jeg vil sige alt andet end brun og pedersen grøn.

Personligt er jeg begyndt og bruge sølvfarvet hammerlak til mine ting jeg renoverer, både skruestikke, gamle værktøjkasser og tilbehøret  til mine Schaublin.

glæder mig til og se mere :-)

mvh

Skægt at du lige nævnte hammerlak Bjarne. ;)

Jeg puttede billedet ind i konens Ipad, og tog den med til farveladehandleren igår.

"Tror du ikke bare det er den her" spurgte han, og tog med det samme en lille blikbrik frem, som var sprayet med Antracit grå hammerlak. Den fik helt det samme blanke blåsorte skær, når lyset faldt rigtigt, som farven på billedet.
Det er svært at se på originalbilledets lave opløsning, men forstørrer man mest muligt, så ligner det faktisk mere en chancerende hammerlak end glat metallic, som jeg troede.

Bruger du pensel eller spray [quest] Jeg synes det ser ud til, at "hammerslagene bliver lidt mindre med spray.  [quest] [quest]
du kan få godt resultat både med pensel og med sprøjte, hammerlak er ret taknemlig at arbejde med.  [th]
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #34 Dato: Maj 12, 2020, 17:37:03 »
Jeg har brugt både pensel og spray, det kommer lidt an på hvad jeg skal male, ja “hammerslagene” bliver lidt mindre med spray.

Nogle ting har jeg “grundet” med pensel og lavet finish med spray, som Neubert skriver så er det nogenlunde taknemmeligt og arbejde med.

Følger spændt med på tråden.

Mvh

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #35 Dato: Maj 26, 2020, 14:06:14 »
14 dage uden opdatering?? Du står måske og laver spåner på den allerede? :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #36 Dato: Maj 28, 2020, 16:03:47 »
14 dage uden opdatering?? Du står måske og laver spåner på den allerede? :D
He he. Næh, det går mest i spåner, er vist mig selv, fordi der er alt for lidt tid, til det man gerne vil. ;)
Men jeg HAVDE jo sagt, at det ville tage lang tid, og jo mere glad jeg bliver for den lille fætter, jo mere kærlighed og omtanke - meget omtanke ;D - skal der jo bruges på den.

Nå! men ind i mellem sker der da en lille smule.
Yoken (hedder det vist) og det indvendige af kassen har fået et par gange rød kaliberlak.
Desuden har jeg bestemt, at den skal have en eller anden blank metallic autolak, så hvornår jeg lige bliver færdig med at spartle og slibe godt nok til det, ved jeg ikke lige.

Jeg har også drejet (det meste af det remhjul, som skal flytte trækket ud på det store leje, hvor det hører til. - og så kom der naturligvis mere i vejen. >:(
Da det gik allerbedst med at dreje det ud til den 50mm bøsning, der skal sidde i det, valgte spindelmøtrikken på min forsætter at gå i stykker.  ???
Af ukendt årsag, havde fabrikken valgt at lade bolten slutte nede i den lille tap, selv om der er mindst lige så meget gevind tilbage oppe i selve godset. Jeg ved ikke rigtigt, om jeg skal lave en ny i bronze eller reparere den gamle - men det har første prioritet lige nu.
« Senest Redigeret: Maj 28, 2020, 16:07:57 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #37 Dato: Maj 28, 2020, 17:36:37 »
Godt ser det ud  [th] :)
Men træls når drejebænken så pludselig vil til at have opmærksomhed lige midt i det hele.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #38 Dato: Maj 29, 2020, 10:29:52 »
"Bette Tjep"s nationalitet er måske kinesisk.
Jeg har fundet dette Logo for en Kinesisk CNC fabrik.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #39 Dato: Maj 29, 2020, 20:33:17 »
"Bette Tjep"s nationalitet er måske kinesisk.
Jeg har fundet dette Logo for en Kinesisk CNC fabrik.

Ja måske JensOC.

Jeg er nu ret sikker på, at logoet er MECAN, og jeg er begyndt at tro lidt, på den gamle værftsarbejder, som jeg nævnte længere oppe.
Han var på vestjysk "hiel sekke po" :D at den er norsk og fra før første verdenskrig.

Jeg tillagde det ikke så meget, men der er faktisk en sværindustri-virksomhed i Norge, som hedder Mecan, og deres logo ligner ret godt. Se linket.
 https://bedriftenesdag.no/2018/10/11/mecan-pa-husoy-er-en-mekanisk-tusenkunstner/

De er en del af en industrigruppe, som bl.a. laver totalløsninger til offshaw, og i forbindelse med det, kunne de måske have ændret halvdelen af tandhjulet i logoet.

Den eneste ledetråd, jeg der ud over kan finde, er at alle de (2 :)) tryklejer, der sidder i den er lavet i Sverige.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 20:37:08 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #40 Dato: Maj 30, 2020, 10:26:43 »
Off-shore hedder det nå pjat til side.


Jeg havde nu også forventet at den havde kørt de første spåner for længst...

Jeg er også helst sikker på at den ikke er lavet i Kina..
førhen var det helt uhørt at købe maskiner SÅ langt væk.. 


Sent from my iPad using Tapatalk

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #41 Dato: Maj 30, 2020, 11:45:45 »
Off-shore hedder det nå pjat til side.

"offshaw" :o Ja go´daw do. ;D
Hastværk er og bliver lastværk - på alle måder.  8)

Nå, men jeg har brug for noget hjælp fra dig især. Kunne jeg ikke lokke dig til at tage nogle nærbilleder af støtten til bordet. Jeg kan godt finde ud af, at sætte en spindelmøtrik i, men bruger du også støtten, når den "taster bordet sidelæns"? Altså er det en "glidesko" eller noget, som kører på skinnen nede på spånbakken. [quest]

Det andet er, at ALLE smøresteder er (eftermonteret er jeg sikker på) med smørenipler - som den der ses på billedet af remhjulet. Og ALT har været smurt med fedt.
Der er fine olieriller (jeg mener da, at det er til olie) i både bøsninger og føringer, og med mit sparsomme kendskab så mener jeg at have set et blikskilt på en Varnamo med teksten "Använd inta fett".
Såeh  [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #42 Dato: Maj 30, 2020, 12:00:38 »
Jeg tager lidt billeder senere.

Men det er korrekt der sidder en skinne forneden som benet kører på.

Er benet ikke mere, så giver planet sig hvis man tager en større spån i stål.
Benet er så rundet i bunden, så det glider let

Nej normalt er det fy fy at bruge fedt. 
Jeg bruger vangeolie på min, på alle føringer og glide arealer

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #43 Dato: Maj 30, 2020, 13:07:03 »
Tak. [th]

Jeg mente også, at fedt var forkert - men tænkte at det måske var anderledes, hvis den er oldgammel.
Det passer bare ikke med smørerillerne, som fedt formentlig ikke kan finde ud af at løbe i. ???
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #44 Dato: Maj 30, 2020, 15:07:07 »
Navnet Mecan ble valgt i 2015.
Jeg kan godt se at der står MECAN jeg mener bare at på et tidligere
billed så det mest ud til at være et G i midten,
« Senest Redigeret: Maj 30, 2020, 15:11:17 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet